تلاش برای برطرف کردن موانع تولید و صادرات اولویت آذربایجان شرقی است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه من در استان تلاش برای برطرف کردن موانع تولید و صادرات است گفت: نباید در ضوابط ساختگی گرفتار شده و انتظار افزایش تولید و اشتغال داشته باشیم اگر در این مسیر نگرش‌ها تغییر یابد روند اصلاح می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، مجید خدابخش ظهر امروز در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی با تقدیر از ایجاد تحول در گمرک برای تسهیل در صادرات اظهار کرد: با روند خوبی در گمرک تکنوکراسی تحت الشعاع بروکراسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه گمرک از سازمان‌های قدیمی است که ایجاد تغییر در آن بسیار سخت است افزود: گمرک در سال‌های اخیر بسیار منعطف شده که این روند بسیار قابل تقدیر است که باید دستگاه‌های دیگر با الگوگیری از گمرک، گیر و پیچ‌های اداری و بروکراسی را به حداقل برسانند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه 90 درصد توان گمرک باید در حوزه توسعه صادرات صرف شود گفت: واردات در مواد اولیه و ماشین آلات مطلوب است ولی باید به سمت کاهش واردات مواد مصرفی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اعطای معافیت 20 میلیاردی گمرک در زمینه واردات ماشین آلات صنعتی که 5 درصد ارزش کالا بوده است ابراز داشت: این موضوع به این معنی است که بیش از 400 میلیارد تومان ماشین آلات صنعتی وارد شده که 5 درصد آن 20 میلیارد شده و این خبر خوشی برای روزهای آینده است تا تولید و اشتغال افزایش یابد.

خدابخش در ادامه با اشاره به اینکه مشوق صادراتی در ایران 3 درصد بود که امروز به صفر رسیده است اظهار کرد: در برخی کشورها برای صادرات تا 20 درصد یارانه پرداخت می‌شود که باید برای توسعه صادرات دوباره مشوق‌های صادراتی برقرار شود.

وی درمورد درخواست یکی از فعالان اقتصادی استان در مورد بهره گیری از خط اعتباری سوریه تصریح کرد: دوره بازسازی عراق و سوریه فرصت خوبی برای حضور ایرانی‌ها است که شرکت‌های استان باید از این فرصت برای حضور در بازار سوریه و عراق استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اولویت کار ما در استان افزایش صادرات است ابراز داشت: صندوق توسعه ملی برای ما شاخص است، توسعه فعلی استان در شان مردم آذربایجان نیست و راه برطرف کردن آن استفاده از صندوق توسعه ملی است که اعتبارات ارزی است.

وی از گشایش خط اعتباری 1.5 میلیارد دلاری اتریش و فرانسه برای ایران خبر داد و گفت: باید بخش خصوصی از این فرصت استفاده کند، زیرساخت‌ها مربوط به ما در دولت است که تامین کنیم ولی بخش خصوصی از زیرساخت ایجاد شده بهره‌برداری کند.

خدابخش با بیان اینکه اصلی ترین وظیفه من در استان برطرف کردن موانع تولید و صادرات است گفت: نباید در ضوابط ساختگی گرفتار شده و انتظار افزایش تولید و اشتغال داشته باشیم اگر در این مسیر نگرش‌ها تغییر یابد روند اصلاح می‌شود.

901

کد خبر: 882065

وب گردی

وب گردی