هیچ نیروی نظامی خارجی در دریای خزر مستقر نخواهد شد

ظریف با اشاره به مذاکرات انجام گرفته در ارتباط با کنوانسیون دریای خزر بین پنج کشور حوزه دریای خزر اعلام کرد: طبق توافق هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این دریا مستقر شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمد جواد ظریف هنگام ورود به مسکو در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس وزرای خارجه کشکورهای ساحلی دریای خزر در مسکو اظهار کرد: تا کنون ۴۹ اجلاس کارشناسی در ارتباط با این موضوع برگزار شده و در دو سه روز گذشته نیز اجلاس ویژه کارشناسی برای آماده‌سازی برگزاری اجلاس وزیران برگزار شد و امروز و فردا نیز اجلاس وزرا برای آماده سازی اجلاس سران که قرار است در آستانه تشکیل شود، برگزار می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان این‌که تا کنون پیشرفت‌های خوبی در بحث کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر حاصل شده است افزود: در کنار این کنوانسیون ۱۲ سند نیز مورد توافق قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات جدی در حال انجام است تا در مورد تمام مسائل مربوط به کنوانسیون بین ۵ کشور توافق حاصل شود گفت: در بیش‌تر حوزه‌ها توافق حاصل شده ولی همان‌طور که گفتم باید در مورد تمام مفاد کنوانسیون به توافق برسیم.

ظریف با اشاره به برخی از توافقات حاصل شده بین پنج کشور این حوزه در مورد کنوانسیون دریای خزر خاطرنشان کرد: بر اساس توافق صورت گرفته هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این دریا مستقر شود و از دیگر سو پنج کشور توافق کردند که در بحث کشتیرانی در این دریا از پرچم پنج کشور استفاده شود.

وی اظهار کرد: در ارتباط با همکاری‌های زیست محیطی دریای خزر نیز به توافقاتی رسیدیم و در اجلاس امروز و فردا قرار نیست سندی تولید شود بلکه قرار است که سندها برای اجلاس سران آماده شود.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که در این دو روز وزیران خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر مذاکرات فشرده‌ای خواهند داشت و شاید فرصت دیدار دو جانبه بین وزیران فراهم نشود در پاسخ به این سوال که پنج کشور در بحث کنوانسیون در چه مواردی اختلاف نظر دارند؟ گفت: ممکن است در مورد یک موضوع دو کشور از دو زبان مختلف یا دو عبارت متفاوت استفاده کرده باشند که باید برای رسیدن به تفاهم، مذاکره شود و اینکه الان بگوییم بر روی کدام موضوعات تفاهم نداریم یک نوع پیش‌داوری است و صحبت در این زمینه زود است.

منبع: ایسنا

کد خبر: 880219

وب گردی

وب گردی