اردوغان : قدس نور چشم و خط قرمز ماست / اسرائیل غاصب است

رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اقدام ترامپ در شناسایی قدس به عنوان "پایتخت رژیم صهیونیستی" اعلام کرد که اسرائیل یک کشور اشغالگر است . پلیس این کشور جوانان و کودکان فلسطینی را مورد حمله قرار داده و جنگنده‌های «اف-16» رژیم صهیونیستی به غزه حمله می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در رابطه با اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت رژیم صهیونیستی» و انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس اعلام کرد: رژیم صهیونیستی یک کشور اشغالگر است. در حال حاضر پلیس این کشور تمام جوانان و کودکان فلسطینی در آنجا را مورد حمله قرار می دهد، جنگنده‌های «اف-16» نیروی هوایی اسرائیل به غزه حمله می کنند. چرا این اقدام را انجام می دهند؟ چون می خواهند بگویند که «من قدرتمند هستم».

وی با بیان این که تصمیم آمریکا در مورد قدس با وجدان، عدالت و حقوق بین المللی و واقعیت های منطقه سازگاری ندارد، افزود: این تصمیم، بزرگ ترین ضربه را به شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا نیز جزو آن است، وارد کرد. اگر تاریخ در گذشته بماند، جای بسی افسوس است. انتقال تاریخ به آینده بسیار مهم است. آمریکا با تصمیم اخیر خود ماده 478 شورای امنیت سازمان ملل در سال 1980 که امضای ایالات متحده آمریکا نیز در آن وجود دارد را نادیده گرفته و از بین برده است. چگونه ممکن است چنین اتفاقی بیفتد؟ امضای آمریکا زیر این ماده وجود دارد. در حال حاضر ایالت متحده این امضا را انکار می کند. تصمیمی که حتی اعضای دائم شورای امنیت به آن اهمیت ندادند، نزد کشورهای دیگر فاقد اعتبار و ارزش است. هیچ کس بالاتر از قوانین نیست.

اردوغان تصریح کرد: ترامپ در صدد آن است که با ذهنیت "من انجام دادم و شد" به جایی برسد. مدیریت جهان این قدر سهل و آسان نیست. قدرتمند بودن به کسی این حق را نمی دهد. به ویژه سران کشورهای برتر جهان نباید باعث بروز تنش و درگیری شوند. بلکه موظف به برقراری صلح هستند. باید صلح را برقرار کرد.

وی اظهار داشت: دادن سرنوشت قدس به یک کشور اشغالگر که از سال 1967 تاکنون بدون توجه به هیچ قانون یا اخلاقی خاک فلسطین را غصب کرده، غیرقابل قبول است. این به منزله دادن بره به یک گرگ وحشی است. قدس، نور چشم ماست. قدس، خط قرمز ماست.

کد خبر: 882291

وب گردی

وب گردی