تیلرسون : ریاض در منطقه سنجیده‌تر عمل کند

وزیر خارجه آمریکا از عربستان سعودی خواست رویکردی سنجیده‌تر و بررسی‌شده، در منطقه اتخاذ کند. همزمان کاخ سفید بار دیگر از این کشور پادشاهی خواسته است اجازه ورود کمک‌های انسانی به یمن را بدهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با افزایش نگرانی‌ها از سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان سعودی در یمن و سیاست‌های آن در قبال لبنان و قطر، "رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته از عربستان سعودی خواست در منطقه رویکردی سنجیده‌تر اتخاذ و در سیاست‌های خود درقبال مسائل منطقه‌ای تجدیدنظر کند.

تیلرسون گفت: "درخصوص تعامل سعودی با قطر، نحوه مدیریت کردن جنگ یمن توسط سعودی و اوضاع در لبنان، معتقدم که ما باید آنها( سعودی‌ها) را ترغیب کنیم تصمیم‌هایشان را بسیار سنجیده‌تر و بررسی‌شده اتخاذ کنند و این‌که در این تصمیماتشان بسیار تجدیدنظر کنند و به‌ نظر من، به پیامدهای این سیاست‌ها نیز بیندیشند".

طبق این گزارش، تیلرسون که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسویش "جان ایو لودریان" گفتگو کرد، جزئیات بیشتری از درخواست دولت ترامپ از عربستان سعودی درباره یمن را فاش کرد.

تیلرسون گفت: "ما و رئیس‌جمهور ترامپ طی هفته جاری، خواستار پایان کامل محاصره یمن و بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها شدیم".

تیلرسون تصریح کرد : بازگشایی گذرگاه‌ها و بندرهای یمن باید انجام شود آن هم نه فقط "به روی کمک‌های انسانی، بلکه به روی واردات تجاری. 80 درصد از محصولات غذایی در محموله‌های تجاری وارد می‌‌شوند. از عربستان سعودی می‌خواهیم که اجازه ورود این محموله‌ها را بدهد".

همزمان با این اظهارات، کاخ سفید نیز از ائتلاف تحت رهبری سعودی خواست اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به یمن از طریق بنادر این کشور را صادر کند. این دومین بار طی 4 روز گذشته است که کاخ سفید چنین درخواستی را مطرح می‌کند.

کد خبر: 881752

وب گردی

وب گردی