" اسکندریه" شعبه مجازی دانشگاه های غربی در مصر/ پایه ریزی هدفمند مدل آموزشی آمریکا

دانشگاه « اسکندریه » مصر، دومین دانشگاه برجسته این کشور و دارای رتبه برتر جهانی می باشد، طی این گزارش بیشتر با این دانشگاه آشنا می شویم .

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه اسکندریه یکی از بزرگترین دانشگاه های مصر و سومین دانشگاهی است که بعد از دانشگاه القاهره و دانشگاه آمریکایی قاهره بنا شده است. از لحاظ اهمیت این دانشگاه در مصر، در جایگاه دوم قرار دارد.

این دانشگاه بیش از 20 دانشکده را در خود جای داده که در آن انواع رشته های علوم اجتماعی، پزشکی، مهندسی و ریاضیات، تدریس می شود.

دانشگاه اسکندریه شعبه هایی در خارج از شهر اسکندریه از جمله "دمنهور" و "مطروح" دارد و قرار است در خارج از مصر در"جوبا " پایتخت سودان و " انجامنا " پایتخت جمهوری چاد شعبه های خود را افتتاح کند.

این دانشگاه همچون بیشتر دانشگاه های مصر تحت نظارت شورای عالی دانشگاه های مصر قرار دارد. این شورا یک سازمان دولتی است که سیاست عمومی آموزش و پرورش در دانشگاه های این کشور را تعیین می کند.

براساس رده بندی روزنامه تایمز بریتانیا ،دانشگاه اسکندریه رتبه 93 را بین بهترین دانشگاههای کشورهای در حال توسعه کسب کرده و رتبه 303 جهانی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش سایت رسمی دانشگاه اسکندریه، از این دانشگاه 158701 دانشجو و 17091 دانشجو مقطع دکترا در سال 2015 فارغ التحصیل شدند.
از مهمترین فارغ التحصیلان این دانشگاه می توان به "احمد زویل" دانشمند مصری برنده جایزه صلح نوبل در سال 1999 اشاره کرد.
"السید بدوی شحاته" سیاستمدار مصری و رهبر حزب الوفد نیز فارغ التحصیل این دانشگاه است. "خیرت الشاطر" از رهبران سابق اخوان المسلمین نیز در بین فارغ التحصیلان این دانشگاه است.


رئیس دانشگاه؛ فارغ التحصیل دانشگاه نورت وسترن


عصام احمد محمود الکردی رئیس دانشگاه اسکندریه است که تحصیلات تکمیلی خود را در آمریکا گذرانده است. وی دکترای خود را در سال 1992 از دانشگاه نورت وسترن آمریکا اخذ کرد.
الکردی در گذشته به عنوان رایزن فرهنگی و آموزشی مصر در آمریکا و کانادا مشغول به کار بوده است و علاوه بر دوران تحصیل چندین سال نیز بنا به ماموریت در آمریکا سکونت داشته است.
نکته مهمی که در کارنامه رئیس دانشگاه اسکندریه دیده می شود، تجربیات وی در اجرای پروژه های آموزشی وابسته به دانشگاه های انگلیسی و آمریکایی در مراکز مصری است. وی مجری توافق دانشگاه ویرجینیا آمریکا با دانشگاه اسکندریه در سال 2008 تا 2009 بود. همچنین در سال های 2009 تا 2012 مسئولیت اجرای سیستم آموزشی دانشگاه کمبریج لندن در مدارس النیل مصر را برعهده داشته است. همکاری آموزشی با دانشگاه ایدیکسل انگلیس و مرکز فرهنگی فرانسه در مصر نیز از جمله نکات موجود در کارنامه وی است.
همانگونه که در بالا اشاره شد، کاملا واضح و روشن است که رئیس دانشگاه اسکندریه مصر به عنوان مسئول دومین دانشگاه مصر، در واقع خود از مروجان اصلی سیستم آموزشی غربی، به ویژه سیستم آمریکایی و انگلیسی در منطقه است.
نکته دیگر این که به تازگی مسئولان قضایی 9 دانشجوی این دانشگاه را به جرم ترویج افکار مرتبط با اخوان المسلمین مصر به دو سال حبس محکوم کردند.
در این مطلب نمیخواهیم به صحیح و یا ناصحیح بودن افکار اخوان المسلمین در مصر اشاره کنیم اما سوال اصلی اینجاست که آیا رویکرد دانشگاه اسکندریه در ترویج بی چون و چرای سیستم آموزشی و فرهنگی غرب در قاهره نباید مورد سوال قرار بگیرد؟ زمانی که ترویج یک ایده اسلامی با وجود افراطی بودن آن جرم شناخته می شود، آیا ترویج ایده های غربی در یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان اسلام سوال برانگیز نیست؟
اینجاست که می توان به مقوله پایه ریزی هدفمند ایده های مدنظر کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه از طریق مراکز دانشگاهی اشاره کرد. مساله ای که از آن به عنوان نفوذ علمی یاد می شود و در مرحله اول سیستم آموزشی و در مراحل بعدی عرصه اجتماعی و سیاسی کشورهای منطقه به ویژه جهان اسلام را هدف قرار داده است.

شرایط تحصیل در این دانشگاه

دارا بودن مدرک لیسانس از یکی از دانشگاه های معتبر برای تحصیلات تکمیلی

دارا بودن شرایط علمی با موافقت شورای بخش علمی و دانشکده

دارا بودن اسناد و مدارک مورد نیاز در بخش مطالعات تحصیلات تکمیلی

پرداخت شهریه های دانشجویی

شهریه های دانشجویی دانشگاه اسکندریه مصر برای تحصیلات تکمیلی به شرح زیر است :

دروس نظری کارشناسی ارشد برای یک سال تحصیلی 21600000 تومان و برای دروس عملی 28800000 تومان می باشد.

همچنین دروس نظری مقطع دکترا برای یک سال تحصیلی 28000000 تومان و برای دروس عملی 37000000 تومان می باشد.

کد خبر: 882148

وب گردی

وب گردی