۴۷.۴ درصد معلولان بیکار و بقیه  مشاغل کاذب  دارند

به گفته نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معلولان ۴۷.۴ درصد معلولان بیکار و مابقی در مشاغل کاذب هستند، اکثر افراد بیسواد و ۵۵ درصد کمتر از دیپلم تحصیلات دارند، طرد اجتماعی، احساس شرمساری و محرومیت اجتماعی در این افراد به شدت وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه معلولان با وزیر رفاه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و جمعی از مسئولان حوزه رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این نشست بسیاری از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد، مشکلات، پیشنهادات و درخواست‌های خود را برای بهبود وضعیت جامعه هدف خود که معلولان هستند ارائه دادند.

افتخارزاده مدیرعامل مؤسسه آتنا در این نشست گفت: لایحه حمایت از حقوق معلولان هنوز به تصویب نرسیده و خواهان پیگیری و رسیدگی به آن هستیم، از طرفی انتظار داریم در کنار ما، سازمان‌های مسئول هم وظایف خود را به خوبی انجام دهند. عادی‌سازی، مناسب‌سازی مدارس، آموزش، حق تحصیل و اشتغال از مسائلی است که باید برای معلولان ایجاد شود. همچنین وی عنوان کرد که آزمایش‌های غربالگری ژنتیک هزینه‌های بالایی دارد و افراد فقیر نمی‌توانند آن را پرداخت کنند.

در این نشست همچنین کاری مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران گفت: پنجمین جلسه‌ای است که با وزیر رفاه برگزار کرده‌ایم اما هنوز اول خط هستیم.

وی خطاب به ربیعی گفت: شما را بسیار دیده‌ایم، اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، دولت یک گل به ما زده و ما آسیب دیده‌ایم. لایحه حمایتی از معلولان به گونه‌ای تصویب نشده که گویا از وسط قیچی شده است، از طرفی می‌گویند ان‌جی‌اوها زیاد شده‌اند، دلیل آن این است که دولت به وظایف خود عمل نکرده، اگر همه ما راضی بودیم،‌ دلیلی نداشتیم که اینقدر وقت و هزینه شخصی خود را در این ان‌جی‌اوها بگذاریم.

کاری افزود: به جای برانگیختن حس ترحم مردم و نشان دادن تصاویر معلولانی که در انزوا هستند، باید نشان داده شود که در جامعه معلولان، موفقیت‌های چشمگیری وجود دارد و بهتر است کارگروهی برای بررسی مسائل ما تشکیل شود.

برجیان مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان نیز گفت: باید فکری برای واردات وسایل توانبخشی کنیم، وسایلی مثل سمعک و ویلچر که تعرفه‌شان اکنون بالا رفته است و حمایت دولت کم است.

وی ادامه داد: همچنین طرح تحویل خودروی داخلی به معلولان که در حال انجام است متأسفانه کیفیت بالایی ندارد، سریعاً فرسوده می‌شوند و اجازه فروش و جابجایی هم ندارند.

پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه کهریزک نیز گفت: بهتر است دولت از نیروهای طرحی یا سربازهای امریه در مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان استفاده کند تا این افراد به مرور متخصص شده و اشتغال آنها هم ایجاد شود، از طرفی به افرادی که داوطلبانه به امور کمک به معلولان و کارهای خیرخواهانه مشارکت دارند بهتر است تخفیف‌های مالیاتی هم داده شود.

آرمان مدیرعامل جامعه معلولان ایران نیز گفت: فقط در چنین روزهایی است که مشکلات معلولان دیده می‌شود، در روزهای عادی در زیر انبوهی از مشکلاتی که دارند و گریه‌هایی که بی‌امان از چشم‌هایشان سرازیر است گم شده و دیده نمی‌شوند. در این زمینه بخش‌های خصوصی کمرنگ هستند در حالی که باید تسهیلاتی را برای ورود آنها به این حوزه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: هزینه هر ماه یک فرد معلول با ضایعه نخاعی حدود 2 میلیون تومان است و هزینه یک ضایعه نخاعی گردن تا 4 میلیون تومان هم می‌شود، باید فکری به حال این افراد کرد.

کفشیان، یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که گفت: پژوهش‌محوری در حوزه معلولان وجود ندارد، این در حالی است که 47.4 درصد معلولان، بیکار و مابقی در مشاغل کاذب هستند، اکثر معلولان بیسواد بوده و 55 درصد آنها کمتر از دیپلم تحصیل کرده‌اند.

وی افزود: معلولان متأسفانه دچار عدم روابط اجتماعی شده‌اند. آنها طرد اجتماعی شده و نگرش منفی به آنها می‌شود. به نظر می‌رسد عدم تناسب امکانات فیزیکی و شهری به اندازه تأثیری که از نگرش منفی به معلولان وارد می‌شود، نیست.

کفشیان گفت: درست کردن نگرش منفی کار یک یا دو سال نیست، بسیاری از معلولانی که تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند احساس شرمساری و محرومیت اجتماعی دارند و نگاه گفتمان بیشتر پزشکی و اخلاقی است و نگاه اجتماعی در آن کمرنگ است.

جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان کشور گفت: به جرأت می‌توانم بگویم وزیر رفاه همه مشکلات را می‌داند، اما چرا در این سالهای گذشته خواسته‌های معلولان اجرا نشده یا حداقل آسیب‌شناسی نشده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر اتفاق مهمی در این حوزه نیفتاده و خواسته‌های ما همانی بوده که در سال اول مطرح کرده‌یم و هیچ‌کدام از خواسته‌های معلولان عملیاتی نشده است.
706

کد خبر: 880708

وب گردی

وب گردی