کاهش 23درصدی قاچاق سیگار/میزان تولید افزایش یافت

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور عملکرد هشت ماهه صنعت دخانیات کشور را در چهار بخش تولید، واردات، صادرات و قاچاق تشریح کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی اصغر رمزی در مورد عملکرد هشت ماهه صنعت دخانیات کشور، اظهار کرد: میزان واردات سیگار طی مدت مذکور معادل یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون نخ سیگار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش یافته است. همچنین برآورد قاچاق طی هشت ماهه سال جاری معادل چهار میلیارد و ۳۴۰ میلیون نخ بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال شاهد کاهش ۲۳ درصدی در این بخش هستیم.

او با اشاره به میزان تولید سیگار در هشت ماهه سال ۱۳۹۶، بیان کرد: میزان تولید سیگار در هشت ماهه سال جاری رقمی معادل ۳۰ میلیارد و ۵۳۰ میلیون نخ سیگار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین در مورد صادرات سیگار و تنباکوی معسل (تنباکوی قلیان) طی هشت ماهه سال جاری، ‌ اظهارکرد: صادرات سیگار طی این مدت برابر با ۱۸۰ میلیون نخ سیگار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این صادرات تنباکوی معسل (تنباکوی قلیان) ۱۳۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۸ درصد رشد داشته است.

رمزی برنامه تولید میزان سیگار در سال ۱۳۹۶ را به میزان ۵۰ میلیارد نخ اعلام کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های و اقدامات صورت گرفته از سوی مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور این برنامه محقق خواهد شد و به این ترتیب بیش از ۹۰ درصد مصرف سیگار کشور از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود و این در حالی‌ است که در سال ۱۳۹۳ حدود ۵۰ درصد از مصرف کشور توسط تولیدات داخل کشور تامین می‌شود.

او علت این تحول و افزایش تولیدات داخلی را اجرای تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور توصیف و خاطرنشان کرد: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات سیگار را با همان برند اصلی تبدیل به تولید داخل کند و در راستای اجرای این تکلیف قانونی تا کنون هشت واحد تولیدی راه اندازی شده است که برخی از آن‌ها توسط شرکت اصلی صاحب برند خارجی و برخی توسط نمایندگان آن‌ها ایجاد شده‌اند.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: همچنین از ظرفیت خالی برخی از واحدهای تولیدی داخل کشور نیز برای افزایش تولید استفاده نشده و تولید کشور در سال ۱۳۹۳ که به میزان ۳۰ میلیارد نخ بوده در سال ۱۳۹۵ به ۴۵ میلیارد نخ افزایش یافت و امسال به ۵۰ میلیارد نخ می‌رسد که عملا واردات سال ۱۳۹۴ که به میزان ۱۶ میلیارد و چهارصد میلیون نخ بود در سال ۱۳۹۵ با راه اندازی واحدهای تولیدی جدید واردات به میزان ۱۲ میلیارد نخ کاهش یافت و به میزان چهار میلیارد نخ رسید. این در حالی است که بر نامه سال جاری کاهش واردات به میزان حدود دو میلیارد نخ سیگار است.

به گفته رمزی در همین راستا با افزایش تولید داخل و اشتغال و سرمایه گذاری صورت گرفته و سایر اقداماتی که از سوی دستگاه‌های ذیربط و این مرکز انجام پذیرفته قاچاق سیگار نیز کاهش قابل توجه داشته است و از میزان برآورد سال ۱۳۹۳ که حدود ۱۲ میلیارد نخ بود در سال ۱۳۹۵به میزان شش میلیارد نخ کاهش یافته است و برنامه سال جاری نیز کاهش آن به میزان حدود سه میلیارد نخ است.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 879518

وب گردی

وب گردی