مطهرنیا:  ترامپ در پی  راستی آزمایی رفتار حکام عرب در قبال ایران است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایالات متحده آمریکا در پی فضای راستی آزمایی در قبال رفتار عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی منطقه  در وضعیت جدید جهت همکاری با آمریکا در محاصره منطقه ای تهران است.

مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با ارزیابی پشت پرده اقدامات آمریکا و ترامپ درباره قدس و فلسطین اظهار کرد: ترامپ در پی ایجاد یک مرحله گذار از خاورمیانه عربی به سمت فلات ایران و خلیج فارس است؛ لذا از این طریق محدود کردن همکاری های بین المللی و محاصره منطقه ای تهران را دنبال می کند.

وی افزود: این محاصره منطقه ای اگرچه با رهبری آمریکا و مدیریت رژیم صهیونیستی صورت می پذیرد، اما اجرا و پشتیبانی های مالی و لجستیکی آن با عربستان سعودی است.

مطهرنیا ادامه داد: در چنین شرایطی به واسطه سیاست های موجود از سوی کنش گران متفاوت از واشنگتن گرفته تا تهران، زمینه هایی ایجاد شده است تا وحدت حکام عربی بر ضد ایران به جای ایجاد یک وحدت معنا دار در امت اسلام در برابر اسرائیل به وجود آید.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این اقدام ترامپ درباره مسئله قدس در نگاه اول دیوانگی محض است تاکید کرد: این اقدام موجب ایجاد نوعی همگرایی بر ضد تل آویو و سیاست های آمریکا در منطقه می شود؛ اما این پرسش وجود دارد که آیا ایفاگر نقش بازیگر دیوانه که همان ترامپ است این موضوع را نمی داند و یا در پی آن بر نمی آید که این وحدت جهان عربی را بر ضد تهران نشکند؟

وی با طرح این سوال که چرا آمریکایی ها در چنین موقعیتی قدس را پایتخت اسرائیل معرفی کرده اند اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا در پی فضای راستی آزمایی در قبال رفتار عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی منطقه در وضعیت جدید جهت همکاری با آمریکا در محاصره منطقه ای تهران است؛ این موجب می شود تا حدود زیادی وضعیت کنونی جامعه اسلامی و اراده کشورهای عربی در جهت هماهنگی بیشتر با اسرائیل و از سوی دیگر پذیرش هژمونی مد نظر آمریکا را به محک بگذارد.

مطهرنیا تاکید کرد: به نظر بنده ایالات متحده آمریکا به دنبال دیده بانی منطقه، نوع عملکردها و ارزیابی دقیق آن ها برای آینده بر می آید و اعلام این دستور العمل دو فاکتوره از سوی ترامپ که ایجاد زمینه های اصلی انتقال سفارت آمریکا به قدس در چارچوب این دستور العمل مشروط شده است، می تواند برای آمریکا این جهت گیری راستی آزمایی را عملیاتی کند.

302

کد خبر: 882393

وب گردی

وب گردی