وزیر جهاد کشاورزی باید به فکر عواقب تصمیمات بدون تفکر باشد/برنج گران می شود

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: زمانی که وزیر جهاد کشاورزی بدون تفکر تصمیماتی را برای این بازار اتخاذ می کند، عواقب آن را نیز باید در نظر بگیرد.

کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره ممنوعیت واردات برنج که اخیرا از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است، گفت: ممنوع شدن واردات برنج یکی از مشکلاتی است که اکنون در بازار این کالا وجود دارد، زمانی که وزیر جهاد کشاورزی بدون تفکر تصمیماتی را برای این بازار اتخاذ می کند، عواقب آن را نیز باید در نظر بگیرد.

او به واردات برنج اشاره و بیان کرد: تا قبل از ممنوعیت واردات برنج به میزان یک میلیون تن برنج وارد کردیم که حالا کالای موجود در بازار رو به اتمام است و این امر باعث کمبود و گرانی برنج در بازار خواهد شد.

کشاورز با بیان اینکه کمبود برنج در بازار افزایش قاچاق و ورود آن به صورت غیرقانونی و غیررسمی را با خود به همراه خواهد داشت، افزود: تمام مشکلاتی که اکنون در بازار حاکم است به ضرر مصرف کننده خواهد بود و کسی که به صورت غیرقانونی اقدام به واردات برنج می کند سود لازم را کسب می کند و به تبع مصرف کنندگان به دلیل کمبود این کالا در بازار مجبور به خرید با قیمت بالاتر خواهند بود و ضرر و زیان هایی شامل حال آن ها خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: حمایت از برنج ایرانی باید در دوره برداشت انجام می شد و اکنون فصل برداشت برنج به اتمام رسیده و افزایش قیمت برنج تنها به سود کارخانه داران و دلالان خواهد بود.

او گفت: عواملی که مطرح شد جزو مسائلی هستند که وزارت جهاد کشاورزی توجه چندانی به آن نکرده و قیمت لحظه ای کالا در بازار باعث ایجاد مشکلاتی می شود که قابل جبران نخواهد بود.

کشاورز اعلام کرد: در تاریخ 96/08/04 اعلام شده بود که سامانه ثبت سفارش در تاریخ 96/09/01 باز خواهد شد و این امر باعث شد تا اقداماتی را جهت خرید برنج را در دستور کار قرار دهیم اما چند روز به بازگشایی سایت، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد به دلیل واردات بی رویه برنج و نیز رکود حاکم در بازار داخلی تا اطلاع ثانوی واردات برنج محدود خواهد شد.

در ادامه شاهرخ عدالتیان شهریاری، عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز نظر خود را در زمینه ممنوعیت واردات برنج اینگونه بیان کرد: براساس آمارهای منتشر شده در 8 ماه نخست سال جاری بیشترین رقم واردات برنج مربوط به برنج بود و به نظر می رسد که حجم زیادی از برنج به کشور وارد شده و اکنون این میزان برنج به صورت ذخیره در انبار نگه داشته شده است.

او با بیان اینکه این حجم از واردات، بازار را از دو جهت تحت تاثیر خود قرار می دهد، افزود: در صورتی که برنج وارد شده در کشور به صورت دپو درآمده و در حال حاضر به فروش نرسیده باشد، ضربه سهمگینی را به کشاورزان وارد می کند که به دلیل عدم فروش کالای آن ها بازار داخلی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

عدالتیان شهریاری گفت: دیگر معضلی که به دلیل واردات بی رویه برنج در بازار ایجاد می شود، در صورت واردات و ذخیره برنج از سوی بخش خصوصی رانتی به وجود می آید که اکثر مسئولان با آن مخالف هستند و اقدام به اتخاذ تصمیماتی جهت جلوگیری از آن خواهند کرد.

این عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: ممنوعیت واردات برنج بر قیمت این کالا تاثیرگذار خواهد بود و باعث افزایش قیمت برنج موجود در بازار خواهد شد.

به گفته او در صورت اتمام برنج وارداتی در کشور به دلیل افزایش میزان مصرف برنج در بازار داخلی، قیمت آن نیز با افزایش همراه خواهد شد اما با توجه به واردات بی رویه برنج به طور قطع تا دو سال آینده نیازی به واردات مجدد آن به کشور نیست.

401

کد خبر: 880477

وب گردی

وب گردی