پرداخت مالیات سرآمد مسئولیت های اجتماعی/ بازنگری نظام مالیاتی در جهت شفافیت بیشتر

وزیر اقتصاد گفت: امروز همه ی ما در کشورهای اسلامی به این وفاق رسیده ایم که مبارزه جدی با فساد و ورود بخش خصوصی می تواند اقدامی موثر در جهت ارتقای اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در آیین برگزاری کنفرانس سالانه مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی گفت: امروز همه ی ما در کشورهای اسلامی به این وفاق رسیده ایم که مبارزه جدی با فساد و ورود بخش خصوصی می تواند اقدامی موثر در جهت ارتقای اقتصادی باشد.
او گفت: بحث کنفرانس مالیات کشورهای اسلامی است که مسولیت اجتماعی از دیرباز مفهومی مدرن در کشورهای اسلامی به شمار می رفت و از قرن ها قبل با پرداخت خمس و زکات مسولیت اجتماعی را برای فرد مسلمان مهیا کرده است.

کرباسیان تأکید کرد: تاریخ گواهی می دهد که در چند قرن گذشته کمتر نظام مالیاتی وجود دارد که تا این حد به اصول توجه کرده باشد و این نگاه در دنیای امروز به معنای توسعه پایدار و مردمی است هم چنین امروز کشورهای اسلامی می توانند با استفاده از ظرفیت نهفته در دل مفاهیم، به انتقال تجربیات برای توسعه کشورهای دوست کمک کنند تا به قطبی تاثیرگذار در اقتصاد جهانی تبدیل شوند.
وزیر اقتصاد با بیان این که باید قواعد و چارچوب های مشخصی برای کشورهای اسلامی تبیین شود گفت: البته نظام مالیات ستانی اسلامی باید با وجود فرهنگ سازی مشترک بتواند فرآیند همگن سازی را پیش برد اما دستیابی به این موقعیت ملزوماتی دارد که بازنگری در نظام مالیاتی در جهت شفافیت بیشتر به منظور رقابتی کردن اقتصادهاست که لازم است با نگاه به افق های بلند به سوی چنین دیدگاهی پیش برویم.
کرباسیان افزود: اصلاحات در نظام مالیاتی باید باتوجه به نکاتی همراه باشد از جمله اینکه باید نظام مالیاتی قوی و تیزبین در اختیار رشد و توسعه کشورها قرار گیرد به خصوص در حال حاضر لازم است اقتصاد امن که توسط رهبری بیان شده در کنار اقتصاد مقاوم پیاده سازی شود هم چنین نظام مالیاتی باید در اختیار توسعه ملی قرار گیرد.
او تصریح کرد: در ایران هم نظام مالیاتی تلاش می کند در کنار بنگاه های اقتصادی قرار گیرد تا برخوردی عاقلانه با مودیان اتفاق بیفتد و نظام مالیاتی مدرن در اختیار تولید و توسعه است و با این تعریف ضمن شناسایی واحدهایی که از پرداخت مالیات فرار می کنند از کاهش قیمت ها و ضرر به واحدهای مالیات ده جلوگیری می شود.
وزیر اقتصاد گفت: نظام اقتصادی ایران بر این باور رسیده که توسعه با درآمدهای نفتی بشدت آسیب پذیر است به همین دلیل نظام مالیاتی اساس کار خود را برپایه درآمدهای مالیاتی بنا گذاشته و در همین راه سال گذشته درآمدهای مالیاتی 25 درصد افزایش داشته است.
کرباسیان افزود: بهبود ملموس در نظام مالیاتی از طریق سرعت، سهولت و شفاف سازی است و اجرای صحیح نظام مالیاتی مجهز به فناوری های روز و کارآمد و توجه به نظام اقتصادی دیجیتالی را می طلبد هم چنین اصلاح فرهنگ عمومی شهروندان در جهت پرداخت مالیات است که تغییر فرهنگ عمومی امری زمان بر است و توجه شود که نظام مالیات ستانی تغییراتی نیاز دارد.
او ادامه داد: اصلاح قانون مالیات های مستقیم، بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده و نظارت بر صندوق های مکانیزه فروش اصلی ترین اقدامات در حوزه مالیات به شمار می آید و پیاده سازی طرح جامع مالیاتی مهمترین طرح مالیاتی ایران است که در حوزه ی خدماتی نیز می توان به استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان اشاره کرد.
کرباسیان خاطر نشان کرد: دستیابی به اهدافی از جمله درآمدهای مالیاتی پایدار باید حامی تولید، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال باشد که امروزه در اقتصاد ایران مفتخریم که قدم های خوبی در جهت رشد اقتصادی مثبت برداشته شده است و نظام اقتصادی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار سایر کشورهای اسلامی قرار دهد.

402

کد خبر: 882460

وب گردی

وب گردی