موانع پیش روی صادرات /مشکل مالیاتی صادرکنندگان هنوز حل نشده است

لاهوتی با اشاره به لزوم حمایت ویژه ازصادرات گفت : هنوز مشکل صادرکنندگان با سازمان امور مالیاتی حل نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات صبح امروز در مراسم تقدیر از صادر کنندگان استان تهران گفت : امسال برای اولین بار اتاق بازرگانی تهران وظیفه انتخاب صادرکنتدگان برتر استانی را بر عهده داشتند که بعد از بررسی ۵۴ پرونده شرکت های صادراتی در ۱۶ گروه کالایی ۱۷ شرکت بر اساس امتیاز به عنوان صادر کننده برتر و سه شرکت هم به عنوان شرکت های شایسته تقدیر انتخاب شدند.

او افزود : در انتخاب صادرکنندگان برتر ملاک های مختلفی در نظر گرفته شد که این ملاک ها با سال های گذشته متفاوت بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد :پس از برگزاری جلسات مختلف با تشکل های صادراتی امتیاز دهی به شرکت ها انجام شد. ضمن این که از گمرک و بانک مرکزی با رایزنی های صورت گرفته، استعلاماتی انجام شد.

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: انتخاب صادرکننده نمونه جای تقدیر دارد اما باید شرایطی ویژه برای صادرات در نظر گرفته شود.

او ادامه داد :بر اساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی برای تنوع بازارهای صادراتی باید حضور در نمایشگاه ها در اولویت قرار گیرد .و در حال حاضر حمایتی از حضور صادر کنندگان در نمایشگاه های اروپایی نمی شود.

لاهوتی با انتقاد از اجرای نادرست قوانین گفت: بسته حمایت از صادرات متاسفانه هنوز در سال جاری اجرا نشده است .

او با اشاره به اهمیت تک نرخی شدن ارز برای صادرات گفت: با وجود تورم نرخ ارز در سال های اخیر ثابت مانده است که این صادر کنندگان را با مشکل مواجه کرده است.

رییس کنفدراسیون صادرات معتقد است که در شرایطی که ایران هنوز به عضویت سازمان تجارت جهانی درنیامده قراردادهای ترجیحی می تواند راه حل این مشکل باشد.

او با اشاره به نبود شرکت های بزرگ در بخش صادرات گفت :در شرایط جدید یک سری قوانین باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

لاهوتی گفت :قیمت تمام شده تولید کالا در کشور قدرت رقابت را از صادرکنتدگان در بازارهای جهانی میگیرد که بحث حمل و نقل در این بخش باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت :اگر قرار است حمایت های صادراتی صورت بگیرد به صورت هدفمند باشد چرا که به عنوان مثال عدم حمایت موجب کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور شده است و باید دولت از تشکل اا در این بخش حمایت کند.

او از مشکل مالیاتی صادرکنندگان به عنوان مشکل اصلی یاد کرد و گفت :صادرکننده که سه دوره در سال صادرات داشته باشد ۳۰ درصد از پولش حبس می شود و این مشکلاتی را در پی خواهد داشت البته جلسه ای با وزیر اقتصاد داشتیم در رابطه با طرح مشکل با رییس سازمان امور مالیاتی که هنوز عملیاتی نشده است.

او تصریح کرد :امیدواریم بحث ورود موقت در برابر اخذ سفته به مصوبه تبدیل شود .

لاهوتی گفت :پیشنهاد وزارت صنعت اخذ عوارض از واردات و اختصاص درصدی را به صادرات است که امیدواریم هر چه زودتر به مرحله اجرا برسد.


402

کد خبر: 879942

وب گردی

وب گردی