ابتلای سه هزار نفر در مازندران به بیماری ایدز

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: طبق پیش بینی ها سه هزار نفر در استان مبتلا به ایدز هستند که ۴۰۰ بیمار آلوده شناسایی شدند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا پارسایی عصر دوشنبه در جلسه آموزش ایدز که در دانشگاه ادیب مازندران برگزار شد با اشاره به شعار «سلامتی برای همه» شعار بهداشت جهانی برای روز ایدز، با تاکید بر آموزش در سنین پایین، گفت: باید گروه های هدف انتخاب و آموزش های لازم انجام شود و کشورهای جنوب شرق آسیا و غرب با آموزش های لازم در سنین پایین بیماری را کنترل کردند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای کنترل ایدز باید افراد مبتلا به سرعت شناسایی شوند،افزود: اگر افراد آلوده در مرحله نخست شناسایی شوند ۵۰ سال طول عمر خواهند داشت.

وی ادامه داد: بیماری ایدز با انگ و تبعیض همراه است به همین دلیل شناسایی ان سخت است و به سرعت افزایش پیدا می کند.

دکتر پارسایی با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۰ باید ۹۰ درصد افراد مبتلا باید شناسایی شوند،گفت: بر اساس آمار از هر هزار نفر یک نفر آلوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی در مازندران سه هزار نفر مبتلا هستند، افزود: در استان مازندران حدود ۴۰۰ نفر آلوده شناسایی شدند و حدود دوهزار و ۶۰۰ نفر شناسایی نشدند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری ایدز ۵تا ۲۰ سال بدون علامت است، بیان کرد: علامت ایدز در مرحله اول تورم غدد لنفاوی مانند سرماخوردگی است که شناسایی نمی شود که به دلیل عدم شناسایی در ایران طول عمر افراد آلوده کم است.

دکتر پارسایی با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد شناسایی شده باید تا سال ۲۰۲۰ درمان شوند، گفت: اگر فرد بیمار دو روز داروی خود را قطع کند در برابر دارو مقاومت ایجاد خواهد شدکه در کشور به سمت مقاومت دارویی پیش می رویم.

وی با تاکید بر اینکه تا سال ۲۰۲۰ باید برای ۹۰ درصد افراد دارو موثر باشد، افزود: امروزه داروهای مورد استفاده در دنیا بسیار موثر است وباید در کشور به سمتی حرکت کنیم تا اینکه ویروس در عرض ۱۵ سال بعد از شروع بیماری در بدن کنترل شده باشند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: در کشور بیش از ۳۶ هزار نفر شناسایی شدند که حدود ۶۶ هزار نفر باید شناسایی شوند.

دکتر پارسایی بابیان اینکه افراد شناسایی شده در کشور ما در مرحله آخر قرار دارند، گفت: بدترین وضعیت شناسایی افراد آلوده، در منطقه مدیترانه قرار دارد درحالی که در کشورهای اروپایی ۹۰ درصد افراد در مرحله درمان قرار می گیرند.

وی بابیان اینکه سالانه به طور متوسط در استان مازندران ۴کودک مبتلا به اچ آی وی وجود دارند، تاکید کرد: همه زنان باردار در استان مازندران باید آزمایش اچ آی وی،انجام دهند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۶ در دنیا حدود ۳۵میلیون نفر بدلیل ایدز فوت کردند، افزود: در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۱۶ در دنیا بیش از ۳۶ میلیون نفر با اچ آی وی زندگی می کنند.

دکتر پارسایی با بیان اینکه ۶۷ درصد ابتلا به بیماری ایدز از طریق جنسی است، ادامه داد: بیماری ایدز در لایه های زیرین جامعه به سرعت در حال افزایش است.

901

کد خبر: 880275

وب گردی

وب گردی