مهرماه سال آینده گاز به زابل خواهد رسید/ سرمایه گذاری بیش از 1500 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هم‌اکنون خط انتقال ایرانشهر به چابهار و منطقه مکران با جذب سرمایه‌ای بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در حال اجراست گفت: طراحی خط انتقال زابل و خاش نیز در حال پایان بوده و اواخر امسال و یا اوایل سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حمیدرضا عراقی در گزارش خود به دکتر روحانی، ضمن تشکر از حمایت‌های دولت برای سرعت بخشیدن گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان، گفت: از اسفند ماه سال 95 تاکنون، با اجرای 300 کیلومتر شبکه، ظرفیت پذیرش ابتدایی 10 هزار مشترک در شهر زاهدان ایجاد و 4500 انشعاب نیز نصب شد و 4 هزار مشترک نیز در حال استفاده از گاز طبیعی هستند؛ این در حالی است که 32 روستای شهر زاهدان نیز در برنامه اجرای شبکه‌گذاری قرار دارند.

او در ادامه اظهار داشت: هم‌اکنون خط انتقال ایرانشهر به چابهار و منطقه مکران با سرمایه‌گذاری بیش از 2 هزار میلیارد تومان در حال اجراست و طراحی خط انتقال زابل و خاش نیز در حال پایان بوده و اواخر امسال و یا اوایل سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد؛ ضمن آن که جمعاً بیش از 1500 میلیارد تومان نیز بودجه برای این امر در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به کاهش و صرفه جویی بیش از 20 میلیون لیتر فرآورده در شهرهای ایرانشهر و زاهدان پس از گازرسانی، گفت: 40 واحد نیروگاهی زاهدان و نیروگاه بخار ایرانشهر از گاز استفاده می‌کنند.

مهندس عراقی همچنین با اشاره به ایجاد اشتغال و حضور پیمانکاران متعدد برای سرعت بخشیدن به گازرسانی شهر زاهدان گفت: پیمانکاران متعددی برای اجرای خطوط تغذیه و انشعاب به بیش از ۸۰۰ کیلومتر شبکه در شهر زاهدان به‌زودی آغاز به کار خواهند کرد و این شهر به یک کارگاه اجرایی تبدیل خواهد شد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان به آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به نیروگاه چابهار از طریق CNG از شهر ایرانشهر اشاره و اعلام کرد: این پروژه که بزرگ‌ترین پروژه CNG در کشور خواهد بود، با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به میزان ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شده و قادر است روزانه معادل دو میلیون لیتر سوخت فصلی نیروگاه چابهار را تأمین کند.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، برای انتقال این حجم CNG، روزانه یکصد تریلی مورد نیاز خواهد بود و حدود ۵۰۰ نفر اشتغال به‌صورت مستقیم و یک هزار نفر نیز اشتغال بصورت غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
او همچنین در پایان، از آموزش بیش از ۵۰۰ نفر از یک هزار نفری که قبلاً طی قراردادی با جهاد دانشگاهی و با حمایت شرکت ملی گاز ایران آغاز شده بود، خبر داد.

402

کد خبر: 879398

وب گردی

وب گردی