بینش جهانی در خصوص «سل مقاوم به درمان» دگرگون شد

آخرین نسخه علمی مطالعه مربوط به سل مقاوم به درمان توسط دکتر «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز آموزشی - پژوهشی و درمانی سل و بیماری های ریوی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و دکتر «پریسا فرنیا» معاون پژوهش این مرکز در وب سایت رسمی Atlas of Science ارگان وابسته به دانشگاه MIT رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، آخرین نسخه علمی مطالعه مربوط به سل مقاوم به درمان توسط دکتر «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بیماری های ریوی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و دکتر «پریسا فرنیا» معاون پژوهش این مرکز در وب سایت رسمی Atlas of Science ارگان وابسته به دانشگاه MIT رونمایی شد.

از آنجایی که TDR-TB و XDR یک چالش جهانی می باشد و این نوع از میکروب سل به 12 داروی معرفی شده جهت درمان پاسخ نمی دهد، محققین این مرکز را بر آن داشت تا در این خصوص مطالعه و تحقیق نمایند.

دکتر علی اکبر ولایتی ، دکتر پریسا فرنیا و همکاران با انجام مطالعه مشاهده ای باسیل TDR-TB ضمن بررسی کلیه فاکتورهای موثر در بروز مقاومت دارویی و تبدیل آن از یک فرم به فرم دیگر متوجه افزایش ضخامت چشم گیر دیواره این نوع باسیل در مقایسه با دیواره باسیل توبرکلوزیس در حالت عادی شدند. (افزایش ضخامت از 19 نانومتر به 35 نانومتر).

بنابراین در پایان این مطالعه مشاهده ای، به این نتیجه رسیدند که یکی از عوامل عدم پاسخ TDR-TB ضخامت دیواره باسیل است در حدی که دارو نمی تواند اثر لازم را داشته باشد. این مطالعه برای اولین بار در جهان و در صحنه بین المللی اتفاق افتاده است.

گفتنی است تا پیش از این ، مقاله دیگری در سال 2009 در خصوص بررسی بیماران مبتلا به سل مقاوم، توسط نویسندگان این پژوهش در نشریه بین المللی و معتبر Chest منتشر شده بود که برای نخستین بار 15 مورد جدید بیمار TDR-TB در ایران(که شامل افغانی- آذربایجانی- عراقی و ایرانی بوده ) صورت گرفته است که این مقاله تاکنون بیش از 500 ارجاع بین المللی داشته و در میان مقالات هم پایه کم نظیر است.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط نویسندگان این مطالعه که قابلیت منحصر به فرد میکروب سل در مقاومت به انواع داروهای اصلی را برجسته نموده است ،می توان اذعان داشت بهترین راه مبارزه با بیماری سل پیشگیری از ابتلا به این نوع میکروب میباشد.
جهت مشاهده این مطالعه می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://atlasofscience.org/20th-century-version-of-an-old-pathogen-drug-resistant-tuberculosis

کد خبر: 882805

وب گردی

وب گردی