برگزاری جلسه استرداد پوگدمون

رهبر برکنار شده کاتالونیا امروز (دوشنبه) درحالی باید در جلسه استردادش به اسپانیا شرکت کند که دولت مادرید به دنبال بازگشت وی برای محاکمه به اتهام اغتشاش برای برگزاری رفراندوم استقلال در کاتالونیاست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، قاضی بلژیکی در جلسه‌ای غیرعلنی در بروکسل قرار است صحبت‌های وکلای کارلوس پوگدمون، رهبر برکنار شده کاتالونیا و چهار تن از وزرای سابق کابینه وی را بشنود. این افراد در اکتبر سال جاری میلادی و با وجود احضار از سوی دادگاهی در اسپانیا به بلژیک گریختند؛ آنها می‌گویند برگزاری دادگاه در اسپانیا ناعادلانه است.

دادستان‌ها ماه گذشته میلادی از این قاضی بلژیکی خواستند تا حکم دستگیری اروپایی را که از سوی مادرید برای این پنج تن صادر شده، تایید کند.

جلسه دادگاه امروز پیش از آغاز رسمی کمپین انتخابات کاتالونیا برای ۲۱ دسامبر سال جاری میلادی است که به دستور دولت مرکزی اسپانیا برای عادی شدن اوضاع در کاتالونیا صورت می‌گیرد.

وکیل پوگدمون اخیرا گفته بود موکلش تا پس از انتخابات در بلژیک می‌ماند.

وی با اشاره به پوگدمون و چهار تن از وزرای سابق کابینه گفت: آنها دست کم تا ۲۱ دسامبر یا حتی اواسط ژانویه سال آتی میلادی در بروکسل می‌مانند.

دادستان‌های اسپانیایی به دنبال تحت پیگرد قرار دادن پوگدمون و چهار تن دیگر به اتهام ایجاد اغتشاش برای برگزاری رفراندوم استقلال در کاتالونیا و همچنین سوء مدیریت منابع مالی دولتی هستند؛ اتهامی که می‌تواند برای این افراد حداکثر ۳۰ سال حبس داشته باشد.

در همین حال، دادگاه عالی اسپانیا به دنبال تصمیم گیری برای آزاد کردن یا نکردن ۱۰۰ رهبر جدایی طلب کاتالونیاست که به دلیل نقش داشتن در روند رفراندوم استقلال در حبس هستند تا دادگاهی شوند.

هرگونه آزادی با قرار وثیقه این افراد به ویژه برای احزاب جدایی طلب که دولت مرکزی را مکررا به داشتن زندانیان سیاسی و سرکوب مخالفان متهم می‌کند، یک فرصت خواهد بود.

وزیر دادگستری بلژیک گفته است، پوگدمون و چهار تن از اعضای سابق کابینه‌اش می‌گویند این اتهامات از سوی دولت مرکزی با انگیزه سیاسی است و اگر قاضی علیه آنها در جلسه استرداد امروز رای دهد، درخواست استیناف می‌دهند؛ روندی که ممکن است چندین ماه طول بکشد.

پس از جلسه امروز، انتظار می‌رود که دادگاه حکم خود را ظرف هشت تا ۱۰ روز اعلام کند.

کد خبر: 879896

وب گردی

وب گردی