استقلال طلبی و آزادی خواهی  دو ویژگی جنبش دانشجویی بود

مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مازنی  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از دانشجویان در سالن اجتماعات علامه طباطبایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی واحد پرند، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد مازنی در این مراسم با گرامیداشت روز دانشجو و درود بر روان پاک شهدای دانشجو به ویژه سه شهیدی که روز 16 آذر به شهادت رسیدند اظهار داشت: استقلال طلبی از بیگانه و آزادیخواهی از استبداد داخلی دو ویژگی جنبش دانشجویی بود که از 16 آذر سال 32 در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تهران با شهادت این سه شهید جنبش دانشجویی را جهت داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه دانشگاه و توسعه آموزش عالی در رشته های مختلف از لحاظ دامنه جغرافیایی کمی- کیفی از برکات انقلاب اسلامی است، در سالهای آخر رژیم شاهنشاهی و سالهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی متخصصین مورد نیاز در رشته های مختلف از خارج کشور بودند و یکی از کمبودهای ما در گذشته کمبود پزشک بود، بعدها با تفکیک حوزه بهداشت و درمان و تأسیس دانشکده های علوم پزشکی وهمچنین افزایش رشته های دیگر هم از نظر کیفی و هم کمی ، امروزه در سطح وسیع و گسترده در حوزه دانش مورد نیاز کشورمان جز کشورهایی هستیم که پیشرفت قابل توجهی داشته ایم.

وی افزود: گرچه نقدهایی به نظام آموزشی وارد است اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد استقلال طلبی که نیاز ملت بود و جز خواست های جنبش دانشجویی بود با تربیت متخصصین مورد نیاز در دانشکده ها تا حدود زیادی میسر شد و دست بیگانگان از کشور ما قطع شد.
این مقام مسئول بیان داشت: امروزه ما شاهدیم که این مجموعه عظیم به نوعی پیشرفت کرده که از نظر تعداد دانشجو، مقاطع تحصیلی، رشته های تحصیلی، تعداد دانشگاهها، اگر نگوییم از دانشگاههای دولتی جلوتر است ولی شانه به شانه دانشگاه دولتی پیش می رود و در سطح دنیا جز معدود دانشگاههای موفق و مطرح و استاندار دنیاست.

وی افزود: در کنار نگهبانی، صیانت از مرزهای دانش و پژوهش درکنار تلاش برای تولید علم و فناوری در کنار تلاش برای تربیت نیروی متخصص وکارآمد برای کشور، درکنار توجه و هماهنگی بین آموزش و اشتغال و برنامه ریزی برای اشتغال با ثبات برای جوانان و همچنین درکنار جامعه به عنوان تکیه گاه علمی قرار داشتن به نظر می رسد دانشگاه آزاد به آزادی دانشگاه نیز نیازمند است.

دکتر مازنی بیان داشت: دانشگاهی که به لحاظ علمی از جایگاه رفیعی برخوردار است و به لحاظ تخصصی توانسته شانه به شانه دانشگاههای معتبر دنیا حرکت کند این دانشگاه به لحاظ موجودیت و هویت سیاسی نیازمند آزادیهای سیاسی و اجتماعی است.

دکتر احمد مازنی اظهار داشت: آزادی که در نام دانشگاه آزاد است نیازمند آگاهی است. آزادی حق است و حق گرفتنی است و از آنجائیکه آزادی نیازمند آگاهی است، راه کسب آزادی این است که دانشجویان عزیز از طریق مطالعه کتاب، تاریخ جنبش دانشجویی در کشورمان، تاریخ دوره های مختلف تحول حوزه های مختلف در کشور و با کسب آگاهی از آخرین اخبار روز در داخل و خارج کشور شناخت از مسائل داشته باشند.

وی گفت: امروزه جوانان ما دچار فرهنگ کپی پیس یا فرهنگ فوروارد شده ایم این شیوه به آگاهی کمک نمیکند و اطلاعات دانشجو باید اطلاعات تولیدی باشد- خبر را باید از مرجع اصلی کسب کند. دانشگاه اگر بخواهد تأثیر گذار باشد باید به آگاهی خود در جنبه های واقعی بیافزاید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآورد شد: دانشگاه نه پادگان است که سرباز سر به زیر بخواهد و نه میدان نبرد پیران عرصه سیاست است که لشگر شکست خورده در بین جناجهای مختلف که بخواهد در دانشگاه مستقر شود، دانشگاه خانه استادان و دانشجویان همان دانشگاه است، دانشجو باید دانش، مدنیت، زندگی، فرهنگ، سیاست در دانشگاه بیاموزد و تمرین کند و به تعبیر شهید بهشتی برای جامعه نقش موذن داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: در کنار آگاهی بخشی بر دیگران نقش دانشجو پیوند دهنده است، دانشجوست که توانسته سال 57 این پیوند را میان اقشار مختلف برقرار کند و در جهت اصلاح امور حرکت کند. ما می توانیم در سایه هدایت های مقام معظم رهبری در عرصه داخلی و بین المللی همچنان افتخارآفرین باشیم. به شرطی که دانشجو زیر بار انفعال و سربه زیر نرود و همچنان در نقش منتقد مصلح حضور داشته باشد.

کد خبر: 882515

وب گردی

وب گردی