تولید روزانه 300 تن محصول با ارزش از گاز پالایشگاه ایلام در مجتمع گاز پارس جنوبی

هم‌اکنون، روازنه 150 تن گاز غنی از پالایشگاه ایلام دریافت و در پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی محصولات با ارزش افزوده آن جداسازی می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، بهزاد سالاری، سرپرست پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان این مطلب اظهار کرد: مطابق طراحی، پیش‌بینی شده بود که این گاز به پتروشیمی ایلام ارسال و مواد با ارزش آن از گاز جداسازی و ارزش افزوده ایجاد شود که عدم تکمیل پتروشیمی ایلام در سال‌های اخیر باعث شد، این محصولات با ارزش در سال‌های گذشته فلر شود.

او با بیان اینکه سوزاندن این گاز علاوه بر از بین رفتن محصولات با ارزش باعث آلودگی محیط زیست می‌شد، گفت: در سال گذشته با پیشنهاد مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید گاز شرکت ملی گاز ایران و با توجه به ظرفیت موجود در پالایشگاه چهارم، مقرر شد این گاز به پالایشگاه چهارم ارسال و سپس محصولات با ارزش از گاز جدا شود.

سرپرست پالایشگاه چهارم پارس جنوبی در ادامه گفت: با توجه به هزینه بالای درخواست شده برای طراحی این موضوع از سوی مشاور، تیم مهندسی خود پالایشگاه این کار را بر عهده گرفت و در مدت 4 ماه این پروژه را طراحی، اجرا و راه‌اندازی کرد.

او با بیان اینکه این پروژه با هزینه بسیار کمی انجام شد، افزود: برای این پروژه 35 هزار نفر ساعت صرف فعالیت‌های مهندسی، ایمنی، خدماتی، تعمیرات و راه‌اندازی شد.

به گفته وی، در حال حاضر پالایشگاه چهارم این قابلیت را دارد، که روزانه 150 تن برش هیدروکربوری از پالایشگاه گاز ایلام دریافت کند.

او اظهار امیدواری کرد: در فاز دوم تا پایان آذر، روزانه 300 تن از این گاز غنی در این پالایشگاه استحصال شود.

گفتی است؛ ترکیبات این گاز 50 درصد LPG، حدود 35 درصد مایعات گازی و حدود 15 درصد گاز سبک است.

سالاری در مورد احجام کارهای اجرا شده توضیح داد: در این پروژه یک‌هزار و 550 متر پایپینگ، یک‌هزار و 880 اینچ دیا جوشکاری، 380 متر مکعب حفاری و خاکبرداری، 50 متر مکعب بتن ریزی، 250 متر ساخت کانال زیرزمینی برای کابل‌کشی، یک‌هزار و 890 متر رنگ‌کاری، یک‌هزار و 200 متر عایق‌کاری، 2 هزار و 320 متر مکعب داربست و 2 هزار و 500 متر کابل کشی انجام شده است.

402

کد خبر: 880583

وب گردی

وب گردی