رتبه نخست ایران در برق‌رسانی به روستاها/ تامین برق عشایر با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی قابل حمل

مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیربا تاکید براینکه از نظر برق رسانی به روستاها در دنیا رتبه اول را داریم افزود: هم‌اکنون تمام روستا به صورت مجانی برق‌دار شده است.

ولی الدین مصلحتی شربیانی مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص وضعیت برق‌رسانی به روستاها گفت: قبل از انقلاب حدود 4 هزار روستا به شبکه توزیع برق متصل شدند که این روستاها عمدتا اطرف شهرهای بزرگ و توریستی بودند اما بعد از انقلاب، نگاه جمهوری اسلامی ایران بیشتر به سمت طبقات پایین جامعه بود. حتی در زمان جنگ از برق رسانی به روستاها دست کشیده نشد.

او تصریح کرد: قبل از انقلاب جمعیت کشور 36 میلیون نفر بود که از این تعداد 23 میلیون نفر در روستاها متمرکز بودند و در حال حاضر 80 میلیون نفر جمعیت داریم که از این تعداد 30 درصد یعنی 22 میلیون جمعیت روستایی است که در نوع خود قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می‌‎دهند. جمهوری اسلامی ایران تمام سعی خود را در جهت برق رسانی به روستاها انجام داده، به طوری که تمام زیرساخت‌ها را در این زمینه فراهم کرده است.

مصلحتی تاکید کرد: توسعه پایدار آب و برق از ارکان مهم توسعه کشور بوده است. هم اکنون نزدیک 57 هزار روستا از نعمت برق برخوردارند تا جاییکه می توان گفت روستایی بالای 10 خانوار نداریم که از نعمت برق بهره‌مند نباشد. شاید تعداد روستاهایی که برق‌دار نباشند انگشت شمار باشد که دلایل متفاوتی از جمله نداشتن مجوز لازم و کد روستا یا قرار گرفتن در منابع طبیعی می تواند باعث عدم بهره‌مندی آن ها از نعمت برق باشد که می بایستی از وزارت جهاد مجوز لازم را اخذ کنند. به این روستاها ما از طریق انرژی های نو برق را رساندیم، به طوری که حدود 217 روستا تا پایان سال 95 از طریق انرژی نو برقدار شدند.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر اضافه کرد: در سال‌جاری نیز حدود 40 روستا تا الان برقدار شده، همچنین برای 350 روستا و 8هزار خانوار عشایر با شرکت توزیع با اعتبار 90 میلیارد تومان، موافقت نامه مبادله کردیم.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر با اعلام اینکه برق‌رسانی به روستاها یک امر راهبردی است و نیاز مبرم به استفاده از انرژی‌های نو در برق‌رسانی به روستاها از سال‌های گذشته تاکنون احساس شده است، تصریح کرد: با توجه به سخت‌ العبور بودن برخی مناطق روستایی، تنها راه برق‌رسانی به روستاهای دور افتاده، استفاده از انرژی خورشیدی است.

او یادآور شد: این نیروگاه خورشیدی قابل حمل، امکان استفاده از تلویزیون به‌مدت سه ساعت در شبانه‌روز، رادیو، روشنایی و شارژ موبایل را فراهم می‌کند. با مسئولان سازمان عشایری نشست‌های متعددی برگزار شده است تا شرکت‌های توزیع با هماهنگی سازمان عشایر استان‌ها نسبت به تامین برق عشایر ازطریق نیروگاه‌های قابل حمل خورشیدی اقدام کنند.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر گفت: براساس محاسباتی که انجام شد بایستی حدود 300 وات ساعت در نیروگاه برق ذخیره باشد تا عشایر از آن بهره مند شوند.

مصلحتی‌ شربیانی با اشاره به دستیابی ایران به دانش فنی بومی نیروگاه‌های سیار برق خورشیدی، گفت: توسعه شبکه های برق به تمامی روستاهای کشور به ویژه روستاهای دور افتاده یکی از سیاست های اولویت دار صنعت برق کشور است. آمار عشایر را استخراج کردیم. حدود34هزار خانوار عشایر دوسربی برق شناسایی شد تا از این روش برق در اختیار آنها قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه در گذشته تجهیزات روشنایی از خارج وارد می شد، گفت: در همین راستا مکاتباتی را انجام دادیم تا کالایی که از خارج وارد شود استانداردهای لازم براساس معیارهای تعیین شده داشته باشند تا کالای چینی و بی کیفیت در اختیار آن‌ها قرارداده نشود.

مجری طرح برق‌رسانی روستایی توانیر تاکید کرد: در حال حاضر در داخل چندین گروه متخصص داخلی و دانشجویان جوان دانش بنیان این تجهیزات را در داخل می سازند با دستگاه‌های نظارتی مذاکراتی را انجام دادیم که اجازه دهند این استانداردها در کشور توسط بعضی از دانشگاه‌ها تست شود و بعد از تایید در اختیار عشایر قرار دهیم.

مصلحتی شربیانی با تاکید براینکه از نظر برق رسانی به روستاها رتبه اول را داریم، افزود: هم‌اکنون تمام روستا به صورت مجانی برق‌دار شده است.

402

کد خبر: 881085

وب گردی

وب گردی