مشعل نخستین چاه فاز ۱۴ پارس جنوبی روشن شد/بارگیری نخستین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی در نیمه دی‌ماه

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی از روشن شدن مشعل نخستین چاه این فاز خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا مسعودی با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای به تولید رساندن سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی در سال جاری، عملیات مشبک کاری و جریان دهی نخستین چاه این فاز با موفقیت به انجام رسید و این چاه در نخستین ساعات بامداد امروز (۱۴ آذرماه) آماده تولید شد.

او بیان کرد: خوشبختانه نتایج جریان دهی این چاه نشان داد که توان تولید بلوک فاز ۱۴ پارس جنوبی در حد قابل قبول و بیش از انتظار است.

مسعودی پیش بینی کرد با توجه به اتمام عملیات حفاری و تکمیلی هفت حلقه چاه دیگر از موقعیت A فاز ١٤ مطابق با زمانبندی از پیش تعیین شده، عملیات مشبک کاری و جریان دهی این چاه‌ها تا نیمه دوم دی‌ماه امسال به اتمام برسد و امکان تولید گاز سکوی A به میزان حدود ۱۴ میلیون مترمکعب در روز محقق شود.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان این که طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی دارای ۴ سازه اصلی و اقماری دریایی است، تصریح کرد: هم اکنون ۲ سکوی اصلی این فاز ۱۴A و ۱۴B با پیشرفت فیزیکی به ترتیب ۹۵ و ۸۱ درصد در کارگاه مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در حال ساخت است.

او با اشاره به این که مطابق با برنامه از پیش تعیین شده، ساخت سکوی A فاز ۱۴ در مراحل پایانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: عملیات مهاربندی، بارگیری و نصب این عرشه در موقعیت دریایی خود، در نیمه دوم دی‌ماه امسال به انجام می رسد.

به گفته مسعودی، دیگر سکوی اصلی این طرح با نام ۱۴B هم اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار بوده که عملیات نصب و راه اندازی آن در سال آتی انجام خواهد شد.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، اهداف طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، برداشت روزانه ۵۶,۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از مخزن مشترک به وسیله ۴ سکو در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان و انتقال آن به وسیله خطوط لوله دریایی به بخش خشکی و تبدیل آن به ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد در روز و یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن گاز مایع «ال پی جی» (پروپان و بوتان) در سال اعلام شده است.

402

کد خبر: 880617

وب گردی

وب گردی