عملیات مرمت مسجد پاچنار نیاسر به پایان رسیده است

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: عملیات مرمت گور خمره سیلک آغاز و مرمت مسجد پاچنار نیاسر به پایان رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، محسن جاوری در مصاحبه با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: عملیات مرمت گور خمره سیلک آغاز و مرمت مسجد پاچنار نیاسر به پایان رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان گفت: گور خمره که 5 سال قبل در یکی از منازل اطراف محوطه باستانی سیلک کشف شد دارای قدمتی بیش از 2هزار سال می‌باشد و مربوط به دوره اشکانیان است که این اثر گرانبها در دست مرمت گران کاشانی است.

جاوری ضمن اشاره به این که با تحقیقات انجام شده اشکانیان مردگان خود را به روش مرسوم خود و از طریق تدفین گور خمره به خاک می‌سپردند که چنین شباهتی در این منطقه مشاهده شده است خاطرنشان کرد: منطقه سیلک یکی از شگفتی های باستانی کشور است که 86 سال پیش به ثبت ملی رسیده است‌.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای تعمیر و بازسازی مسجد پاچنار شهر نیاسر 120 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

جاوری بیان کرد: عملیات مرمت این بنای ارزشمند شامل اجرای ازاره سنگی،تراشیدن بدنه دیوارهای خارجی و اجرای اندود کاهگل، اجرای چفت آجری لبه بام، اجرای شمشه گیری گچی، تخریب قسمتی از دیوار بنا و اجرای مجدد آن و زیربندی و استحکام بخشی بخش هایی از دیوار بنا می باشد.

وی افزود: مسجد پاچنار نیاسر جزء یکی از آثار ارزشمند ثبتی موجود در بافت تاریخی محله روداب نیاسر است که در تاریخ شانزدهم اسفند سال 1384 با شماره 14446 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

902

کد خبر: 880665

وب گردی

وب گردی