چشمه‌ جوشان مهرورزی در نظام تعلیم و تربیت؛ از دانش‌آموزان و معلمان تا کارمند اداره آموزش و پرورش

بارها در نظام تعلیم و تربیت، شاهد صحنه‌های زیبایی بوده‌ایم که معلمان و دانش‌آموزان با ایثار خود رقم زده‌اند و این‌بار نوبت به یک کارمند اداره آموزش و پرورش رسیده است تا سهمی در مهرورزی و نوع‌دوستی در جامعه فرهنگیان داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس ، ایثار، نوع‌دوستی، مهرورزی و تلاش برای کاهش آلام هم‌نوعان از مفاهیمی است که در فرهنگ دینی و ملی ما جایگاه بلندی دارد؛ پیامبر دین مبین اسلام نیز پیا‌م‌آور مهر و ایثار است و ایثارگران و فداکاران همواره در جامعه ما مورد احترام و تقدیر آحاد مردم قرار می‌گیرند.

ایجاد و تقویت خصلت اخلاقی «ایثار» و «نوع‌دوستی»در دانش‌آموزان هم از وظایفی است که نظام آموزشی بر عهده دارد و معلمی می‌تواند از عهده آموزش آن برآید که خود حامل و عامل این خصایل اخلاقی باشد.

به طور کلی مفاهیم اخلاقی را نمی‌توان در قالب دانش انتقال داد و آموزگار ایثار و فداکاری باید ایثار و فداکاری را در عمل به دانش‌آموزانش آموخته باشد؛ نمونه‌های ایثار در نظام آموزشی کشور ما نیز بسیارند، این خصوصیت هم در میان معلمان و هم بین دانش‌‌آموزان بارها در اشکال مختلف رخ نموده است و یکی از موارد پرتکرار آن تراشیدن موی سر به نشانه همدردی با همکلاسی‌ها، دانش‌آموز و یا معلمی است که به دلیل شیمی‌درمانی مجبور شده است موهایش را بتراشد یا موهایش ریخته است.

حدود 4 سال قبل همکلاسی‌های علیرضا در مدرسه شهید رجایی شهرستان تفت موی سر خود را در مقام همدردی با همکلاسی خود تراشیدند؛ دانش‌آموزان مدرسه آیت‌الله معصومی همدان برای همدردی با معلم ورزش خود با تراشیدن موی سر ایثار کردند، دانش‌آموزان دبیرستان آیت‌الله خامنه‌ای شهرستان خلیل‌آباد برای همدردی با «ابوالفضل محدثی» همکلاسی مبتلا به سرطان خود موهایشان را تراشیدند و معلمی به‌نام «محمدعلی محمدیان» در دبستان شیخ شلتوت شهر مریوان برای همدردی با دانش‌آموز سرطانی خود موهایش را تراشید.

حال دامنه این فداکاری‌ها به ادارات آموزش و پرورش هم رسیده است و مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش شهر تهران هم برای همدردی با چند تن از همکاران سرطانی خود در این اداره موی خود را تراشیده است.

هرچند آسیب‌های اجتماعی در مدارس که بخشی از علت دامنه‌دار شدن آن دور شدن دانش‌‌آموزان از فرهنگ دینی و روی آوردن به فرهنگ نامأنوس غربی است، گاه چهره بدی از نظام آموزشی را به نمایش می‌گذارد اما زیبایی‌های این چنین در سیستم آموزشی کشور کم نیست، زیبایی‌هایی که باید با سرمایه‌گذاری مادی و معنوی تقویت شود.

706

کد خبر: 880926

وب گردی

وب گردی