امنیت غذایی راهی به سوی توسعه پایدار

مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی گفت: تغییر الگوی مصرف مهمترین هدف در بحث امنیت غذایی می باشد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سعید سعادت مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی در نشست هم اندیشی خاک که با حضور کامبیز بازرگان رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ، منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران ، مهندس علی اکبر متقی فرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و معاونین ومدیران این سازمان و اساتید دانشگاه ها و محققین در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی و ایمنی غذا (تولید غذا عاری از آلودگی) دو رسالت مهم وزارت جهاد کشاورزی است.

سعادت افزود: استفاده بهینه و مدیریت زایدات در تولید محصولات کشاورزی مانع هدر رفت منابع آب و خاک می شود.

او در ادامه تصریح کرد: هر ساله با افزایش جمعیت، نیاز به تولید غذا در جامعه و همچنین فشار بر منابع پایه آب و خاک برای بهره وری بیشتر رای تامین امنیت غذایی افزایش می یابد که اگر چاره ای مناسب اندیشیده نشود با مشکل مواجه خواهیم شد .

مدیر کل محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: محدودیت منابع پایه، آلودگی ، کمبود منابع آلی ، شوری آب و خاک، فرسایش و تغییر کاربری زمین و استفاده ناصحیح از نهاده های کشاورزی شامل کود و سم از مهمترین عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی وهمچنین اراضی کشاورزی کشور است.

سعادت بر لزوم اهمیت و حمایت از زنجیره تولید تاکید کرده و گفت: تولید محصولات کشاورزی از مرحله برداشت تا مصرف زایداتی دارد که اگر استفاده مناسب و بهینه از این زایدات نشود هدررفت منابع آب و خاک را بدنبال خواهد داشت.

او افزود: اگر برای مدیرت منابع آب و خاک راهکاری اندیشیده شود باید مدیریت مناسبی نیز برای بعد از تولید محصولات کشاورزی نیز انجام شود تا این زنجیره مغفول و رها نشود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با وجود مشکلات در منابع آب و خاک کشور؛ توجه به الگوی کشت جهانی در محصولات کشاورزی ضروری است و بایداین فرهنگ نهادینه شود.

منبع: ایلنا

403

کد خبر: 880486

وب گردی

وب گردی