کودکان نیازمند بازی‌های کودکانه هستند/باید طرحی نو را در تعلیم و تربیت مدارس شکل دهیم

ستاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در مدارس باید در تعلیم و تربیت به فرایند خوب شدن یعنی تقوا بپردازیم، گفت: باید طرحی نو را در تعلیم و تربیت مدارس شکل دهیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در دومین شورای اندیشه ورزی تعلیم و تربیت که با حضور مدیران، معلمان و شورای مدارس با هدف تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم برگزار شد، اظهار داشت: دین برای مدیریت تمایلات آمده است؛ بنابراین هر زمان پیامبران حرفی زده‌اند، به دلیل اینکه بر اساس نفس انسان‌ها بوده، پیامبران را سرکوب کردند.

وی ادامه داد: هوای نفس، خواستن و به آن رسیدن است و چیز دیگری در آن مهم نیست؛ بنابراین دین همان مدیریت تمایلات برای مقابله با هوای نفس است. دین دار فرد معتقد نیست، بلکه فرد متقی است که به تقوا برمی‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: قوی ترین تمایلات خوب مقابل تمایلات بد، محبت به اولیای خداست. ولایت برای کنترل و مدیریت تمایلات مسئله مهم دیگری است، اطاعتی است که نیاز است و «منم منم» را کنترل می‌کند. اگر بخواهیم با «منم منم» که هوای نفس است، هوای نفس را کنترل کنیم، بیهوده و باطل است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ادب فرم کنترل هوای نفس است و اگر بین 7 تا 14 سالگی، ادب در کودک پرورانده شود، بنیان زندگی درست او شکل می‌گیرد و در ادامه زندگی نیز درست عمل می‌کند. ‌روانشناسی رشد و هوش هیجانی نیز در کنار اسلام به این مسئله اشاره کرده است که سن 7 تا 14 سال مخصوص تربیت ادب در کودک است.

وی تصریح کرد: کودکان نیازمند بازی‌های کودکانه هستند و می‌توان با ایجاد بازی‌ها، شخصیت آنان را مدیریت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره وضعیت کنونی والدین و جامعه و اینکه چگونه باید باشند، اظهار کرد: مهم ترین رفتار مادر این است که به کودک بیاموزد تا در کلام و لفظی که استفاده می ‌کند، رعایت ادب را داشته باشد؛ در نتیجه باید بگویم تا محور تعلیم و تربیت دینی که ادب است شکل نگیرد، اراده نیز که بعد از آن شکل می‌گیرد، محقق نمی‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: راحت طلبی که بزرگترین هوای نفس است، اگر در 7 تا 14 سالگی از بین برود، فرد تا پایان زندگی درست عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند توفیق دهد طرح‌های کنونی آموزش و پرورش در مدارس برچیده شده و طرحی نو را در تعلیم و تربیت مدارس این کشور شکل دهیم.

وی در دومین نشست هیأت اندیشه ور مؤسسه فرهنگی و آموزشی راهیان کوثر گفت: برای آزاد اندیشیدن باید حرکت کرد؛ ضمن اینکه قطعاً حقانیت دین هنوز در تعلیم و تربیت شناخته و اجرایی نشده است، پس دین برای تعلیم و تربیت نیازمند است تا نتیجه لازم را دهد.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: بعد از انقلاب، نظام تعلیم و تربیت و دین با شکل گذشته ادامه پیدا کرد و نتیجه آن دین گریزی و دین ستیزی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: اکثر مدارس در برپا کردن اصول دینی به دانش‌آموزان به غلط اقدام می‌کنند. در برخی مدارس غربی طی 10-15 سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند اما ما نتوانسته‌ایم و نمی‌توانیم تا 15 سال دیگر به نتیجه برسیم؛ چراکه اصول درستی در تحول پیش‌بینی نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تقوا به فرایند خوب بودن می‌پردازد و اخلاق به نتیجه. ما در مدارس باید در تعلیم و تربیت به فرایند خوب شدن یعنی تقوا بپردازیم. بین اخلاق و تقوا تفاوت وجود دارد، تقوا به راه درست چگونه رفتار کردن می‌پردازد و اخلاق تنها شکل عمل را مدنظر دارد.

وی افزود: در حالی که نوجوان‌ها سریع تر از هرکسی به سوی خوبی‌ها می‌شتابند، نتیجه عمل ما این می‌شود که فرزندان ما در جامعه به سوی نادرستی پیش رفته‌اند و در واقع ما بزرگسالان مقصر خرابی رفتار فرزندان خود شده‌ایم.
706

کد خبر: 880737

وب گردی

وب گردی