مهم‌ترین علل ایجاد پوسیدگی دندان‌ها/ نباید بیش از حد دهان‌شویه استفاده کرد

یک دندانپزشک با تشریح علل ایجاد پوسیدگی دندان‌ها گفت: استفاده از دهان شویه‌ها باید با مشورت پزشک انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، عبدالجواد رحیم پور دندانپزشک، در خصوص علل ایجاد پوسیدگی دندان‌ها توضیح داد: اگر پوسیدگی ها را ازنظر محل پوسیدگی بررسی کنیم می توانیم عنوان کنیم که پوسیدگی در سه نقطه ایجاد می‌شود.

وی افزود: اولین نقطه سطح جونده در آسیاهای بزرگ و کوچک که روی این سطوح جونده شیارهای باریک ولی عمیقی وجود دارد که به علت عدم ورود موهای مسواک به داخل آنها محیط مناسبی برای زندگی میکروبها فراهم می شود. لذا دندان‌ها در این نواحی خیلی زود دچار پوسیدگی و خرابی می‌گردد که این امر در مورد اولین آسیای بزرگ که در حدود شش سالگی می‌روید اهمیت بیشتری دارد.

عضو شورای عالی دندان‌پزشکان ایران تصریح کرد: دومین محل اطراف ناحیه تماس بین دندانها است، این ناحیه نیز به علت آنکه به وسیله مسواک قابل تمیز کردن نیست از نواحی مستعد پوسیدگی بشمار می آید که معمولا از سنین 20 سالگی به بعد در این نواحی پوسیدگی دیده می‌شود ، برای تمیز کردن این نواحی لازم ا ست از نخ دندان استفاده کنیم.

رحیم‌پور افزود: سومین محل ناحیه اتصال لثه با دندان است که این نواحی بیشتر در اثر مسواک زدن غلط بسیار حساس شده و گاهی حتی در اثر زیادی حساسیت مجبور به ترمیم دندان در این نواحی می شویم. در مورد بهداشت و نحوه مسواک زدن و نوع مسواک و نخ دندان در قسمت پیشگیری بیشتر صحبت می‌کنیم . اما آنچه که باید متذکر شویم استفاده از دهانشویه است بارها شنیده ایم که بسیاری از مردم به جای مسواک زدن از آب نمک رقیق شده استفاده نموده آنرا غرغره می‌کند.

این دندانپزشک با بیان اینکه استفاده از آب و نمک یا دهان‌شویه‌ها در کل مفید بوده اما اگر این کار مرتب ادامه یابد نه تنها مفید نخواهد بود بلکه مضر هم است، توضیح داد: در دهان باکتری‌های مفیدی وجود دارد که با این کار باعث از بین بردن این باکتری‌های مفید می شویم و در نتیجه دهان مواجه با بیماری‌های قارچی می شود ویا زمینه رشد باکتریهای مضر فراهم می شود پس استفاده از دهانشویه ها باید در موارد خاص انجام گیرد یا اگر چنانچه عادت به استفاده از آب ونمک دارید هفته‌ای یک بار این کار انجام شود.

701

کد خبر: 879689

وب گردی

وب گردی