۹۸ روستای زلزله‌زده سرپل ذهاب توسط بنیاد مسکن همدان بازسازی می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان با اعلام اینکه ۹۸ روستای زلزله‌زده سرپل ذهاب توسط بنیاد مسکن همدان بازسازی می‌شود، گفت: نصب ۱۵۳ کانکس در مناطق زلزله زده انجام گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز،حسن ظفری پیش‌از‌ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی استان همدان با بیان اینکه ملت ایران زلزله را شرمنده کردند اظهار داشت: کمک‎ها و حمایت‌های مردم به زلزله‌زدگان در شأن ایرانیان بوده است.

وی با بیان اینکه عمق زلزله کم بود و بر این اساس غرب کشور زلزله را احساس کردند گفت: به لحاظ عمق فاجعه مقام معظم رهبری در روزهای اول بازدیدی از مناطق زلزله زده داشتند و تصمیمات بسیار خوبی در این زمینه گرفته شد و به ازای ساخت هر واحد روستایی تسهیلات 30 میلیون تومانی، 5 میلیون تومان کمک بلاعوض، 10 میلیون وام معیشتی و دو میلیون نیز برای خرید اثاثیه به مردم زلزله زده این منطقه اختصاص می‌یابد.

ظفری با بیان اینکه در مجموع 47 میلیون تومان به تصویب هیئت وزیران رسیده است بیان کرد: در زمینه تسهیلات مسکن شهری نیز به ازای هر واحد 40 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود چهار درصد، 10 میلیون وام معیشتی و دو میلیون تومان کمک بلاعوض اثاثیه منزل اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به بازدید تیم مدیریت بحران استان در کرمانشاه گفت: در بخش امداد و نجات سپاه، ارتش و هلال احمر همدان به سرعت ورود پیدا کردند و ما نیز در روز دوم حضور جدی را داشتیم و به دنبال امداد و نجات برای اسکان اضطراری تعدادی چادر توزیع شد به صورتی که برخی خانواده‌ها بیش از حد نیاز چادر داشتند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان با بیان اینکه توزیع کمک‌های مردمی در مناطق زلزله زده به صورت سازمان‌دهی اتفاق نیفتاد عنوان کرد: مشکلاتی چون؛ ترافیک راه‌های مواصلاتی نیز بحران و معضلاتی را ایجاد کرده بود که از روزهای چهارم الی پنجم تردد خودروها را قطع کردند.

ظفری افزود: عده‌ای در فضای مجازی هجمه بسیاری سنگینی را سازماندهی شده شکل دادند و مردم به واقع در برخی مواقع نیاز ضروری نداشتند ولی برخی درصدد سوء استفاده بودند و این نیاز نبود بلکه عطش سودجویان بود.

وی با تأکید بر اینکه سازماندهی کمک های مردمی از ارکان اصلی مدیریت بحران است بیان کرد: 10 ستاد در منطقه شکل گرفت که 9 ستاد از استانهای دیگر بود و مقرر شد تا 4 دهستان از سرپل ذهاب و بازسازی 98 روستا به استان همدان محول شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: ستاد بازسازی همدان از روزهای اول در منطقه حضور پیدا کرد و بازسازی 4 دهستان از روستاهای سرپل ذهاب در اختیار استان همدان است که در این مناطق 123 نیروی انسانی، 30 نفر نیروی فنی و 15 اکیپ ارزیابی و غیره به منطقه اعزام شده و فعال هستند.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های ارزیابی به 98 روستا اعزام شدند تصریح کرد: به لحاظ فنی بسیاری از سازه‌ها مقاوم نبودند و در زلزله آسیب‌های جدی را متحمل شدند که با رعایت چند نکته فنی و ریزه کاری ها در هنگام ساخت از مقاومت برخوردار می‌شدند و در مقابل برخی واحدها تاب‌آوری و دوام را داشتند.

ظفری با بیان اینکه نهایتا 84 روستا به صورت روستاهای مورد توجه بازسازی با ترکیب پنج هزار و 751 خانوار در اختیار استان قرار گرفتند و کار بازسازی 14 روستا انجام گرفته است، افزود: 2 هزار و 567 روستا نیازمند احداث و بازسازی مجدد و 3525 واحد نیازمند تعمیر است که در مجموع 6 هزار و 92 روستا را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه مجموع تسهیلات احداثی در نظر گرفته شده 154 میلیارد تومان است افزود: این میزان تسهیلات گردش مالی قابل توجهی را به دنبال دارد.

ظفری با اشاره به اینکه مداخله برخی دستگاه‌های اجرایی موجب کندی کار می‌شود افزود: در مناطق زلزله‌زده دستگاه کمر شکن نداریم و با 76 خودرو در این منطقه خدمات‌رسانی می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان بیان کرد: در این مناطق 398 سکوی اجرا شده توسط قرارگاه خاتم را داشتیم و نصب کانکس 153 واحد تا روز گذشته انجام گرفته بود.

وی با بیان اینکه تا کنون 1100 فقره پرونده جهت معرفی به بانک را داشتیم افزود: تخریب و آواربرداری 363 واحد به طور کامل انجام شده است.

ظفری با بیان اینکه برخی در فضای مجازی شایعه پراکنی کرده اند که تعداد متوفیان بیش از میزان اعلام شده بوده این مطلب را نادرست خواند و گفت: قبل از زلزله اصلی 3 الی 4 زلزله کوچکتر به فاصله ده دقیقه قبل از زلزله اصلی اتفاق افتاد و این باعث شد تا مردم آگاه باشند و از خانه خارج شوند.

902

کد خبر: 882150

وب گردی

وب گردی