خط انتقال گاز ششم سراسری دی‌ماه راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: خط ششم سراسری یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز کشور به طول یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر با قطر ۵۶ اینچ است که وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب را به استان های غرب و شمال‌غرب بر عهده دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، حمیدرضا عراقی درباره راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز ششم سراسری گفت: خط انتقال گاز ششم سراسری یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز در کشور است که اکنون روند پیشرفت آن، آخرین مراحل خود را طی می‌کند و در هفته نخست دی‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

او افزود: خط ششم سراسری که همسو با اهداف برنامه پنجم توسعه تعریف شده است، یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز کشور به طول یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر با قطر ۵۶ اینچ است که وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب را به استان های غرب و شمال‌غرب بر عهده دارد و امکان سهولت در صادرات گاز به عراق را از مسیرهای شلمچه و نفت‌شهر فراهم می‌کند.

طول خط ششم سراسری از اهواز تا دهگلان ۶۰۰ کیلومتر است که در مسیر خود به تقاطع رودخانه پرآب کارون می‌رسد. برای عبور خط لوله از رودخانه، ترانشه ای به طول ۲۲۰ و ارتفاع ۸۰ متر ایجاد شده که حجم ترانشه برداشته شده به یک میلیون متر مکعب می‌رسد و هم اکنون نیز تجهیزات و ماشین آلات در مرحله لوله‌گذاری هستند.

عرشه فلزی پل ۱۸۰ متر طول دارد که ۱۰۰ متر آن به صورت عرشه فلزی اجرا شده و بقیه آن روی شمع و ستون قرار گرفته، ضمن آن‌که تناژ کل عرشه فلزی حدود ۵۴۰ تن بوده و حجم عظیمی از آن روی پایه ها و شمع ها قرار دارد.

در ابتدا قرار بود مسیر لوله به صورت H.D.D از بستر کارون عبور کند که به دلیل سنگی بودن بستر کارون این برنامه میسر نشد بنابراین تصمیم گرفته شد تا خط به صورت هوایی از روی پل عبور داده شود که خوشبختانه این اقدام با وجود حجم عظیم آب در رود کارون عملیاتی شد به گونه‌ای که دو خط لوله ۵۶ اینچ (خطوط ششم و در آینده نهم) از روی عرشه عبور می کنند که این دستاورد در دنیا کم نظیر است.

خط لوله انتقال گاز ششم سراسری پس از گذر از استان خوزستان، وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب را به استان‌های غرب و شمال‌غرب برای مصارف خانگی، تجاری، صنعتی و غیره بر عهده دارد، ضمن آن‌که این خط از مسیر های شلمچه و نفت شهر هم، امکان صادرات گاز به عراق را در شرایط مناسب‌تری مهیا می‌کند.

به گفته سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز، با آغاز فعالیت خط لوله ششم سراسری انتقال گاز و تمهیدات در نظر گرفته شده، ظرفیت انتقال گاز در کشور به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و از آن‌جا که کریدور غرب (خطوط پنجم، ششم و نهم) برای سرشاخه‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و صادرات به عراق اهمیت فراوانی دارد، بنابراین راه اندازی خط ششم سراسری برای تامین گاز منطقه غرب حیاتی است.

402

کد خبر: 882022

وب گردی

وب گردی