کدام کتاب ها از دید مشاور فیس‌بوک و توئیتر  تأثیرگذارند؟

تیموتی فریس نویسنده و کارآفرین آمریکایی و مشاور کمپانی‌های مطرح ارتباطاتی در فضای مجازی، سه کتابی که زندگی‌اش را تغییر دادند، معرفی کرد.

به گزارش ایسکانیوز از نیویورک تایمز، تیم فریس نویسنده ۴۰ ساله آمریکایی که به عنوان یک کارآفرین و سخنور شناخته می‌شود تاکنون شماری از کتاب‌های مهم خودیاری را برای کمک به خود و دیگران، نوشته است. برخی از این کتاب‌ها در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز، وال‌استریت ژورنال و یواس‌ای‌تودی نیز جای گرفته‌اند. «کار هفته‌ای ۴ ساعته» اولین کتاب از مجموعه کتاب‌های موفق این نویسنده بود.

این نویسنده که مشاور کمپانی‌های بزرگ از جمله «فیس‌بوک»، «توییتر»، «اِورنوت» و «اوبر» هم هست، سه کتاب را به عنوان محبوب‌ترین کتاب‌های زندگی‌اش معرفی کرده است. وی از سال ۲۰۱۳ انتشار کتاب‌های ‌شنیداری را شروع کرده که کتاب «آنچه با از دست دادن یک میلیون دلار یاد گرفتم» نوشته جیم پل و برندان موینیهان از جمله آنها بوده است.

این کارآفرین در جدیدترین کتابش برای خوانندگان پیشنهادهایی از مهمترین و موفق‌ترین چهره‌های امروز دنیا فراهم کرده که شامل آریانا هافینگتون، مارک بنیوف و ماریا شاراپووا می‌شود. پادکست وی از موفق‌ترین پادکست‌هاست و بیش از یک میلیون بار دانلود شده است.

وی که معتقد است کتاب‌ها زندگی او را غنا بخشیدند و زندگی اطراف او را تغییر دادند، از سه کتاب به عنوان کتاب‌هایی که همیشه به دیگران هدیه می‌دهد نام برده است:

«نامه‌های اخلاقی به لوسیلیوس» نوشته سنکای جوان

لوکیوس سِنِکا که به سنکای جوان مشهور بود (۶۵ پیش از میلاد) اهل رم، فیلسوف رواقی، سیاستمدار، نمایشنامه نویس، معلم و مشاور نرون بود. از سنکا ۹ نمایشنامه تراژدی و یک کمدی به جا مانده‌است. بسیاری از آثار فلسفی سنکا پس از مرگ او در ۱۲ کتاب با عنوان «گفتگوها» درباره مسایل اخلاقی و فلسفی گردآوری شدند.

«نامه‌های اخلاقی به لوسیلیوس» شامل ۲۰ دفتراست که در آخرین سال‌های زندگی این فیلسوف نوشته شده ‌است. سنکا در این کتاب به فلسفه، تجربه‌ها، شادی‌ها و رنج‌های خود اشاره می‌کند.

فریس می‌گوید این کتاب بارها و بارها زندگی خود وی را تغییر داده است و در فهرست کتاب‌هایی که او به دیگران هدیه می‌دهد در راس جای دارد. این کتاب سه جلدی شامل ۱۲۴ نامه‌ای است که سنکای جوان به لوسیلیوس درباره این که چگونه بهتر زندگی کند نوشته شده است.

تیموتی فریس آنقدر این کتاب را دوست داشت که آن را در قالب مجموعه‌ای از کتاب‌های شنیداری با عنوان «تائوی سنکا» منتشر کرد. وی نوشته است که چه چهره‌هایی از رهبران فکری سیلیکون ولی در زمینه علوم از این آموزه‌ها درس گرفتند و توانستند به همکاران و رقبای بهتری بدل شوند.

وی می‌گوید عاشق این هستم که هر روز به یکی از نامه‌ها گوش کنم. آنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشند و من وقتی دارم قهوه می‌خورم یا در مترو نشسته‌ام آن را گوش می‌کنم. این بهترین راه است که بتوانی روزِ خودت را با کمترین استرس شروع کنی.

** زوربای یونانی نوشته نیکوس کازانتزاکیس

فریس می‌گوید این کتاب نیز بارها زندگی وی را تغییر داد. وی در بلاگ خودش درباره این کتاب نوشته است: من بارها درباره این کتاب فوق‌العاده نوشته‌ام. این کتاب غریزه را در برابر روشنفکری قرار می‌دهد و به سادگی‌ای که در زمان خودش درخشان بود، در برابر بیش از حد متفکرها می‌ایستد. وقتی سرم زیادی با خودم درگیر می‌شود این کتاب یک همراه عالی خارج از مغز من است تا به من هشدار بدهد.

** «بارون درخت نشین» نوشته ایتالیا کالوینو

فریس می‌نویسد: هر چند «بارون درخت نشین» یک رمان است اما این کتاب می‌تواند یک منبع عالی برای دوستداران کتاب های غیرداستانی نیز باشد. او از این کتاب به عنوان یک تکه کوتاه و سرگرم کننده در وادی ادبیات یاد می‌کند که نشان دهنده مبارزه یک مرد جوان با پدرش است که سرانجام به درخت پناه می‌برد و همه عمرش را بالای درخت‌ها زندگی می‌کند.

این کارآفرین می‌نویسد: این داستان توصیف همه ماجراها و ناهنجاری‌هایی است که به نظر می‌رسد بسیار غریب باشند، اما در عین حال به نوعی شبیه یک گزارش مردم‌شناسانه است؛ یک راه بسیار باورپذیر برای بیان یک دیوانگی فوق العاده است.

منبع: مهر

502

کد خبر: 881758

وب گردی

وب گردی