جای خالی توجه به مسائل روانی در ترافیک

رئیس دانشگاه روانشناسی گفت: معضل ترافیک  و حمل و نقل و تصادفات رانندگی از دغدغه های مسئولان کشور است که علاوه بر هدر رفتن بودجه کشور و  ضررهای مالی زیاد،لطمات جانی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایسکانیوز ،امروز نخستین نشست روانشناسی ترافیک (یادبود دکتر مهدی خانبانی) در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی، با محوریت عوامل مرتبط با رفتارهای حادثه ساز ترافیکی ( روانشناختی، جسمانی، اجتماعی، فرهنگی)برگزار شد.

در این مراسم دکتر مظاهری گفت: امروزه نقش عوامل انسانی در جهان مورد توجه قرار گرفته است و برای کاهش تصادفات و توسعه ایمنی حمل و نقل در سطج جهان برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از رکورداران تصادفات جاده ای مطرح است گفت: جای خالی توجه به مسایل روانی در ترافیک احساس می شود و پرداختن به تکلیف قانون و یا افزایش کنترل و نظارت پلیس به تنهایی کافی نیست.

مظاهری تاکید کرد :در بیشتر کشورهای توسعه یافته که در سطح جهانی موفقیت های ترافیکی داشته اند از روانشناسی حمل و نقل غافل نبوده اند.

دانشگاه شهید بهشتی یکی از پیشگامان روانشناسی ترافیک است

دکتر مظاهری افزود: دانشگاه شهید بهشتی یکی از پیشگامان روانشناسی ترافیک است که از 6 سال پیش فعالیت خود را در حوزه‌های اجتماعی برای رفع معضلات و مشکلات ترافیکی آغاز کرد.

دو سال پیش دکتر مهدی خانبانی استاد دانشکده روانشناسی شهید بهشتی با وزارت راه و مسکن و شهرسازی و پلیس راهور نشست تخصصی را تشکیل داد که از آنجا جرقه همکاری بین متولیان حمل و نقل کشور زده شد، اما متاسفانه در سال 1394 خود دکتر خانبانی، قربانی یکی از این حوادث شد و بعد از دو ماه بستری دار فانی را وداع گفت اما همکاران و دانشجویان وی همت کرده و این کنگره را پایه‌گذاری کردند.
این کنگره یادگار دکتر مهدی خان بانی در ورود علم روانشناسی به حوزه حمل و نقل بوده است.
دکتر مظاهری گفت: رسانه‌ها در توسعه و برجسته کردن یک مفهوم نقش مهمی دارند و توجه به این مساله در ارتقای ایمنی فرهنگ رانندگی بسیار حایز اهمیت است.

در ادامه مراسم دکتر حسین پور شهریار رییس کنگره ضمن اشاره به اهمیت موضوع روانشناسی ترافیک گفت: باید در نظر گرفت که ما در توجه به مسایل روانی ترافیک تاخیر داشته ایم و بهبود این موضوع همکاری بین متولیان ترافیک را به دنبال دارد.

گفتنی است بسیاری از رانندگان در سابقه رانندگی خود تجربه یک حادثه رانندگی را دارند و حتی در برخی حوادث رانندگان دچار آسیب های جدی نیز شده اند که آسیب های روانشناسی پس از این تجربه ممکن است عامل مهمی در ایجاد تصادفات آتی شود بعضی از کشورها در مورد اختلالات روانپزشکی اقدام به مطالعات و پژوهش هایی کرده اند که آیا چنین افرادی از لحاظ روانی صلاحیت رانندگی دارند یا خیر؟

تصادف یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور ایران است به طوریکه آمار ها نشان می دهند هر ساله تعداد کشته شدگان در حوادث رانندگی با تعداد کشته شدگان در یک زلزله بزرگ برابری می کند و کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده است البته هر حادثه رانندگی متاثر از سه عامل انسانی، راه و خودرو است که ارتقای سطح آگاهی و ایمنی هر کدام از این سه عامل می تواند نقش موثری در ایجاد امنیت ترافیکی ایجاد کند اما بطور کلی سوانح رانندگی به عنوان نهمین عامل عمده مرگ و میر در جهان شناخته شده است.

705

کد خبر: 879953

وب گردی

وب گردی