طراح گریم «الیور توئیست»:  قرار بود طراحی چهره این نمایش  اقتباسی باشد

سارا اسکندری، گفت: قرار بود طراحی چهره این نمایش اقتباس و ادای دینی باشد به فیلم موزیکال «کارول رید» من این فیلم را ندیده بودم و نسخه ای از آن فیلم هم مثل سایر عوامل به من هم داده شد اما من ترجیح دادم تا زمان طراحی شخصیت های اصلی داستان، فیلم را نبینم که ذهنیت مستقیمی از چهره های این نسخه از فیلم را نداشته باشم.

سارا اسکندری، طراح چهره پردازی نمایش «الیور توئیست» که پیش از این در کارنامه کاری خود نمایش های «رویای یک شب نیمه تابستان»، «اتاق ورونیکا»، «ویتسک» ، «هملت»، «شکار روباه»، «فهرست»، « تن تن» ، «افسون معبد سوخته» ، «سه خواهر» و ...را داشته در باره همکاری با موزیکال «الیور توئیست» به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: داستان «الیور توئیست» برای اکثر آدم ها نوستالژی دارد که من هم طبیعتأ یکی از آن ها هستم..سیزده ساله بودم که این رمان را خواندم و از کتاب های محبوب من بود و همچنین ورژن های مختلفی از آن که هر کدام جذابیت های ویژه خودشان را داشتند در طی این سالها دیده بودم.

وی افزود: چند سال قبل هم در نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی اصغر خلیلی همکاری داشتم که فضای آن البته مدرن و متفاوت از آن چیزی بود که در ساختار کلاسیک این داستان دیده بودیم .

اسکندری با بیان این که در آن تئاتر گریم ها و فضا به نوعی اکسپرسیون بود درباره «الیور توئیست» این روزها به کارگردانی حسین پارسایی گفت: آشنایی من با ایشان به سال های دور و مرکز هنرهای نمایشی بر می گردد اما همکاری بین ما در زمینه تئاتر پیش نیامده بود، زمانی که در شهریور ماه امسال این کار به من پیشنهاد شد با حس خیلی خوبی به این گروه ملحق شدم.

این طراح گریم، ادامه داد: در این موزیکال قرار بود بر اساس طراحی صحنه و لباس همان حس و حال کلاسیک چهره ها طراحی شوند و به نوعی اقتباس و ادای دینی باشد به فیلم موزیکال «کارول رید» من این فیلم را ندیده بودم و نسخه ای از آن فیلم هم مثل سایر عوامل به من هم داده شد اما من ترجیح دادم تا زمان طراحی شخصیت های اصلی داستان، فیلم را نبینم که ذهنیت مستقیمی از چهره های این نسخه از فیلم را نداشته باشم.

وی افزود: در هر صورت داستان چارلز دیکنز بود و فضای لندن آن زمان و من باید با توجه به آن طراحی می کردم و از طرفی شخصیت هایی بودند که مشخصات ویژه و منحصر به فردی داشتند مثل فاگین که در تمامی نسخه ها و زمان های مختلفی که این فیلم ساخته شده شباهت هایی وجود دارد که توصیفی است از خود نویسنده اثر مثلا مدل مو و رنگ مو و فرم چهره فاگین و پالتو و کلاه مخصوصش در تمامی نسخه ها که برای همه آشنا هست و من باید به این سمت و سو میرفتم چون در غیر این صورت بیننده رو دور می کردم از تصویر فاگینی که چه در داستان خوانده چه در فیلم هایی که دیده است و همینطور مثلا در مورد آقای بامبل هم به این صورت بوده است.

اسکندری اظهار کرد: در مورد کارکترهای دیگر مثل نانسی، ساوربری، قاضی و پارکر و همینطور شخصیت های فرعی کاملا سلیقه ای و البته با توجه به زمان و مکان طراحی شده و کاملا با چهره های فیلم متفاوت هستند ولی شخصیت بیل سایکس و آقای برانلو با توجه به چهره های خود بازیگران می توانم بگویم که کمی به چهره های فیلم کارول رید شاید نزدیک شده است.

او ادامه داد: در مورد بچه های فگین، نوانخانه و مردم شهر هم کاملا سلیقه ای طراحی صورت گرفته و البته با توجه به طراحی لباس.

اسکندری با ابراز خوشحال از اینکه در این کار با شیما میر حمیدی(طراح لباس و آکسسوار) همکاری دارد گفت : طراحی لباس و گریم خیلی ارتباط نزدیکی با هم دارند و خوشبختانه به واسطه همکاری هایی که با خانم میر حمیدی در این چند سال داشتم توانستیم به نوع نگاه هم نزدیک شویم و سلیقه های هم را پیدا کنیم و خیلی زود به نتیجه مشترک برسیم که این ویژگی برای این کار پر از پرسوناژ و سنگین بسیار مهم بود.

سارا اسکندری که حدود بیست سال است در زمینه طراحی گریم در تئاتر فعالیت می کندو جوایز بسیاری را از آن خود کرده با اظهار امیدواری از اینکه اتفاق های خوبی برای این موزیکال خواهد افتاد گفت: در این نمایش به جز شخصیت ها ی اصلی باید برای حدود ٩٠ نفر طراحی چهره داشته باشیم و این جور نمایشها که زمان و مکان خاصی را روایت می کند یک دستی که در طراحی های مختلف صورت می گیرد بسیار مهم است.

اسکندری با اشاره به سنگینی این کار، گفت: الیور به اندازه ١٠ پروژه از من انرژی گرفت و به همان اندازه هم برای من شیرین و پر از هیجان بود، هر چند طراحی ها آنقدر زیاد بود که باعث ترس و دلشوره در من می شد اما انرژی بیشتری هم به من می داد تا بیشتر روی چهره ها متمرکز باشم تا وقتی مردم کارکترهای محبوب و آشنای خود را ببینند بتوانند با آن شخصیت هایی که سالها در ذهنشان داشته اند ارتباط بر قرار کنند و برایشان مأنوس باشد.

اسکندری در باره افرادی که در این موزیکال با او همکاری دارند توضیح داد کارهای استایل مو و بافت این پروژه را سعید سام انجام داده است و تیم ٧ نفره اجرای گریم را سپهر گودرزی، سیاوش گودرزی، امیر عباس حاتمی، پریا الهی، فائزه سلطانی، آیدا آسترکی ، نسترن کمالی ،عهده دار خواهند بود و سلمانی و پیرایش بچه ها را سعید صوفی انجام داده است.

501

کد خبر: 880143

وب گردی

وب گردی