تلاش های ترامپ برای نفوذ در منطقه آسیا-اقیانوس آرام

این روزها اهمیت منطقه آسیا و اقیانوس آرام برای ایالات متحده افزایش یافته زیرا این منطقه در حال پیشرفت هایی است که بر اقتصاد، امنیت و منافع سیاسی ایالات متحده تاثیر می گذارد. دسترسی غیرمستقیم به این منطقه ضرورت استراتژیکی است که به ایالات متحده این اجازه را می دهد تا منافع ملی خود را حفظ و اهداف خود را پیش ببرد.

ترجمه اختصاصی ایسکانیوز- دولت دونالد ترامپ، در مواجهه با این محیط استراتژیک «که به سرعت در حال رشد است» باید سیاست هایی را جهت حمایت از حضور و حفظ منافع آمریکا در منطقه آسیا - اقیانوس آرام ایجاد کند.

رویکردها در منطقه آسیا-اقیانوس آرام شامل موارد زیر است:

  • رشد سریع اقتصادی این منطقه باعث افزایش وزن منطقه در جهان و اهمیت آن برای منافع ایالات متحده شده است. اقتصادهای آسیا و اقیانوس آرام بیش از یک چهارم اقتصاد جهانی و حدود یک سوم از کل تجارت ایالات متحده را تشکیل می دهند.
  • افزایش قدرت اقتصادی و نظامی چین، الگوهای تجاری و سرمایه گذاری جهانی و منطقه ای را تغییر و سلطه منطقه ای ایالات متحده را به چالش کشیده است. کشورها در منطقه به روابط اقتصادی خود با چین اهمیت بالایی می دهند و نمی خواهند مجبور به انتخاب استراتژیک بین واشنگتن و پکن شوند.
  • افزایش پیوندهای اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده با منطقه پس از پایان جنگ سرد.

گرچه کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام عمدتا بر توسعه اقتصادی متمرکز هستند اما برخی از چالش های امنیتی می تواند ثبات منطقه و منافع ایالات متحده آمریکا را تهدید کند. این چالش ها شامل:

  • رقابت چین و ژاپن و ادعاهای متناقض در مورد مرزهای دریایی شرق چین و جزایر سنکاکو و دیائویو .
  • افزایش توانایی های هسته ای و موشکی کره شمالی، که منع گسترش سلاح هسته ای را به چالش میکشد، باعث تهدید متحدان منطقه ای ایالات متحده می شود و در نهایت توانایی حمله به ایالات متحده با موشک بالستیک بین قاره ای را فراهم می کند.
  • تمایل چین برای حل و فصل جنگ داخلی چین با اتحاد با تایوان و تلاش های پکن برای توسعه توانایی های نظامی و استفاده از اهرم های اقتصادی برای مجبور کردن تایپه به پذیرش رابطه سیاسی با سرزمین اصلی است.
  • افزایش تنش ها در جنوب دریای چین با وجود همۀ متقاضیانی که از طیف وسیعی از تاکتیکها برای تقویت مواضع خود استفاده می کنند و افزایش استفاده بیشتر چین از نیروهای نظامی و شبه نظامی برای گسترش کنترل موثر بر روی آب های مورد اختلاف.

نویسنده از یک استراتژی منطقه ای که به همکاری متحدان آمریکا و شرکای آن ها بیانجامد حمایت می کند و معتقد است که با همکاری متحدان، شرکا و سازمان های چندجانبه، آمریکا می تواند به یک نظم منطقه ای مبتنی بر قوانین «که شامل چین و پیشرفت های اقتصادی، امنیتی و منافع سیاسی ایالات متحده است» برسد.

آمریکا در تلاش است که دسترسی اقتصادی، امنیتی و سیاسی به منطقه آسیا - اقیانوس آرام را حفظ و منافع خود را در برابر روندهای منطقه ای و چالش های امنیتی پیش ببرد. به همین علت در تلاش برای همکاری با متحدان و شرکای منطقه ای خود است تا به این هدف خود دست یابد.

زیرا این ترس را دارد که با عدم نفوذ در منطقه این نظم به گونه ای شکل گیرد که منافع این را منعکس نکند.

*چین

رقابت بین روابط چین و ایالات متحده آمریکا، قدرت جدیدی را « با توجه به افزایش تاثیرگزاری چین بر گستره وسیعی از منافع جهانی، منطقه ای و داخلی ایالات متحده» ایجاد می کند. به همین دلیل است که آمریکا در تلاش است تا با چین به صورتی رقابت نماید تا منافع این کشور نیز حفظ شود.

در این راستا تلاش آمریکا به مشارکت مستقیم با همتایان چینی خود برای دستیابی به یک برنامه همکاری متمرکز است تا جنبه های رقابتی تر رابطه را مدیریت کنند. به نظر می رسد اقتصاد داخلی و مشکلات سیاسی رفتارهای بیرونی چین را مهار کرده و به سیاست گذاران ایالات متحده قدرت نفوذ بیشتری را داده است.

چین تمایلی به چالش با ایالات متحده برای رهبری جهانی ندارد و در اکثر مناطق، تمرکز آن بر حفظ ثبات و دسترسی به منابع و بازارهای، نسبتا منسجم با منافع ایالات متحده است.

رقابت استراتژیک بالقوه ایالات متحده و چین و پتانسیل ها برای مدیریت حوادث و بحران های نظامی، موجب ارتقاء مکانیسم های ارتباطات دوجانبه می شود.

سیاستگذاران ایالات متحده در تلاشند تا از تلاش های پکن برای ایجاد یک حکومت مشترک که نیاز به پذیرش ادعاهای قلمرو چین (از جمله تایوان) می شود جلوگیری کنند.

*کره شمالی و رویکردهای مقابله با آزمایشات هسته ای این کشور

آمریکا در تلاش است تا با تهدید هسته ای و موشکی کره شمالی که به سرعت در حال پیشرفت است مقابله کند زیرا از نظر آن ها این اتفاق، یکی از عوامل بی ثبات کننده در محیط امنیتی آسیا و اقیانوس آرام است.

از نظر آمریکایی ها در مقابله با کره شمالی گزینه های نظامی به دلیل آسیب پذیری متحدان ایالات متحده و احتمال حمله کره شمالی با موشک های مسلح که دارای کلاهک های هسته ای هستند، جذاب نمی باشد.

این در حالی است که کره شمالی بارها اعلام کرده است که آزمایش های هسته ای خود را جهت مقابله با هر تهدید احتمالی از جانب آمریکا و متحدانش انجام می دهد تا به یک قدرت بازدارندگی مناسب دست یابد.

مذاکرات در مورد آزمایشات هسته ای و تعلیق آن بدون تعیین اقدامات جهت بازرسی این کشور، بعید است به طور دائم برنامه هسته ای این کشور را محدود کند و به احتمال زیاد به امتیازاتی برای دفاع از ایالات متحده و متحدانش در برابر حمله احتمالی کره شمالی نیاز خواهد داشت.

دولت دونالد ترامپدر تلاش است تا برای در یک جهت قرار دادن اهداف ایالات متحده با جمهوری کره بر روی واکنش ها و پاسخ های سیاسی مناسب و تعامل با چین تمرکز کند.

*جمع بندی و چشم اندازهای آینده ایالات متحده آمریکا برای منطقه آسیا اقیانوس آرام:

به عقیده ینویسنده طی 4 سال آینده ایالات متحده آمریکا برای برقراری نظم مبتنی بر قانون در منطقه آسیا-اقیانوس آرام به چالش کشیده خواهد شد.

دولت ترامپ درصدد است تا با ارتباط پایدار و همکاری نزدیک با متحدین منطقه ای خود، به حل چالش ها در منطقه آسیا-اقیانوس آرام بپردازد و به فرصت هایی برای ورود دست یابد.

به همین دلیل دیپلماسی ایالات متحده در تلاش است تا نقش اصلی را در تقویت همبستگی و مشارکت نهادهای منطقه ای ایفا کند.

متحدین، شرکا و مخاطبان بالقوه به طور منظم حضور رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع را در منطقه به عنوان شاخص کلیدی از تعهد ایالات متحده نسبت به خود قضاوت خواهند کرد، بنابراین آمریکا برای نفوذ در منطقه در تلاش مداوم است.

تحلیل اختصاصی مؤسسه مطالعات استراتژیک ملی آمریکا(INSS) به قلم "جیمز پرژستپ" و "فیلیپ ساندرز"؛

کد خبر: 882631

وب گردی

وب گردی