ردپای اسرائیل در طرح کودتای  «صالح»

روزنامه لبنانی با تشریح جزئیات طرح کودتای «صالح» در پایتخت یمن تا لحظه مرگ او نوشت، این طرح از هشت ماه پیش آغاز شده بود و «محمد دحلان» از سران جنبش فتح فلسطین، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و ولیعهد ابوظبی طراحان آن بودند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه لبنانی «البناء» به قلم «محمد جعفر الحسینی» در یادداشتی با عنوان « اسرار کودتای صالح و نقش اسرائیل در آن چه کسی رئیس جمهور را کشت و چرا...!؟» به افشای جزئیات پشت پرده حادثه دیروز کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن پرداخت.

در این یادداشت آمده است: کودتای صالح علیه انصار الله در راستای تلاش وی برای بازگشت به عرصه یمن و اعطای قدرت انحصاری به فرزندش احمد بود که مقیم امارات وسرسپرده سران این کشور است.

نویسنده در ادامه و در قالب یازده نکته به شرح کامل جزئیات عوامل پنهان حوادث جاری در صنعا پرداخت.

الحسینی نوشت: نکته اول اینکه طراحی نقشه کودتا علیه انصار الله یمن از قریب به هشت ماه پیش آغاز شد و محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی، ژنرال «شائول موفاز»، وزیر جنگ سابق اسرائیل، «محمد دحلان»، عضو جدا شده جنبش فتح در فلسطین در کنار «احمد علی عبدالله صالح»، فرزند رئیس جمهور اسبق و مقتول یمن در آن مشارکت داشتند.

2- اینکه طراحی این عملیات در ابوظبی آغاز شد جایی که نقشه کامل طرح کودتا از سوی محمد بن زاید تصویب شد پس از آن مقر دیدارها به جزیره سقطری [جنوب یمن] منتقل شد جایی که عبد ربه منصور هادی آن را به اماراتی‌ها فروخت و در این جزیره قریب به 9 نشست اصلی برگزار شد که افسرانی اماراتی که در جنوب یمن مستقر هستند و افسرانی اسرائیلی که شائول موفاز آنها را پیشنهاد داده بود در آن حضور داشتند.

3- بر اساس این نقشه مقرر شد یک هزار و دویست نفر از نزدیکان صالح در پادگان‌های نیروهای اماراتی در عدن تحت آموزش قرار بگیرند تا هسته‌های نیرویی را تشکیل بدهند که در صنعا و پیرامون آن آموزش ببینند و جدا از رهبری حزب رئیس جمهور مقتول مامور اجرای نقشه‌های کودتا شوند و در آموزش این افراد افسران سابقی اسرائیلی مشارکت داشتند.

4- همزمان بودجه‌های مالی برای آموزش گروه شش هزار نفری در صنعا و پیرامون آن تصویب شد آن هم تحت پوشش آموزش این نیروها برای حمایت از جبهه‌ها و اتاق عملیات محمد بن زاید 289 میلیون دلار را از عدن به صنعا منتقل کرد آن هم از طریق میانجی‌هایی از نزدیکان علی عبدالله صالح در مدت بین ماه فوریه تا ژوئن 2017 علاوه بر یکصد میلیون دلاری که در فاصله بین ماه آگوست و اواخر اکتبر 2017 به صالح تحویل داده شد.

5- قرار بود این کودتا در 24 آگوست گذشته انجام شود اما افسران اماراتی و اسرائیلی این عملیات را به دو دلیل عقب انداختند نخست آماده نبودن نیروهای صالح و دوم لو رفتن نقشه کودتا توسط انصار الله به گونه ای که منجر به تقویت تسلط این جنبش بر همه گذرگاه‌های پایتخت و پیرامون آن شد.

6- جمعی از افسران این عملیات وابسته به طرف‌های اشاره شده به آن در نکته اول، نقشه تسلیح گروهی هشت هزار نفره از شبه نظامیان در صنعا و پیرامون آن را آماده کردند این ماموریت به قاچاقچیان بومی و شانزده کارشناس تجهیز و امداد داعش محول شد که از عراق به منطقه شیخ عثمان عدن منتقل شده بودند و همچنین به چهار افسر سابق اسرائیلی که به کمک اماراتی‌ها به پیرامون صنعا آمده بودند.

7- در همین خصوص در 49 نقطه محرمانه مختلف در صنعا اسلحه‌ها انبار شد تا در ساعت صفری که اتاق عملیات تعیین می‌کند بین افراد در شهر توزیع شود تا اقدام علیه انصار الله را غیرمنتظره شروع کرده و به سرعت به نفع خود یکسره کنند.

8- از همین رو بود که علی عبدالله صالح تا شب سوم دسامبر گذشته با هر گونه امتیازدهی به انصار الله مخالفت کرد چون بر این باور بود که سلاح و نیروی کافی برای تسلط بر صنعا آن هم در زمانی کم‌تر از شش ساعت را داراست و هنگامی که رهبری جنبش انصار الله یقین پیدا کرد که میانجیگری‌ها فایده ای ندارد به میانجی‌ها پیام دادند که در ازای متوقف شدن کودتای صالح به وی تضمین خروج امن از صنعا را می‌دهند و اگر وی موافقت نکند آنها می‌توانند موضع خود را از لحاظ نظامی یکسره کرده و صنعا و پیرامون آن را ظرف سه ساعت تحت تسلط خود بگیرند و این چیزی بود که در روزهای دوم و سوم دسامبر به وقوع پیوست.

9 -پس از اینکه کار در صنعا [بر خلاف نقشه، به سود انصارالله] یکسره شد علی عبدالله صالح مجبور به فرار به خارج از صنعا شد و این کار از طریق هماهنگی پسرش با امارات انجام شد به گونه‌ای که جنگنده‌های ائتلاف کاروان صالح را که مرکب از سه خودروی زرهی همراهی کردند که خودروی جلویی و آخری محافظان صالح و وسطی خودش در آن بود و در همین حال شش خودروی چهاردر و دو خودروی تویوتای پیک آپ مجهز به انواع مختلف تیربار هم کاروان صالح را دنبال می‌کردند.

10- هواپیماهای ائتلاف به منطور تامین امنیت حرکت کاروان صالح، دوازده پست بازرسی و یک پایگاه نظامی انصار الله را در مسیر بین صنعا و سنحان جایی که صالح به سمت آنجا در عزیمت بود بمباران کردند و قبل از رسیدن کاروان به سنحان در مسیر رسیدن به مارب کاروان در کمین بزرگی از مبارزان انصار الله و نیروهای قبایل قرار گرفت که کاروان را تنها از مسافت یکصد متری با انواع مختلف راکت‌های ضد تانک، اسلحه های سنگین و سلاح شخصی به رگبار بستند تا کاروان را متوقف و رئیس جمهور فراری را دستگیر کرده و به اسارت بگیرند.

11- هواپیماهای ائتلاف هم موقعیت کاروان را که هدف کمین قرار گرفته بودند بمباران کردند تا مبارزان انصار الله نتوانند صالح را زنده اسیر کنند و جزئیات نقشه ای را که با امارات، عربستان و اسرائیل به اجرا گذاشته بود لو بدهد و تصمیم تصفیه صالح از سوی فرماندهی ائتلاف اتخاذ شد تا همکاری نظامی و امنیتی مستقیم وی با اسرائیل مخفی بماند.

نویسنده در پایان آورده است: هنوز منتظر افشای شگفتی‌های پنهان در صحنه یمن باشید جایی که در آن انقلابیون یمنی با درایت و دوراندیشی خود اربابان ائتلاف عربی و منافقین و مزدوران در صنعا را از کوچک و بزرگ مبهوت کرده‌اند و همان گونه که در قرآن کریم آمده است «آنها را نکشتند، خدا آنها را کشت» او کار نادرست کرد و هلاک شد.

کد خبر: 881122

وب گردی

وب گردی