درمان دانش آموزان شین‌آباد تا ۱۵ سال دیگر ادامه دارد/وزارت بهداشت کمک کند

رئیس هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته ضمن اشاره به هزینه‌های بالای درمان سوختگی در کشور، آخرین وضعیت درمان دانش آموزان شین آبادی را توضیح داد و کمک وزارت بهداشت و ریاست جمهوری در این زمینه را خواستار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد فاطمی در نشست خبری امروز جمعیت حمایت از بیماران سوخته که در بیمارستان حضرت فاطمه (س) برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت سوختگی در کشور ما بسیار اسفناک است. در حال حاضر هشت برابر متوسط جهانی در ایران سوختگی اتفاق می‌افتد. ما حتی نسبت به کشورهای هم طراز خودمان از نظر اقتصادی و اجتماعی، وضعیت بدتری داریم. سالیانه ۳۰ هزار نفر با سوختگی شدید در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و ۳۰۰۰ نفر از آنها فوت می‌کنند.

هزینه درمان سوختگی از پنج تا ۲۵۰ میلیون تومان

وی ادامه داد: درمان سوختگی از پنج تا ۲۵۰ میلیون تومان متفاوت است. به طور متوسط هر بیمار در مرحله حاد درمان خود ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌پردازد. در مجموع سالیانه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان سوختگی فقط در مرحله حاد می‌شود.

رئیس هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته همچنین اضافه کرد: بیماران سوخته در طولانی‌مدت پنج برابر هزینه دوران حاد بیماری خود باید صرف اعمال جراحی ترمیمی، لباس، کمد و ... کنند. در مجموع سالیانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان در درازمدت برای درمان‌های ترمیمی این بیماران در کشور هزینه می‌شود. البته این تنها هزینه آشکار سوختگی است. هزینه‌ پنهانی نیز وجود دارد که شامل از دست رفتن روزهای کار، از دست دادن شغل، گرفتاری اعضای خانواده و معلولیت این بیماران است.

جای خالی تخت سوختگی استاندارد در کشور

فاطمی با تاکید بر اینکه سوختگی قابل پیشگیری است، افزود: ما از نظر فرهنگی قانون و استانداردسازی در ساختمان‌ها و ... دچار مشکلات جدی هستیم. سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری و شانزدهمین عامل معلولیت مادام العمر است. ما روز ملی پیشگیری از سوختگی نداریم و کسی نیز به فکر آن نیست. در حال حاضر بیمارستان و تخت سوختگی استاندارد نیز در کشور نداریم.

میزان مرگ و میر سوختگی در ایران بالاتر از دنیا

رئیس هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته افزود: میزان مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران بسیار بالاتر از آمارهای جهانی است. در مجموع از نظر نتیجه درمان این بیماران حدود ۴۰ سال از کشورهای توسعه یافته عقب‌تر هستیم و گاهی بیماران با ۶۰ درصد سوختگی را هم نمی‌توانیم زنده نگهداریم.

فاطمی تصریح کرد: جمعیت حمایت از بیماران سوخته مدت‌هاست که به دنبال تصویب روزی برای پیشگیری از سوختگی است. پیشگیری از این اتفاق نیاز به تغییر رفتار دارد. با توجه به بررسی‌هایی که این جمعیت انجام داده است، به این نتیجه رسیدیم که روز اول دی‌ماه زمان خوبی است برای روز پیشگیری از سوختگی است؛ چرا که این روز شروع فصل زمستان است که اغلب سوختگی‌ها به دلیل استفاده از سیستم‌های گرمایشی، چهارشنبه سوری و حوادثی از این دست در این فصل اتفاق می‌افتد. این اولین بار است که یک سازمان مردم نهاد از مردم و رسانه‌ها می‌خواهد که این روز را به همه اطلاع رسانی کنند.

وی تاکید کرد: راه حل مشکل سوختگی در کشور از بیمارستان و تخت بیمارستانی نیست. طبق برآوردهای وزارت بهداشت باید تا انتهای سال ۹۴، ۲۴۰۰ تخت سوختگی و ۴۵۰ تخت ویژه سوختگی در کشور راه اندازی می‌شد، اما امروز که اواخر سال ۹۶ است، ۱۳۵۰ تخت سوختگی و ۱۵۰ تخت ICU ویژه سوختگی داریم. تخت‌های موجود نیز تقریبا به تعداد انگشتان دست استاندارد هستند. بیمارستان سوختگی مطهری تهران که به عنوان مرجع درمان این بیماری به شمار می‌آید، اتاق‌های بستری پنج یا شش تخته دارد. در حالیکه برای هر بیمار یک اتاق جداگانه نیاز است.

۳۵هزار شین‌آباد بالقوه در کشور

فاطمی با اشاره به وجود ۳۵ هزار کلاس درس غیراستاندارد در ایران، ادامه داد: این تعداد کلاس غیراستاندارد یعنی ۳۵ هزار شین آباد بالقوه در کشور وجود دارد. در هیچ کتاب درسی حتی به اندازه دو خط نیز درباره آموزش‌های پیشگیری از سوختگی نوشته نشده است. برای مثال در حادثه شین آباد کافی بود معلم بداند اولین اقدام در زمان سوختگی تخلیه کلاس از دانش آموزان است، اما معلم و سرایدار ابتدا بخاری را بلند کردند که در نهایت جلوی در کلاس این بخاری به زمین افتاد، در کلاس سوخت و ۲۴ دانش آموز دچار سوختگی شدند.

درمان دانش آموزان شین آباد تا ۱۵ سال دیگر ادامه دارد

رئیس هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته درباره آخرین وضعیت درمان دانش آموزان شین آبادی توضیح داد و گفت: درمان این دانش آموزان ادامه دارد، اما به غیر از سال اول این حادثه تا کنون بودجه‌ای در اختیار بیمارستان حضرت فاطمه (س) که درمان این دانش آموزان در آن انجام می‌شود، قرار نگرفته است. تا کنون برای این ۱۲ دانش آموز ۱۷۲ عمل جراحی انجام شده و پیش بینی می‌شود که درمان آنها تا ۱۵ سال دیگر ادامه دارد.

وی ادامه داد: وضعیت آنها خوب است اما وزارت بهداشت و ریاست جمهوری باید برای تامین تجهیزات مورد نیاز و هزینه درمان آنها کمک کنند.

رئیس هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته با اشاره به تشکیل کمیته ملی پیشگیری از سوختگی در سال ۹۴ تصریح کرد: این کمیته که تحت نظر معاونت اجتماعی وزارت بهداشت فعالیت می‌کند، خروجی موثری تا کنون نداشته است؛ چرا که ما از ابتدا گفته بودیم که ریاست آن باید تحت نظر رئیس جمهور یا نماینده وی باشد؛ چون دستگاه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش از وزارت بهداشت دستور نمی‌گیرند. ما محتوای آموزشی لازم در زمینه پیشگیری از سوختگی را نیز آماده کرده و به وزارت آموزش و پرورش داده‌ایم، اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

فاطمی همچنین اضافه کرد: وزارت بهداشت وارد حوزه سوختگی نمی‌شود؛ چون باید بسیاری از اقدامات درمانی را بیمه کند و برای پیشگیری بودجه اختصاص دهد.

وی همچنین اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه در کشور استاندارد نیستند. برای مثال برج میلاد راه فرار ندارد، بلکه آسانسور فرار دارد که به دلیل قیمت بالا آن را نخریده‌اند. همچنین سالیانه ۲۰۰۰ نفر بر اثر حوادث شغلی مانند برق گرفتگی جان می‌بازند و ۱۳۵۰ نفر یک عضو از بدن‌شان قطع می‌شود. این یعنی سالیانه ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود. هزینه برای پیشگیری از آتش سوزی به معنی سرمایه گذاری برای سلامت خود و عزیزان‌مان است.

بروز سالانه ۵۰ مورد حادثه با اسید در کشور/ "اسید" از دسترس خارج شود

رئیس هیات مدیره جمعیت حمایت از بیماران سوخته با اشاره به آمار اسیدپاشی نیز گفت: به طور متوسط سالیانه ۵۰ نفر در کشور دچار حادثه با اسید می‌شوند که اغلب نیز ناشی از حوادث صنعتی است. اسیدپاشی هیچ وقت بهبود پیدا نمی‌کند. متاسفانه در ایران اسید در دسترس همه است. ما به کمیته ملی پیشگیری از سوختگی نیز نامه زده‌ایم که جلوی در دسترس بودن این ماده را بگیرند.

هزینه‌های سنگین اعمال ترمیمی سوختگی

فاطمی ادامه داد: هر بیمار سوخته به طور متوسط باید برای عمل‌های جراحی ترمیمی خود 100 میلیون تومان بپردازد. بیشتر جراحان پلاستیک و ترمیمی نیز این بیماران را قبول نمی‌کنند. از طرفی هم بیشتر بیماران سوخته درآمد چندانی ندارند. جراحی‌های آنها نیز بسیار سخت و طولانی مدت است و بیمار و پزشک خسته می‌شوند. بیشتر بیماران نیز شغل‌شان را از دست می‌دهند و با حضور در اجتماع دچار مشکل می‌شوند. این بیماران پس از سوختن دچار چهار معلولیت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی می‌شوند. هر بیماری که می‌سوزد یک پله از نظر اقتصادی سقوط می‌کند. همچنین افسردگی و خودکشی در میان آنها بسیار شایع است.

در ادامه این نشست راسخ - مدیرعامل انجمن جمعیت حمایت از بیماران سوخته با بیان اینکه بخش زیادی از سوختگی‌ها در منازل مسکونی اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: یکی از اقدامات ضروری برای پیشگیری از سوختگی نصب سیستم‌های هشداردهنده در ساختمان‌ها است. علاوه بر آن درجه آبگرمکن‌ها باید طوری تنظیم شود که باعث سوختگی نشود. پوشیدن لباس گشاد در منزل نیز می‌تواند حادثه‌ساز باشد؛ چون ممکن است فرد نزدیک بخاری و اجاق گاز شود و شعله‌های آتش به لباس او سرایت کند.

وی ادامه داد: هنوز در کشور می‌بینیم که چندین هزار مدرسه از بخاری‌های قطره‌ای قدیمی استفاده می‌کنند. استفاده از لوازم گرمایشی و اجاق گازهای استاندارد که ترموکوبل دارند و همچنین نگه نداشتن مواد آتش‌زا مانند الکل و تینر در منزل در پیشگیری از سوختگی موثر است.

به گفته مدیرعامل انجمن جمعیت حمایت از بیماران سوخته، 10 تا 45 درصد سوختگی‌ها در محیط‌های شغلی اتفاق می‌افتد. سوختگی در این اماکن که بسیاری از آنها نیز مربوط به جریان برق است، شدیدترین نوع سوختگی محسوب می‌شود و می‌تواند باعث مرگ و قطع عضو فرد شود. به همین دلیل کارگران باید آموزش ببینند، اصول ایمنی رعایت شود و تابلوهای هشداردهنده نیز در کارگاه‌ها وجود داشته باشد.

راسخ همچنین اضافه کرد: در مطالعه‌ای که طی سال‌های 89 تا 91 در بیمارستان مطهری تهران انجام شد، مشخص شد از 515 بیمار سوخته که در محیط کار دچار حادثه شدند، 409 نفر کارگر بودند. در 212 مورد نیز برق گرفتگی عامل حادثه بوده است، 41 نفر از این آمار نیز فوت شده‌اند. کارگران ساختمانی که با اشیاء فلزی مانند میلگرد سر و کار دارند، ممکن است با کابل برق برخورد کنند و فوت شوند. به همین دلیل لازم است کابل‌های برق عایق‌بندی شوند.

آشوری مسئول روابط عمومی این انجمن با اشاره به تاثیرگذاری سازمان‌های مردم نهاد در کاهش پیشگیری از حوادثی همچون اسیدپاشی در کشورهای مشابه ایران، اظهار کرد: در کشوری مانند بنگلادش که از نظر فرهنگی و درآمدی پایین‌تر است، فرهنگ اسیدپاشی وجود دارد. برای مبارزه با این مسئله انجمن حمایت از بازماندگان اسیدپاشی تشکیل شد که به دنبال فعالیت‌های آن دسترسی آسان به اسید کاهش یافت. همچنین علاوه بر تغییر رفتار در جامعه مردانی که این کار را انجام می‌دادند، ترد شدند. در نتیجه طی پنج سال آمار اسیدپاشی در کشور به شدت کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل انجمن جمعیت حمایت از بیماران سوخته درباره برنامه‌های این جمعیت در روز اول دیماه توضیح داد و گفت: قرار است در 33 مرکز سوختگی در سراسر کشور علاوه بر عیادت از بیماران سوختگی، کتاب‌های آموزشی و بروشورهایی در زمینه پیشگیری از سوختگی توزیع شود.

705

کد خبر: 882802

وب گردی

وب گردی