حاجی بابایی: دولت دوازدهم شفاف سازی کند/ ابهام در بودجه سال 97  +جزئیات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این موضوع که بودجه باید به صورت شفاف از سوی دولت عنوان شود تاکید کرد : وقتی در این کشور دستگاه های نظارتی و مجلس متوجه نشود که چه کسی و با چه عنوانی چه مقدار حقوق دریافت می کند هیچ وقت شفاف سازی عملیاتی نخواهد شد.

حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، در خصوص ارائه طرح لایحه بودجه 97 کل کشور از سوی دولت دوازدهم و عدم شفافیت آن در بخش های مختلف گفت: حرف اول و آخر بودجه در همه ردیف های بودجه ای بلا استثناء شفاف بودن تقسیم بودجه ای کشور است اما متاسفانه در این لایحه نه تنها شفافیت لازم وجود ندارد بلکه بسیاری از موضوعات در هاله ای از ابهام بیان شده است ضمن اینکه اعلام واضح در منابع و مصارف بودجه کشور مستلزم شفافیت سازی در کلیات و جزئیات بودجه کشور است.

وی تصریح کرد: ابتدا باید همه منابع و منافع دولت در بودجه لحاظ شود ضمن اینکه تمامی مصارف دولت نیز به طور ریز در برنامه بودجه اعلام و تعریف شود که این امر خود گام بلندی برای شفاف سازی در این امر است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه ای که در حال حاضر دولت به مجلس ارائه کرده است هیچ منابعی دولت در آن لحاظ نشده است افزود: یکی ار مهم ترین مقوله ها در بررسی برنامه بودجه کل کشور از سوی نمایندگان و در آخر تصویب آن برای اجرایی شدن وجود شفافیت و اختصاص ردیف بودجه ای در هر بخش از بدنه اقتصادی کشور است اما متاسفانه ما در بخش هایی این موضوع مبهم و بسیار نا مفهوم است.

وی ادامه داد: به طور مثال 50هزار میلیارد تومانی از بخش بودجه ای که به بخش هدفمندی یارانه ها مربوط می شود در برنامه بودجه اعلام نشده است و باید بررسی ریزبینانه کرد که چطور می شود این رقم در لایحه بودجه مکتوب نشود و از آن سو گام در شفافیت سازی در برنامه لایحه بودجه سال آینده کشور صورت گیرد؟

حاجی بابایی تاکید کرد: من فکر میکنم با توجه به صحبت های آقای رییس جمهوری در صحن مجلس و با احترام به گفته های ایشان و با توجه به اینکه در برخی گفته ها نکات مثبت خوبی هم عنوان شده بود اما باید تاکید کنم که هیچ شفافیتی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با انتقاد به اینکه در بودجه سال 96 نیز شفافیتی وجود نداشت تصریح کرد: شفافیت سازی منوط به اعلام دولت است و اینکه مجلس نمی تواند سندی مبهم را از دولت اخذ کند و در پی شفاف سازی آن برآید ضمن آنکه شفافیت سازی این امر بسته به این است که ابتدا باید زیر ساخت های لازم فراهم شود چرا که هر تغییری در ساختار بودجه صورت گیرد دولت از اجرای آن سر باز خواهد زد و عنوان خواهد کرد این تقسیم بودجه بهم ریخته و دولت قادر به اجرای آن نخواهد بود و در نهایت شورای نگهبان نیز بودجه 97 را مصوب نخواهد کرد.

حاجی بابایی ادامه داد: اگر تغییری در برنامه بودجه کشور حاصل شود در ماهیت و کلیات آن نباید خلل وارد شود بلکه تنها در جزئیات تغییرات لازم بایدصورت گیرد و دولت با شفاف سازری می تواند در خصوص بسیاری از مسائل ابهام زدایی کند.

نماینده مردم همدان در مجلس با تاکید دوباره بر این موضوع که بودجه باید به صورت شفاف از سوی دولت عنوان شود افزود: وقتی در این کشور دستگاه های نظارتی و مجلس متوجه نشود که چه کسی و با چه عنوانی چه مقدار حقوق دریافت می کند هیچ وقت شفاف سازی عملیاتی نخواهد شد.

وی گفت: طبق برنامه ششم یک سامانه اطلاع رسانی باید راه اندازی می شد تا تمامی کنش های اقتصادی در آن ثبت شود و لحاظ شود که به هر ارگان یا فردی از ردیف بودجه ای چه مقدار هزینه صرف فعالیت های جاری کشور شده است اما متاسفانه این اتفاق نیز صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اعلان رییس جمهور مبنی بر تدوین بودجه سال آینده کشور با اهرم عملیاتی این موضوع را مثبت خواند و گفت: مجلس با این پیشنهاد موافق است و هرگونه کمکی که در این راستا امکان پذیر باشد دریغ نخواهد کرد اما تمامی صحبت هایی که عنوان شد مستلزم ارائه یک بودجه کارآمد باید باشد چرا که بودجه کارآمد به سمت رشد اقتصادی 8 درصدی خواهد رفت.

وی در پاسخ به اینکه مهمترین انتقاد هایی که به بودجه 97 وارد است چیست اظهار داشت: یکی از مهمترین اصول برای تبیین و نگارش بودجه سال کشور همگرایی با برنامه ششم توسعه است که متاسفانه چه در بودجه امسال و چه در بودجه سال آینده این موضوع جزو الزامات دولت قرار نگرفته است و مشخصا موضوعی دال بر این امر نیست که چرا بودجه امسال و سال آینده نیز به همین صورت تدوین شده است.

حاجی بابایی در پایان با بیان اینکه هنوز خبری از اجرایی شدن برنامه ششم توسعه از سوی دولت نداریم خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دیوان محاسبات اعلام کرده که 40 آیین نامه باید از سوی دولت اعلام می شد و هنوز نهایی و ارائه نشده است متاسفانه دولت دوازدهم در خصوص تبیین آیین نامه های برنامه ششم توسعه کوتاهی کرده است.

301

کد خبر: 882808

وب گردی

وب گردی