وزیر صنعت پاسخگوی تراز منفی تجاری باشد/ وضع مالی برخی شرکت های بیمه، نگران کننده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تراز منفی تجاری در هشت ماه نخست سال گفت وزیر صنعت باید در این بخش پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مراسم تقدیر از صادر کنندگان برتر استان تهران گفت :در هشت ماهه سال ۹۶ تراز بازرگانی ما نزدیک به ۴ میلیارد دلار منفی است که در این بخش وزیر صنعت باید در این بخش پاسخگو باشد.

او افزود :انتظار می رفت بعد از برجام شاهد افزایش صادرات باشیم که این طور نشد.البته در مجلس در حال پیگیری راهبرد اساسی در بخش تجارت خارجی کشور هستیم .

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت :در دو سال اخیر ما پیگیر دیپلماسی خارجی برای حمایت از صادرکنندگان بودیم چرا که در حال حاضر دیپلمات های ما در بخش حمایت اقتصادی از صادرکنندگان ضعف دارند که خوشبختانه شاهد اصلاح ساختار در وزارت امور خارجه بودیم.

ابراهیمی داورانی گفت :تبیین راهبردهای ما برای حضور در بازارهای خارجی بسیار با اهمیت است. الان رقابت های منفی صادرکنندگان ما در بازارهای خارجی موجب خارج شدن آنها از گردونه رقابت می شود.

او تصریح کرد :عدم راهبرد در بازرگانی خارجی صادرات را با مشکل مواجه کرده است .

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت :مشوق های صادراتی هر سال دربودجه دیده می شود اما متاسفانه به آن عمل نمیشود که در این راستا باید اقدام جدی شود پس یکی از راه های پیشنهادی این بود که به جای پرداخت مشوق بدهی های دولت به صادرکنندگان تهاتر شود که البته این مشکل درسال های اخیر حل شد.که ما پیگیر تهاتر جوایز صادراتی با بدهی های دولت به صادرکنندگان هستیم.

او با اشاره به نقش رایزنان بازرگانی در توسعه صادرات گفت :در این بخش نیز خلا جدی وجود دارد و انتظار ما از وزارت صنعت این است که رایزنان ما هم آشنا به زبان کشور مقصد باشند و هم تحلیل گر اقتصادی مناسب باشد.

او گفت :یکی از دغدغه های صادرکنندگان ما تامین منابع مالی است و امروز در حالی که چند ماه است که بانک ها باید نرخ سود را کاهش دهند متاسفانه نظام بانکی از این مصوبه بانک مرکزی عبور کرده است و به آن عمل نکرده است که قطعا مجلس به این بخش ورود خواهد کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت :صندوق توسعه ملی باید ظرفیت خود را برای توسعه اقتصادی بگزارد که ما پیشنهاداتی را برای این بخش داریم.


402

کد خبر: 880006

وب گردی

وب گردی