نگهداری از بیش از ۵۰ میلیون سند «تاریخ دیپلماسی ایران»

مدیرکل اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه گفت: بیش از ۵۰ میلیون سند در مرکز اسناد وزارت خارجه نگهداری می شود که مرتبط با تاریخ دیپلماسی مدون ۲۰۰ ساله اخیر کشورمان است.

به گزارش ایسکانیوز، مرتضی دامن‌پاک جامی معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه و مسئول مرکز اسناد و انتشارات این وزارتخانه با اشاره به اقداماتی که در سالهای اخیر در این حوزه رخ داده است، گفت: حوزه ای که بنده مسئولیت آن را در مرکز آموزش و پژوهش های وزارت امور خارجه و مرکز اسناد وزارت امور خارجه عهده دار هستم دامنه بسیار گسترده ای دارد.

وی تصریح کرد: به تعبیری مرکز اسناد وزارت خارجه دومین مرکز بزرگ اسنادی در کشور است که بیش از ۵۰ میلیون سند در آن نگهداری می شود. این اسناد تاریخ دیپلماسی ایران و به ویژه تاریخ دیپلماسی مدون ۲۰۰ ساله اخیر کشورمان با کشورهای مختلف جهان را شامل می شود.

مسئول مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه افزود: حداقل از زمانی که دولت ملی و فراگیر صفویه در کشور ایجاد شد ما روابط خارجی فعالی داشتیم اما متاسفانه برخی از اسناد این فعالیت ها در زمان حمله افغان ها به ایران از بین رفت.

اسناد نگهداری شده صرفا در حوزه تاریخ دیپلماسی نیست

دامن‌ پاک جامی با بیان اینکه یکی از کارهای مرکز ما انتقال تصاویر برخی از اسناد تاریخ دیپلماسی کشورمان است که در کشورهای خارجی نگهداری می شود، گفت: یکی دیگر از کارهایی که مرکز ما به غیر از حفظ و نگهداری اسناد انجام می دهد، ارائه خدمات اسنادی به پژوهشگران داخلی و خارجی است. البته اسناد نگهداری شده در مرکز ما صرفا در خصوص روابط دیپلماسی کشور نیست، بلکه هر گونه ارتباطات خارجی ایران با دیگر کشورها در طول تاریخ را شامل می شود.

زمانی که برخی از کشورهای امروزی هنوز وجود نداشتند ما در حال برقراری و توسعه روابط خارجی با کشورهای دیگر بودیموی تصریح کرد: همان طور که گفتم اسناد نگهداری شده در مرکز ما صرفا در حوزه روابط بین الملل نیست بلکه رشته های مختلف معماری، تاریخ، جغرافیا، پزشکی و دیگر رشته ها را هم در برمی گیرد و ما به پژوهشگرانی که در این حوزه ها مشغول به فعالیت های تحقیقاتی هستند، خدمات اسنادی ارائه می کنیم.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهشی وزارت خارجه گفت: از جمله اقدامات دیگر مرکز ما که در سال های اخیر به آن توجه بیشتری داشته ایم و به شناخت روابط خارجی کشور و تقویت دیپلماسی عمومی کمک می کند، بزرگداشت روابط ایران با کشورهای مختلف است.

وی تصریح کرد: همان طور که اشاره کردم روابط خارجی ایران یک قدمت حداقل ۵۰۰ ساله دارد و در زمانی که برخی از کشورهای امروزی هنوز وجود نداشتند ما در حال برقراری و توسعه روابط خارجی با کشورهای دیگر بوده ایم.

دامن‌پاک جامی با بیان اینکه سه سال پیش ما بزرگداشت روابط میان ایران و دانمارک و ایران-لهستان را برگزار کردیم، افزود: این بزرگداشت ها هم در تهران و هم در ورشو انجام شد. سال گذشته هم همایش ۵ قرن روابط میان ایران و روسیه را برگزار کردیم که ادامه این همایش در مسکو برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: در بهمن ماه سال گذشته بزرگداشت ۴۰۰ سال روابط میان ایران و اسپانیا را داشتیم و همچنین یک ماه پیش بزرگداشت ۱۲۰ سال روابط با بلغارستان را برگزار کردیم و یک ماه دیگر هم آقای سجادپور معاون وزیر امور خارجه به بلغارستان خواهند رفت و همین مراسم را در آن کشور خواهیم داشت.

مسئول مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه گفت: ما در مرکز اسناد مجموعه مقالات و سندهای مربوط به این مراسم های بزرگداشت را حداقل به دو زبان منتشر خواهیم کرد تا پژوهشگران هر دو کشور بتوانند از آن استفاده کنند.

اسناد تاریخی مرتبط با خلیج فارس، تایید یونسکو را دارد

وی اظهار داشت: تا به امروز ۴ مجموعه اسنادی از اسناد موجود در مرکز ما در سطح ملی، منطقه ای و جهانی به ثبت رسیده که اتفاقا نقشه های مرتبط با دوره قاجار هم در آن دیده می شود و اهمیت این نقشه ها به این مسئله برمی گردد که در آنها خلیج فارس به وضوح درج شده است و یونسکو هم بر واقعی بودن این میراث جهانی که در اختیار ما قرار دارد، صحه گذشته است.

دامن‌پاک با اشاره به اینکه مرکز ما همکاری های فرهنگی خوبی را هم با مراکز فرهنگی کشور همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کتابخانه ملی داشته است، گفت: سلسله گفتگوهایی را ترتیب دادیم از جمله گفتگوهای جاده ابریشم با کشورهای آسیای مرکزی و همچنین بزرگداشت شخصیت های تاریخی منطقه از جمله بزرگداشت عبدالرحمان جامی که برای اولین مرتبه سال گذشته در جام برگزار شد، از دیگر اقدامات فرهنگی مرکز ما بوده است.

امسال در نمایشگاه کتاب تهران، بیش از ۳۰عنوان کتاب را منتشر کردیممدیرکل اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه تصریح کرد: در سال های گذشته گفتگوهای میان ایران و ترکیه در حوزه تاریخی و تمدنی را برگزار کردیم. همه اینها باعث می شود که ما حوزه قدرت نرم و دیپلماسی فرهنگی خود را تقویت کنیم و نفوذ فرهنگ و زبان خود را بیش از پیش گسترش دهیم و از این ظرفیت به عنوان زمینه گسترش روابط با کشورهای مختلف در دنیای امروز استفاده کنیم.

وی افزود: امسال در نمایشگاه کتاب تهران، ما بیش از ۳۰عنوان کتاب را منتشر کردیم و در میان انتشارات مهم و شناخته شده، این تعداد کتاب منتشر شده رقم بالایی به حساب می آید. بخشی از کتب منتشر شده از جمله پژوهش های انجام شده در مرکز ما است و بخشی از آن هم نتایج پژوهش های انجام شده توسط پژوهشگران و اساتید دانشگاهی است که تمایل داشتند کار خود را با اسم انتشارات وزارت خارجه به چاپ برسانند.

به زودی کتاب های «تاریخ شفاهی دیپلمات های ارشد» را منتشر خواهیم کرد

دامن‌پاک جامی اظهار داشت: تاریخ شفاهی روابط خارجی ایران که تا به امروز یک نوع تابو محسوب می شد، در اداره نشر وزارت خارجه به چاپ رسیده است. شخصیت های مختلف عرصه دیپلماسی آن بخش های قابل بیان را که می توانند مطرح و ما آنها را به چاپ می رسانیم که تا به امروز چنین کاری صورت نگرفته بود.

مدیر مسئول انتشارات وزارت خارجه گفت: به زودی کتاب خاطرات شفاهی آقای علی اکبر صالحی را به عنوان وزیر اسبق امور خارجه کشورمان و رئیس سازمان انرژی اتمی منتشر خواهیم کرد که به نظر من یک کار جالب و جدیدی خواهد بود که به بیان برخی از ناگفته های آقای دکتر صالحی در طول مدت خدمت ایشان می پردازد.

وی افزود: در حال ثبت تاریخ شفاهی دیپلمات های طراز اول کشورمان هستیم و به زودی مرکز آموزش و پژوهش آنها را منتشر خواهد کرد.

دامن‌پاک جامی در خصوص برنامه های آتی مرکز اسناد و انتشارات وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه که بیان شد در خصوص اقدامات انجام شده این مرکز در دولت یازدهم بود که در حوزه های دیپلماسی عمومی و فرهنگی در حال انجام است و طبیعتا در دولت جدید تغییراتی در ساختار و فعالیت های مرکز ما رخ خواهد داد.

این مقام وزارت خارجه گفت: برخی از فعالیت های این مرکز در حوزه آموزش و پژوهش دچار تغییراتی خواهد شد، هم مرکز اسناد و هم دفتر مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه که به عنوان بخش دیگری از مجموعه ما به حساب می آید، فعالیت هایشان تقویت می شود و افزایش پیدا می کند.

دیپلماسی دانش بنیان مبنای کارهای ما است

وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی و دانش بنیان یکی از محورهای مهم و مورد توجه دولت است، افزود: در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی دانش بنیان به معنای آن است که ما عرصه های پژوهشی را در زمینه های مختلف و مرتبط به عنوان مبنای کار خود قرار دهیم، به همین دلیل امروز مرکز آموزش و پژوهش در این حوزه ها فعال تر از گذشته شده است.

دامن‌پاک اظهار داشت: افزایش پیوند عرصه دیپلماسی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و علمی کشور از دیگر اقداماتی است که ما به دنبال تحقق آن هستیم تا فضای علمی کشور را با فضای تاریخ روابط خارجی پیوند بیشتری زده و از اندوخته های مراکز علمی کشور به نحو بهتری استفاده شود.

افزایش پیوند عرصه دیپلماسی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و علمی کشور از دیگر اقداماتی است که ما به دنبال تحقق آن هستیموی گفت: برگزاری اولین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران از جمله اقدامات مرکز ما است که با کمک مراکز علمی کشور دنبال می کنیم و با فراخوانی که برای دریافت مقاله ارائه دادیم تاکنون بیش از ۱۵۰ مقاله دریافت کرده ایم و یک همایش علمی بی سابقه است. همچنین یک شورای علی روابط خارجی هم ایجاد کرده ایم که متشکل از اساتید و پژوهشگران مطرح کشور است و جلسات مرتبی را با آنها خواهیم داشت تا پیوند میان این دو حوزه را افزایش دهیم.

معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه اظهار داشت: میان بخش اسناد و انتشارات و دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه تقسیم کار مشخصی صورت گرفته است، هر چند که این دو در کنار یکدیگر به فعالیت می پردازند و فعالیت های آنها یکدیگر را تکمیل می کند.

منبع: مهر

کد خبر: 880192

وب گردی

وب گردی