ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در نظام سلامت / ایجاد مراکز خیریه در بیمارستان ها ضروری است

دکتر ایازی با بیان اینکه قانون گذار هم تصریح کرده است که برای حل چالش‌ها ی حوزه سلامت از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین استفاده کنیم، گفت: متاسفانه هنوز به خوبی یاد نگرفته‌ایم که چطور باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و متاسفانه عادت به اداره سیستم با منابع دولتی کرده ایم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید محمد هادی ایازی در چهارمین کنگره تخصصی و اولین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات با اشاره به اقدامات ارزشمند مجمع خیرین سلامت در چند سال گذشته، گفت: راه برون رفت از مسائل و مشکلات حوزه سلامت توجه به خیرین و سرمایه گذاری بخش خصوصی و خیرین در این حوزه است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: اگر بخواهیم با منابع دولتی بیمارستان ها را اداره کنیم وضعیتمان تغییری نخواهد کرد و به طور مثال در ایجاد تخت و افزایش آنها نمی توانیم اقدامی کینم و اگر هم تخت اضافه شود مجوز استخدام به ما نمی دهند یعنی به عبارتی دیگر بیمارستان می سازیم اما نیرو نمی توانیم جذب کنیم.

دکتر ایازی با بیان اینکه قانون گذار هم تصریح کرده است که برای حل این چالش‌ها از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین استفاده کنیم، افزود: متاسفانه هنوز به خوبی یاد نگرفته‌ایم که چطور باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و متاسفانه عادت به اداره سیستم با منابع دولتی کرده ایم.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه ساخت بیمارستان برای خیرین سلامت، گفت: به عنوان مثال خیری که می‌خواست یک مرکز درمانی ایجاد کند، آنقدر در بورکراسی اداری قرار می‌گرفت که از کارش پشیمان می‌شد و از اصل کار صرفنظر می کرد اما خوشبختانه این مشکلات نیز برطرف شده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت ضمن اشاره به وجود برنامه ایجاد شبکه درمان کشور همانند شبکه بهداشت، افزود: در دولت دوازدهم در برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی نظام سلامت، احکام دائمی اجتماعی کردن نظام سلامت مطرح و مصوب شد و در حال حاضر از ظرفیت های مردمی به طور گسترده در حوزه بهداشت و درمان استفاده می کنیم.

دکتر ایازی در ادامه با اشاره به این که در سال ۹۵ قرار شد مجامع سلامت استانی و شهرستانی شکل بگیرند، افزود: خوشبختانه این اقدام در سال ۹۶ در بسیاری از استان‌ها انجام شد و به دنبال آن مجامع سلامت محله راه اندازی می شود که زیر مجموعه آن کانون های اجتماع محور سلامت است و این اقدام در راستای بستر سازی ایجاد سلامت اجتماعی و مشارکت مردم در حوزه سلامت است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: به طور مثال در استان یزد، ۱۰ کانون ایجاد شده است که سبک زندگی صحیح را نشان می دهد و اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت را به مردم می دهد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در نظام سلامت، گفت: یکی از اقدامات‌ در این راستا آن است که در بیمارستان‌ها واحد پشتیبان خیریه ایجاد کنیم تا هم به بیماران کمک کرده و هم کمبودهای بیمارستان‌ها را رفع کند.

دکتر ایازی افزود: خوشبختانه از ۵۸۰ بیمارستان در 287 بیمارستان واحدهای خیریه راه‌اندازی شده‌اند و کمک‌های زیادی را تا کنون داشته اند. به عنوان مثال در مرکز طبی کودکان تهران مشارکت خیرین منجر به ساختن همراه‌ سرا شد.

وی در پایان با بیان این که خیرین، انگیزه کمک به حوزه سلامت را دارند، افزود: در یک بیمارستانی در مشهد حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان منابع مردمی جذب شده تا به بیماران یا بیماراستان، به هنگام کمبود منابع کمک کند.

701

کد خبر: 882662

وب گردی

وب گردی