حضور پررنگ شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعت برق/ بزرگترین رنج صنعت برق، کمبود اعتبارات است

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، میزان اعتبار لازم برای این بخش را حدود 7هزار و500  میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بزرگترین رنجی که صنعت برق ایران بخصوص شبکه های توزیع می‌برد، مشکل اعتبارات است.

محمودرضا حقی فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص وضعیت شبکه برق‌رسانی اظهار کرد: شرکت توزیع برق با یکسری شاخص های عملکردی در شبکه در ارتیابط است که از جمله آن میزان خاموشی، بحث تلفات در شبکه و سرویس‌های ارائه شده به مردم و سرعت پاسخگویی به نیازهای مردم است. در حال حاضر وضعیت ما یک وضعیت قابل قبول است، البته برای اینکه خودمان با استاندارد کشورهای پیش رو برسانیم، مسیر سختی را در پیش داریم.

او با اشاره به اینکه وضعیت خاموشی ها و تلفات برق در حد قابل قبول و کنترل است، گفت: برای اینکه این وضعیت به صورت پایدار نگه داشته شود، نیاز به سرمایه گذاری در صنعت برق داریم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه در ورود به تکنولوژی جدید ما پتانسیل مناسبی داریم، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش مهندسی شرکت برق و خدمات کمک‌های قابل توجهی ارائه کرده‌اند تا جاییکه در شبکه توزیع 100 درصد تجهیزات از داخل ساخته تامین می‌شود.

حقی‌فام ادامه داد: برای اینکه شبکه توزیع برق را نوسازی کنیم نیاز به تامین اعتبارات مالی مناسب در این توزیع داریم. در حال حاضر بزرگترین رنجی که صنعت برق ایران بخصوص شبکه های توزیع می‌برد مشکل اعتبارات است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر میزان اعتبار لازم برای این بخش را حدود 7هزار و500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به طور معمول حدود 4هزار میلیارد تومان برای بخش جانبی توزیع و برای سرمایه گذاری نیز حدود 3هزار میلیارد تومان نیاز است. متاسفانه اعتباری برای بخش توزیع تامین می‌شود 3هزار میلیارد تومان است و برهمین اساس از اجرای بسیاری از پروژه‌ها با مشکل مواجه است.

او ادامه داد: از نظر تکنولوژی ساخت تجهیزات، مهندسی و بهره برداری و نرم افزاری مشکلی نداریم به طوری که با شرکت های خارجی در ارتباط با انتقال دانش فنی مذاکراتی را انجام دادیم بنابراین مشکل عمده ما تامین منابع مالی مورد نیاز است تا بتوانیم به شاخص های بین المللی نزدیک شویم.

حقی‌فام با تاکید براینکه یکسری مشکلات ساختاری در مجموعه صنعت برق داریم گفت: اگر ساختار مدیریتی و سازمانی برطرف شود، به طور یقین شبکه توزیع می تواند نه تنها در حوزه خاورمیانه بلکه به کشورهای صنعتی نیز تبدیل شود.

او ادامه داد: معمولا اعتباراتی که در وزارت نیرو اختصاص داده می شود از طریق فروش انرژی است، ما نه تنها از بودجه عمومی کشور استفاده نمی کنیم بلکه به این بخش نیز کمک می کنیم. موضوع اساسی این است که قیمت انرژی الکتریکی قیمتی است که باعث شده تراز صنعت برق منفی شود.

حقی‌فام افزود: امیدواریم که با کاهش هزینه های جاری و راندمان سرمایه گذاری و مدیریت دارایی مناسب بتوانیم هدرروی در صنایع برق را کاهش دهیم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر ادامه داد: هم‌اکنون عدم توازن اقتصادی بین قیمت تمام شده با قیمت فروش، تا حدودی تعادل اقتصادی را بهم زده است و در کنار آن متعاقبا تعادل فنی نیز بهم خواهد خورد.

حقی فام با اشاره به اینکه در سال‌جاری پیش‌بینی شده است که حدود 250 میلیارد کیلووات ساعت فروش برق داشته باشیم، گفت: بخشی از فروش انرژی را به صورت نظام سوبسیدی داریم که این نظام سوبسیدی دو معضل بزرگ برای ما ایجاد کرده است. با این روش ما به منابع مالی مناسب دسترسی پیدا نمی کنیم، همچنین الگوی مصرف را بهم می زند وقتی که ما برق را مجانی به بعضی از بخش‌ها می دهیم طبیعتا استفاده بی رویه ای می شود، ممکن است که به اقتصاد ملی کشور ضربه بزند انتظار داریم که صنعت برق از این نظام سوبسیدی رها شود.

اوخاطرنشان کرد: اگر قرار باشد به مردم سوبسیدهایی داده شود، بهتر است که سوبسیدها به صورت پنهان در انرژی داده نشود.

عضو هیأت تنظیم مقررات برق در پاسخ به این سؤال که تولیدکنندگان برق عنوان می‌کنند که از بخش تولید برق حمایت نمی‌شود و عرضه و تقاضا قیمت عمده فروشی برق را تعیین نمی‌کند، اظهار داشت: به هیچ وجه اینگونه نیست، چرا که هیأت تنظیم مقررات برق در بورس برق هیچ دخالتی در قیمت و تعیین قیمت برق ندارد، مثل تمام نقاط دنیا سازمان بورس خرید و فروش را انجام می‌دهد و وزارت نیرو و هیأت تنظیم بازار برق قیمت برق را دیکته نمی‌کند، بنابراین براساس نظام داد و ستد اقتصادی این اقدامات صورت می‌گیرد.

402

کد خبر: 881968

وب گردی

وب گردی