از بین رفتن رقابت، نتیجه‌ی ادغام  خودروسازان داخلی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ادغام ایران خودرو و سایپا  باعث از بین رفتن رقابت جدی بین خودروسازان داخلی خواهد شد.

شهرام آزادی، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به صحبت های اخیر معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت درخصوص ادغام شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو گفت: طی چند وقت گذشته ادغام این دو شرکت خودروسازی مطرح شده بود و مسئولان درصدد بودند تا به شیوه های مختلف تصمیماتی را جهت تولید محصول مشترک اتخاذ کنند.

او با بیان اینکه ادغام دو شرکت خودروسازی مزیت چندانی را با خود به همراه ندارد، افزود: در صورتی که برنامه مشخصی در نظر گرفته شود تا دو شرکت خودروسازی از منابع مالی یکسانی استفاده کنند، می توان گفت که این اقدام با یک جنبه منفی و نیز یک جنبه مثبت همراه می شود.

آزادی خاطرنشان کرد: ادغام سایپا و ایران خودرو باعث از بین رفتن رقابت جدی بین خودروسازان داخلی می شود و تنها رقابت با خودروسازان خارجی باقی خواهد ماند که این مساله به عنوان یکی از ایرادات جدی تلقی می شود و باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس بازار خودرو گفت: با توجه به سابقه دو شرکت خودروسازی، در صورتی که برنامه مشخص و برنامه ریزی دقیقی برای ادغام آن‌ها وجود داشته باشد این اقدام مثبت ارزیابی می شود در غیر اینصورت، توسعه این دو شرکت خودروسازی براساس تعاملاتی که در حال انجام است شریک های خارجی خود را خواهند داشت.

او اظهار داشت: قبل از هر اقدامی باید برنامه های تدوین شده به صورت جدی دنبال شوند، زیرا پیگیری این موضوع بسیار مهمتر از ادغام دو شرکت است.

آزادی با بیان اینکه هر یک از شرکت های خودروسازی با شرکت های فرانسوی در حال همکاری و مشارکت هستند، گفت: شراکت با خودروسازانی مانند پژو سیتروئن باید در دستور کار باشد و به نوعی سرمایه گذاری های خارجی استمرار پیدا کند.

کارشناس صنعت خودرو گفت: نکته حائز اهمیت بحث پروژه هایی است که در مرکز تحقیقات و توسعه این دو شرکت در حال انجام است و باید سرمایه گذاری هایی در این زمینه صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه نقطه عطفی در صنعت خودرو در حال انجام است، گفت: براساس برنامه های اتخاذ شده در صورت توقف سرمایه گذاری برای این طرح ها ضرر و زیان هایی مورد توجه کشور می شود.

401

کد خبر: 880233

وب گردی

وب گردی