اصلاحات در حسابداری عمومی نقطه ی آغاز تقویت نظام مالی

معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد و خزانه دار کل کشور با بیان اینکه پیاده‌سازی حسابداری تعهدی در بخش عمومی فرآیندی زمانبر است گفت: تامین مالی تعیین کننده زمان مورد نیاز برای عملیات گذار به حسابداری تعهدی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بزرگداشت روز حسابدار در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
در آیین برگزاری این همایش اکرمی،معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور گفت: اطلاعات یکی از نیازهای هر فرد، گروه و جامعه جهت دنبال کردن خواسته ها است و در این بین اطلاعات مالی یکی از مهمترین اطلاعاتی است که هر سازمان در راستای پیشبرد اهداف خود نیاز دارد.
او افزود: حسابداری نظامی است که این نیازها را برطرف می کند و بدون اطلاعات ارائه شده توسط نظام حسابداری، مدیران و ذی نفعان قادر به انجام وظایف خود نیستند که استفاده از بیت المال در بخش عمومی اهمیت اطلاعات این بخش را دو چندان می کند که این مطلب جایگاه حسابداری دولتی را به خوبی نشان می دهد.
اکرمی خاطر نشان کرد: هر مدیری نیازمند اطلاعات مالی است بطوری که تصمیم گیری مدیریت بدون آن امکان پذیر نیست از طرف دبگر مدیران بخش عمومی به طور مستقیم و غیر مستقیم وظیفه ی اداره ی اطلاعات مالی را بر عهده دارند.
معاون خزانه داری کل کشور گفت: تحول در نظام مالی و محاسباتی یکی از نیازهای کنونی کشور است و در اکثر اسناد بالادستی از جمله اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است و با توجه به اینکه حسابداری حلقه ی واسط نظام مالی و پاسخگویی است، اصلاحات در حسابداری بخش عمومی نقطه ی آغاز تقویت نظام مالی کشور محسوب می شود.
اکرمی تصریح کرد: وجود یک نقشه ی راه دقیق و مدون با توجه به شرایط محیطی هرکشور موضوع مهم دیگری است و بدیهی است در تهیه ی این نقشه راه از تجارب سایر کشورهای دنیا استفاده می شود.
او گفت: پیاده سازی حسابداری تعهدی در بخش عمومی اصولا زمان بر است و در برخی کشورها فرآیند گذار بیش از ۱۰ سال طول کشیده است که دسترسی به منابع لازم، دامنه ی اصلاحات و میزان پشتیبانی سیاسی تعیین کننده ی زمان گذار در این فرآیند است.
اکرمی افزود: استفاده از مبنای حسابداری تعهدی بر اساس گزارش مالی، در بسیاری از موارد بیش از برنامه ی تعیین شده ی اولیه بوده است و از زمان شروع حسابداری تعهدی، مشکلات عملی مشخص و تجربه در این مسیر افزون یافته است پس گذار تدریجی برای رسیدن به حسابداری تعهدی بهترین حالت برای رسیدن به هدف است که مشکلات بخش عمومی را به مرور برطرف می کند.

402

کد خبر: 879936

وب گردی

وب گردی