کارنامه مبارزه ایران با تروریسم و راه های طی شده

باری دیگر وعده های صادق سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده همیشه پیروز سپاه قدس تحقق یافت و  رسما پایان عمرگروه تروریسمی داعش در منطقه ابوکمال سوریه را اعلام کرد تا نقطه در خشان دیگری از جمهوری اسلامی در مبارزه مجاهدانه با تروریسم در تاریخ منطقه خاورمیانه ثبت شود و دست ردی بر ادعاهای بی اساس آمریکایی ها باشد که همیشه انگشت اتهام حمایت از تروریسم را به سوی ایران گرفته اند .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ در هفته های اخیر شاهد فروپاشی دولت سفاک داعش در عراق و سوریه بودیم و باری دیگر وعده های صادق سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده همیشه پیروز سپاه قدس تحقق یافت و رسما پایان عمرگروه تروریسمی داعش در منطقه ابوکمال سوریه را اعلام کرد تا نقطه درخشان دیگری از جمهوری اسلامی در مبارزه مجاهدانه با تروریسم در تاریخ منطقه خاورمیانه ثبت شود .

این در حالی است که سال هاست ایالات متحده آمریکا ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کند و برای تروریست معرفی کردن ایران تا به امروز از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. اما به گواه تاریخ جمهوری اسلامی ایران چه در داخل و چه در خارج از کشور قربانی تروریسم بوده واز سوی دیگر همیشه در خط مقدم مبارزه با تروریسم در سطح منطقه و جهان نقش فعالی را ایفا کرده است .

از همین روی برخوردهای قاطعانه ای را در مبارزه با تروریسم از خود نشان داده است که در این بررسی به رفتارها و برخوردهای ایران در مقابله با تروریسم پرداخته می شود .

سرنوشت گروهک منافقین

سازمان مجاهدین خلق یا سازمان منافقین از اولین گروه های تروریستی پس از انقلاب اسلامی بودند که تحت رهبری مسعود رجوی فعالیت خود را آغاز کردند .

منافقین به دلیل قرائت التقاطی برگرفته از اندیشه های مارکسیستی هر روز از گفتمان اسلام راستین و جریان انقلاب فاصله گرفتند و در نهایت تنها راه نجات را در اقدامات مسلحانه در کشور تشخیص دادند .

از همین روی زمانی که متوجه شدند دیگر در میان مردم جایگاهی ندارند و پذیرفته نمی شوند لوله اسلحه خود را به سمت مسئولان و مردم عادی گرفتند تا حقانیت خود را به اثبات برسانند .

در همین ارتباط یکی از فجیع ترین این اقدامات کشتن بسیاری از زنان حامله و افراد مستقر در بیمارستان اسلام آباد کرمانشاه بود که پس از کشتن آنها اجسادشان را در همان بیمارستان به آتش کشیدند.

پس از حملات تروریستی و ضد انسانی از سوی گروهک منافقین که بسیاری از شهروندان غیرنظامی را ناجوانمردانه به شهادت رساندن جمهوری اسلامی برخورد قاطعی را برای مقابله با منافقین در پیش گرفت که درنهایت هسته های اصلی آنها متلاشی شد و برخی از نیروهای آنها نیز به خارج از کشور گریختند و به عمر گروهک تروریستی منافقین در داخل کشور پایان داده شد .

پژاک، ضد انقلاب های جدایی طلب

پژاک یا حزب حیات آزاد کردستان شاخه ایرانی پ.ک.ک ( حزب کارگران کردستان ترکیه) به رهبری عبدالرحمن حاح احمدی است که پس از مرگ وی سیستم رهبری مشترک در پژاک ایجاد شد.

این گروهک های تروریستی از ابتدا سعی می کردند تا خود را مستقل نشان دهند و خواهان جدایی کردستان از ایران بودند تا جایی که هدف اصلی خود را آزادی اقوام کردستان ایران می نامیدند. آنها در راستای اهداف خود فعالیت های خرابکارانه ای را در پیش گرفتند که در این راه بسیاری از افراد نظامی و غیرنظامی کشته شند.

یکی از اقدامات نیروهای پژاک تصرف بخش هایی از خاک ایران در ارتفاعات جاسوسان بود که به موجب این رویداد موجی از ترس و ناامنی در کردستان و کشور ایجاد شد. سپاه برای حفظ امنیت و پاسداری از مرزها نسبت به اقدام واکنش نشان داد و درگیری گستره ای با نیروهای پژاک بوجود آمد که در این درگیری ها سپاه توانست با تلاش های دیپلماتیک و نظامی ضربه های سختی را بر تروریسم وارد کند و آنها را شکست دهد. در نتیجه این اقدامات و هوشمندی و تلاش مقتدرانه سپاه، گروهک های تروریستی تسلیم شده و از خاک کشور خارج شدند. طی این عملیات بیش از ۵۰نفر از اعضای تروریسم کشته شدند، ۱۰۰نفر زخمی و عده ای دیگر اسیر شدند.

ویروس داعش

داعش یکی از گروهک های تروریستی است که تحت عنوان دولت اسلامی در عراق و شام به وجود آمد .

در ابتدا گروه "جبهه النصره لاهل الشام" در اواخر سال 2011 و با آغاز بحران و جنگ در سوریه به عنوان شاخه گروه "دولت اسلامی در عراق" تشکیل شد و به سرعت به یکی از گروه‌های مطرح در این عرصه تبدیل گشت.

در ادامه ابوبکر البغدادی سرکرده "دولت اسلامی در عراق" در سال 2013 در پیامی صوتی ادغام "جبهه النصره" و "دولت اسلامی در عراق" را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" شکل گرفت .

این گروه تروریستی اساس کار خود را ایجاد رعب و وحشت در میان مناطق تحت سلطه قرار داد و توانست با اقدامات وحشیانه و خرابکارانه ای بخش هایی از مناطق عراق و سوریه را تحت تصرف خود درآورد .

پس از این موضوع گروهای تکفیری نزدیک به دمشق که فاصله چندانی تا فتح دمشق در جلوی راهشان نبود اعلام کردند که دیر یا زود حرم حضرت زینب (س) را تخریب و نبش قبر میکنند و اسم شهرک زینبیه را به یزیدیه تغییر میدهند.

پس از اعلام این موضوع شیعیان سراسر جهان آفریقا. عراق. لبنان. افغانستان و.... خود را به دمشق رساندند و نیروهای ایرانی هم که تا آن زمان فقط کمک تسلیحاتی و راهبردی ارائه میدادند حضورشان پر رنگ تر شد و به همین علت این شهدا شهدای مدافع حرم نامیده شدند.

داعش در 12 کیلومتری مرزهای ایران

فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره نزدیکی داعش به مرزهای ایران گفت: درسال ۹۳، داعش در فاصله زمانی کوتاه خود را از استان الانبار عراق به استان دیالی که هم مرز استان کرمانشاه و ایلام است ، رساند. از طرف دیگر به سعدیه و جلولا آمدند و می خواستند در گام بعدی تا خانقین در ۱۲ کیلومتری مرز ما برسند که یگان های نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند.

از سوی دیگر با پافشاری ایران در سوریه و تشکیل بسیج مردمی سوریه (توسط سردار شهید حاج حسین همدانی)که موفق به سقوط سوریه نشدندبه ناچار زودتر مرحله ی دوم برنامه شان را که حمله به عراق بود در خرداد ۱۳۹۳ با استفاده از عقیده وهابیت و خیانت بعثی های طرفدار صدام در عراق اجرایی کردند.

بشار اسد قانع شد

به بیان دیگر حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه ، سازماندهی مقاومت مردمی بوده است بطوریکه سردار یعقوب زهدی، معاون رئیس مرکز مطالعات دفاع استراتژیک در مصاحبه ای که با خبرگزاری فارس داشت گفت که شهید سردار حسین همدانی، بشار اسد را متقاعد به مسلح کردن مردم سوریه کرده بود.

سردار همدانی به زهدی گفته بود: " اول که گفتم همه مخالفت کردند، همه فرماندهان و وزیر دفاع هم مخالف بود و می گفتند نمی توانیم به اینها سلاح بدهیم. من رفتم و خود بشار اسد را قانع کردم و خود بشار اعتقاد پیدا کرد. بشار گفت تو تضمین می کنی؟ گفتم بله تضمین می کنم."

ترقه بازی داعش در تهران

اولین اقدام داعش علیه کشور ایران حمله به مجلس و حرم امام خمینی در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ بود که دو گروه مسلح به طور همزمان با تیراندازی و انجام عملیات انتحاری اقدام به این کار کردند و در پوشش زنانه و درگیری با مهاجمان وارد مجلس شدند خوشبختانه نیروهای امنیتی با محاصره مجلس موفق شدند افراد مهاجم را به هلاکت برسانند. در نتیجه این حادثه تروریستی ۲۲ نفر کشته و ۵۲نفر زخمی شدند. هدف اصلی آنها از این اقدام تروریستی ناامن نشان دادن کشور ایران بود که باعث متشنج کردن فضای کشور شد..

در این ارتباط رهبر انقلاب درباره حملا تروریستی داعش در تهران تصریح کردند : " ملت ایران دارد حرکت می کند و پیش می رود؛ این ترقه بازی هایی هم که امروز شد، این ها هم در اراده ی مردم تاثیری نخواهد گذاشت. این را همه بدانند؛ این ها کوچک تر از آن هستند که بتوانند در اراده ملت ایران و مسئولین کشور اثری بگذارند و البته خود این حوادث نشان داد که اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطه ای که مرکز اصلی این فتنه هاست ایستادگی نمی کرد، ما تا حالا گرفتاری های زیادی از این ناحیه در کشور داشتیم. ان شاء الله کلک این ها کنده خواهد شد" .

لیله القدر موشکی سپاه

حمله موشکی سپاه علیه داعش در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ برای انتقام از حمله تروریستی داعش به مجلس و حرم امام بود. سپاه پاسداران در استان های کرمانشاه و کردستان به وسیله ۶ فروند موشک بالستیک میان برد مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی داعش واقع در منطقه دیرالزوردر مرز سوریه و عراق را مورد اصابت قرار دادند. در نتیجه این عملیات حدود ۱۷۰ نفر از نیروهای تروریستی داعش و تعدادی از فرماندهان آنها کشته شدند و بسیاری از تجهیزات و سلاح های آنها نابود شد. این اقدام سپاه هشداری بود برای تروریسم های جهان که از اقدامات تروریستی علیه ایران خودداری کنند.

شهید حججی حجت خدا در سوریه

محسن حججی از جهادگران و فعالان فرهنگی کشور در عملیاتی نزدیک مرز سوریه با عراق به اسارت گروه تروریستی داعش درآمد، تکفیری های داعش پس از دو روز، در شانزدهم مردادماه 1396، در اقدامی ددمنشانه، سر از تن محسن حججی جدا کرده و او را به شهادت رساندند؛ شهید حججی 25 ساله و اهل نجف آباد اصفهان بود که از او فرزندی دو ساله به یادگار مانده است.

نحوه شهادت شهید مدافع حرم، محسن حججی، این شهید والامقام در فضای مجازی و در میان کاربران شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت به خصوص آنکه هنگام ادعای اسارت وی از سوی داعش عکسی از شهید حججی در چنگال داعش منتشر شدکه نگاه پرصلابت و مقتدرانه این شهید در زمان اسارتش تحسین همگان را برانگیخت.

نیروهای تکفیری داعش در یکی از عملیات ها به یکی از پایگاه های مقاوت در منطقه التف در شرق سوریه حمله می کنند که در این میان یکی از نیروهای نظامی ایران به نام محسن حججی به اسارت داعش گرفته می شود و دو روز بعد از اسارت در شانزدهم مردادماه 1396به طرز فجیعی او را به شهادت می رسانند .

در پی این اقدام داعش که کشور ایران را در سوگ فرو برد سردار سلیمانی در شهر لنگرود اعلام کرد: "ما انتقام خواهیم گرفت و ما باید به وعده خودمان صادق باشیم؛ آن انتقام کمتر از ۳ ماه دیگر، اعلام پایان داعش و حکومتش در این کرده خاکی خواهد بود. ما ضربات خودمان را قاطعانه و بدون وقفه ادامه خواهیم داد برای اینکه ۳ ماه را به ۲ ماه تبدیل کنیم تا این شجره خبیثه و این غده سرطانی خطرناک ساخته شده به دست آمریکا و اسرائیل را ریشه کن کنیم و جشن آن را در ایران و در بین همه منطقه اعلام خواهیم کرد."

پایان عمر داعش

درگیری های گسترده ای بین جبهه مقاومت و نیروهای تکفیری داعش در عراق و سوریه به اوج خود رسید و شهرهایی را که در سال های اخیر به تصرف داعش در آمده بودند یکی پس از دیگری آزاد شد و پایان کار داعش در عراق توسط نیروهای حشد الشعبی اعلام شد.

همچنین در سوریه آخرین سنگر داعش، شهر البوکمال در شرق دیرالزور به فرماندهی سردار سلیمانی طی یک عملیات چند روزه آزاد می شود و پایان سیطره داعش در سراسر جهان از طریق رسانه ها اعلام می شود.

آنچه در بالاذکر شد بخش هایی از تلاش مجاهدانه و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در داخل و منطقه است و در این میان نباید فراموش کرد که نگاه ایران به مسئله مبارزه با تروریسم صرفا به نمایش گذاشتن قدرت نظامی خود نبوده است بلکه تمامی اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای امنیت ملی در جهت حفظ منافع ملی صورت گرفته است .

بی شک اگر در حوالی حلب با نیروهای داعش برخورد نمی شد باید شاهد درگیری نظامی در حوالی تهران بودیم که این تدبیر و تیزهوشی پیکره نیروهای مسلح کشورمان با هدایت های مدبرانه فرمانده کل قوا را نشان می دهد .

از سوی دیگر اقدامات موفقیت آمیز نیروهای مسلح در جهت خنثی سازی گروه های تروریسمی این نکته را به اثبات رسانده است که ادعاهای غرب مبنی بر اتهامات بی اساسی که ایران در خصوص حمایت از تروریسم مطرح می کنند بی پایه و اساس است و ایران بیشترین کشوری است که سهم خودرا در مبارزه با تروریسم پرداخت کرده است .

تهیه و تنظیم : سمانه ستاری

کد خبر: 879468

وب گردی

وب گردی