حدود یک سوم تولیدات علمی کشور در مجامع بین المللی مربوط به حوزه پزشکی است

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سیستم آموزش عالی ایران تفاوت قابل ملاحظه‌ای با سایر جهان دارد. ما نظام ادغام شده‌ای داریم که آموزش علوم پزشکی از بقیه رشته‌ها مجزا شده و با ارائه خدمت تلفیق شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر علی اکبر حق دوست افزود: این روش در سه دهه گذشته شکل گرفت که خاستگاه فکری آن در دو نکته بود؛ اول این‌که فارغ‌التحصیلان این رشته باید مسائل را یاد بگیرند و تلفیق محیط آموزشی با محیط ارائه خدمت می‌تواند فضای کار واقعی‌تری را به وجود بیاورد. نکته دیگر این‌که در آن زمان به تولید انبوه نیاز داشتیم و کمبود قابل ملاحظه‌ای در تربیت ارائه کنندگان خدمات پزشکی از جمله پزشکان در کشور وجود داشت.

وی در ادامه گفت: با این تلفیق، فضای آموزشی می‌توانست گسترده‌تر شود و شاید به دلیل استانداردهای سخت آموزش عالی که امکان توسعه را سخت می‌کرد و از طرفی به این دلیل که آموزش عالی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز به راحتی دسترسی نداشت، این تفکیک اتفاق افتاد.

وی با بیان این‌که تاثیرات این کار هم مثبت و هم منفی بود، اظهار کرد: هیچ سیاستی مطلق خوب و بد نیست. تاثیرات مثبت این بود که تربیت این نیروها به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد و از طرفی حضور اعضای هیات علمی در مراکز آموزشی و درمانی باعث بالا رفتن استانداردها شد.

دکتر حق دوست درباره ایرادات این موضوع نیز بیان کرد: اول این‌که استانداردهای آموزش علوم پزشکی کاهش یافت و دوم این‌که تلفیق علوم بین رشته‌ای و هم افزایی بین رشته‌ها نیز کاهش پیدا کند.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت درباره کاهش استانداردها نیز گفت: همکاران در دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌های آزاد زیرساخت‌های خوبی فراهم کردند و شاید در ابتدای ادغام در علوم پزشکی افت علمی داشتیم؛ هرچند این یک ادعا است و سندی درباره آن وجود ندارد.

دکتر حق دوست ادامه داد: به نظر نمی‌رسد شاخص‌های علمی ما در تربیت دانشجویان ضعیف شده باشد. از نظر تعداد دانشجو و هیات علمی و پول دریافتی با خروجی‌ها، ملاحظه می‌شود که از نظر تولید مقاله نزدیک یک سوم تولیدات علمی کشور در مجامع بین‌المللی را داریم در حالی‌که تعداد دانشجویان ما 5 درصد کل دانشجویان است. در مورد آموزش نیز می‌توان گفت که متوسط سواد فارغ‌التحصیلان ما کمتر از فارغ‌التحصیلان کشورهای دیگر نیستند و به راحتی می‌توانند در خارج از کشور پست بگیرند و تحصیل کنند و حتی ارائه خدمت انجام بدهند.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت افزود: اگر ادعا نکنیم راندمان کاری ما از وزارت علوم بهتر است، مطمئنا بدتر هم نیست. گاهی بیان می‌شود دانشجویان خیلی خوب وارد پزشکی می‌شوند که این طبیعی است که دانشجویان بهتر، خروجی بهتری نیز دارند. همین که توانستیم شان رشته‌های پزشکی را در جامعه حفظ کنیم و کمتر فارغ‌التحصیل بی‌کار داشته باشیم، رشد رشته‌ها را به صورت متعادل حفظ کردیم.

دکترحق دوست در پایان گفت: از لحاظ آموزشی و پژوهشی استانداردها را در حد توان و قابل قبول حفظ کردیم.

کد خبر: 879682

وب گردی

وب گردی