سرعت دسترسی به مواد مخدر در برخی شهرهای لرستان به پنج دقیقه رسیده است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: در برخی شهرهای استان سرعت دسترسی به مواد مخدر به پنج دقیقه رسیده و این خود گویای نیاز ما به مجازات‌های بازدارنده‌تر در این حوزه است.

به گزارش ایسکانیوز،مجتبی بیرانوند به علل گرایش به خرده فروشی مواد مخدر، اشاره و اظهار کرد: برخی ریشه این موضوع را در بیکاری می‌دانند در صورتی که درآمد بالای آن مهمترین دلیل گرایش به این قضیه است.

این مسئول، دسترسی آسان به مواد مخدر را یکی از نگرانی‌های عمده در بحث مبارزه با مواد مخدر دانست.

بیرانوند ادامه داد: خرده‌فروشان، تغذیه‌کنندگان مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند و برخورد قاطع با خرده‌فروشان مواد مخدر سطح استان به یک مطالبه مردمی تبدیل شده است.

این مسئول اضافه کرد: جرائمی که برای خرده‌فروشان در نظر گرفته شده بازدارنده نیست، در نتیجه برخورد قاطع با خرده‌فروشان از مطالبات به حق مردم است. انتظار می‌رود در مراکز شهرستان شاهد تشکیل شعبات رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر باشیم، همچنین حضور مستمر عوامل انتظامی در شهرستان‌ها می‌تواند در کاهش مشکلات این حوزه بسیار تأثیرگذار باشد.


استاندار لرستان گفت: سند مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر در استان تدوین شود.

دکتر سید موسی خادمی در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: طی این جلسه بحث مبارزه با خرده فروشان مطرح شد. در مصوبه جلسه قبل قرار شد از فعالیت مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز جلوگیری شود. در همین راستا به این مراکز فرصت یک ماهه‌ای داده شد تا اگر توانستند مجوزهای لازم را اخذ کنند به فعالیت خود ادامه دهند و در غیر این‌صورت تعطیل خواهند شد.

خادمی از اتمام مهلت تعیین شده به این مراکز خبر داد و بیان کرد: قرار شد مراتب به دادستان شهرستان‌ها اعلام شود تا از فعالیت آنها جلوگیری شود.

استاندار لرستان در رابطه با معضل خرده‌فروشی گفت: قرار است محلات آلوده و مشکل‌دار در استان مشخص شوند؛ به طور قطع با توجه به محدودیتی که در منابع و امکانات داریم نمی‌توانیم برخورد متفاوتی در این رابطه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به طور معمول تمامی دستگاه‌ها مبارزه با مواد مخدر را انجام می‌دهند اما می‌خواهیم تحت عنوان یک برنامه فوق‌العاده آن را تعریف کنیم که در این راستا قرار است مناطق آلوده معلوم و تمامی دستگاه‌ها یک حرکت فوق‌العاده در این مورد انجام دهند.

خادمی با بیان اینکه قرار است طرح مبارزه با مواد مخدر در استان تهیه و به تصویب برسد به مدارس واقع در مناطق آلوده اشاره کرد و ادامه داد: در این محله‌ها ممکن است سایر آسیب‌های اجتماعی نیز وجود داشته باشد.

استاندار لرستان از تشکیل کمیته‌ای در راستای مبارزه با خرده‌فروشان خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم ظرف چند روز آینده این مناطق مشخص و با همکاری نیروی انتظامی، دادستانی و سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم برای برقراری آرامش و حفظ امنیت اجتماعی دانش‌آموزان انجام شود، هر چند تاکنون به لحاظ امنیت ظاهری برای آنان مشکلی پیش نیامده است. در بحث آسیب‌های اجتماعی باید بتوانیم مراقبت کنیم و برای همین در کمیسیون مصوبات آن امضاء خواهند شد.

وی همچنین راه‎اندازی آزمایشگاه مواد مخدر را برای مبارزه جدی با جرائم ناشی از خرید و فروش مواد مخدر ضروری خواند و گفت: این آزمایشگاه تا سال آینده با سرمایه گذاری مشترک نیروی انتظامی و استانداری لرستان راه‎اندازی شود.


سردار مهدیان‌نسب فرمانده انتظامی لرستان نیز در این جلسه شیوع پدیده اعتیاد در کشور را توطئه ریشه دار نظام سلطه خواند و گفت: غیرت‌زدایی و به دنبال آن عفت زدایی از مهمترین اهداف نظام سلطه در کشور هستند.

وی با اشاره به رشد 17 درصدی کشفیات مواد مخدر در هشت ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ادامه داد: در این مدت شاهد رشد چهار درصدی خرده فروشان دستگیر شده نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

مهدیان‌نسب از دستگیری 2771 خرده فروش در استان خبر داد و یادآور شد: 444 نقطه آلوده به موادمخدر استان به طور دائم در حال پاکسازی هستند.

فرمانده انتظامی لرستان افزود: 216 دستگاه خودرو و موتورسیکلت مرتبط با حوزه توزیع مواد مخدر در هشت ماه نخست امسال کشف و توقیف شد.

وی با بیان اینکه در سه ماه گذشته کلانتری‌های لرستان ۲۶۷ کیلوگرم مواد مخدر کشفیات داشته‌اند که این آمار نشان از رشد ۱۹۴ درصدی کشفیات این حوزه دارد، بیان کرد: ۵۰ نقطه پر خطر قاچاق در سطح جاده‌های لرستان شناسایی شده و شاهد افزایش نیروهای پلیس در در این مناطق هستیم. در این مدت ۹۹ طرح عملیات مشترک انتظامی اجرا شده و ۵۵۷ طرح موضوعی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فرمانده انتظامی لرستان اظهار کرد: در این مدت ۴۱ طرح موضوعی اجرایی شده که بر این اساس بیش از یک و نیم تن موادمخدر کشفیات مواد داشتیم.

دکتر فرید بهرامی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش لرستان نیز گفت: ۳۹۶ مدرسه لرستان در مناطق پرخطر حوزه مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. 4220 مدرسه در استان وجود داشته که از این تعداد 3370 مورد دولتی هستند.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس نقشه خطرپذیری 1332 مدرسه در مناطق کم‌خطر و پرخطر قرار دارند، اضافه کرد: حدوداً ۳۹۶ آموزشگاه لرستان در مناطق پرخطر حوزه مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی قرار داشته و امیدواریم بتوان با حمایت دستگاه‌های مختلف شاهد نظارت بر این مناطق و کاهش خطرات احتمالی برای دانش آموزان بود. یکی از ارگان‌هایی که به جد در حوزه آموزش‌وپرورش حمایت‌های لازم را انجام داده نیروی انتظامی بوده است.

دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی لرستان نیز گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در حال حاضر ۳۱ مرکز ترک اعتیاد غیر مجاز در شهرستان‌های مختلف استان وجود دارد. از این تعداد ۱۲ مرکز غیر مجاز در شهرستان بروجرد قرار داشته و شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان و پلدختر نیز فاقد مرکز غیرمجاز هستند.


وی با بیان اینکه در شهرستان خرم‌آباد پنج مرکز ترک اعتیاد دارای موافقت اصولی بوده و هفت مرکز نیز غیر مجاز هستند که باید اقدام به تعیین تکلیف آنها کرد، یادآور شد: پیگیری‌های لازم برای شناسایی مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز توسط بهزیستی انجام شده و مراتب به فرمانداران و همچنین دادستان هر شهرستان اعلام شده است.

این مسئول عنوان کرد: باید در کارگروه مربوطه شهرستانی اقدامات لازم جهت تعیین تکلیف این مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز انجام شود.

902

کد خبر: 882601

وب گردی

وب گردی