برجسته‌ترین توانمندی یک کتابدار گشاده رویی است

مسئول کتابخانه عمومی امام محمدباقر (ع) شهر آبپخش بوشهر مهارت برقراری ارتباط را برجسته‌ترین توانمندی یک کتابدار دانست و گفت: کتابدار باید مانند یک دوست و مشاور عمل کند و لازمه این دو، اخلاق نیکو و گشاده‌رویی است.

به گزارش ایسکانیوز از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی دهقان، مسئول کتابخانه عمومی امام محمدباقر (ع) شهر آبپخش استان بوشهر در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش خلاقیت و اقدامات ویژه به‌عنوان برگزیده معرفی شد.

دهقان افزود: در اجرای برنامه‌های کتابخانه‌ای،‌ همواره تلاش می‌کنیم طرح‌ها و ایده‌هایی جدید و خلاقانه به‌ کارگیریم تا مخاطب را به محیط کتابخانه جذب کنیم. درواقع هدف ما اینست که از هر قشری در جامعه، مخاطب داشته باشیم. با این دیدگاه، در سال جاری طرحی با عنوان «انس با کتاب» اجرا کردیم. این طرح به ابتکار بنده بود و با همکاری برخی از اماکن عمومی همچون پمپ بنزین‌ها، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها،‌ داروخانه‌ها و ... انجام شد. با اجرای این طرح، قفسه کوچکی از کتاب در این اماکن قرار گرفت که نام آن متناسب با فضاهای مختلف متفاوت است؛ برای مثال در نانوایی‌ها با عنوان «نان داغ، کتاب داغ»، در مراکز پزشکی با عنوان «دکتر کتاب»، در رستوران‌ها با عنوان «فست بوک»، در ایستگاه‌های اتوبوس با عنوان «ایستگاه اتوبوک» و ... شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، از مردادماه ۹۴ تاکنون، طرح «همیار کتاب» در کتابخانه امام محمدباقر (ع) اجرا می‌شود. با اجرای این طرح،‌ کودکان عضو کتابخانه، کتاب می‌خوانند و با ارائه خلاصه‌ای از کتاب‌خوانده شده خود، کارت امتیاز دریافت کرده و مجاز به برداشت جایزه از بانک جوایز کتابخانه می‌شوند. بانک جوایز کتابخانه که با کمک خیرین تأمین شده،‌ با هدایایی کوچک و درعین‌حال جذاب برای کودکان و نوجوانان، آنان را به مطالعه و خواندن کتاب تشویق می‌کند. این طرح در جذب کودکان منطقه به کتابخوانی بسیار مؤثر بوده است و با اجرای آن، هم‌اکنون پنجاه‌درصد از اعضای کتابخانه ما را کودکان تشکیل می‌دهند. طرح «همیار کتاب» همچنین باعث شد که از سال ۹۴ تاکنون بیشترین میزان امانت و مراجعه در استان بوشهر، متعلق به کتابخانه عمومی امام محمدباقر (ع) آبپخش باشد.

دهقان اضافه کرد: در محیط کتابخانه نیز فعالیت‌های فرهنگی مرسوم دایر است. نشست‌های کتاب‌خوان را به‌صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌کنیم؛ در بخش کودک و نوجوان نیز با پخش انیمیشن، اجرای نمایش، قصه‌گویی، کلاس‌های مادران قصه‌گو و ... کتابخانه را به محیطی جذاب برای کودکان تبدیل کرده‌ایم.

وی در تشریح ویژگی‌ها و ملزومات کار کتابداری گفت: به اعتقاد من،‌ مهارت برقراری ارتباط مهم‌ترین و برجسته‌ترین توانمندی یک کتابدار است. درواقع او باید مانند یک دوست و مشاور عمل کند و لازمه این دو اخلاق نیکو و روی گشاده است؛ تنها در این صورت کتابخانه، مورد اعتماد اهالی منطقه خواهد بود و با جلب این اعتماد،‌ این مکان فرهنگی به خانه دومی برای اعضا و ساکنین محله تبدیل شده و زمینه پیشرفت آنان را فراهم می‌کند. خوشبختانه کتابخانه ما در جلب اعتماد مردم موفق عمل کرده و نشانه‌های این موفقیت در همکاری و همراهی خیرین و اعضا برای رفع نیازهای کتابخانه، نمود یافته است.

براساس این گزارش، مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۶ با تقدیر از فعالان عرصه کتابخوانی در تالار وحدت برگزار شد.

502

کد خبر: 879514

وب گردی

وب گردی