آخرین مقاله علمی دکتر ولایتی و همکاران در دانشگاه MIT رونمایی شد

میکروب‌های عامل سل مقاوم به درمان در حالی به یک چالش جهانی تبدیل شده است که دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر پریسا فرنیا و همکاران در مرکز تحقیقات بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری در یک مطالعه مشاهده‌ای موفق به کشف علت عدم پاسخ به این باسیل به درمان شدند.

به گزارش ایسکانیوز، آخرین مقاله علمی مطالعه مربوط به سل مقاوم به درمان توسط دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری و دکتر پریسا فرنیا در وب سایت رسمی Atlas of Science ارگان وابسته به دانشگاه MIT رونمایی شد.

عدم پاسخ‌گویی میکروب‌ها و باسیل‌های TDR-TB وXDR در برابر درمان، به یک چالش جهانی بدل شده است به طوری‌که این نوع از میکروب سل، به 12 داروی معرفی شده جهت درمان، پاسخ نمی‌دهد و همین مساله ضرورت مطالعه و تحقیق در این خصوص را دو چندان کرده است.

کشف بزرگ در بیمارستان مسیح دانشوری

دکتر ولایتی و همکاران، با انجام مطالعه مشاهده‌ای باسیل TDR-TB ضمن بررسی کلیه فاکتورهای موثر در بروز مقاومت دارویی و تبدیل آن از یک فرم به فرم دیگر، متوجه افزایش چشم‌گیر ضخامت دیواره این نوع باسیل در مقایسه با دیواره باسیل توبرکلوزیس در حالت عادی شدند. (افزایش ضخامت از 19 نانومتر به 35 نانومتر) و به این نتیجه رسیدند که یکی از عوامل عدم پاسخ TDR-TB ضخامت دیواره باسیل است.

در این مطالعه که برای اولین بار در جهان انجام شده است، نشان داد که افزایش ضخامت دیواره باسیل در حدی است که دارو نمی‌تواند اثر لازم را داشته باشد. ( مشاهده اصل مقاله)

سابقه تحقیقات در بیمارستان مسیح دانشوری

دکتر ولایتی و همکاران در حالی به این مطالعه بزرگ رسیده‌اند که پیش از این نیز مقاله دیگری در سال 2009 در خصوص بررسی بیماران مبتلا به سل مقاوم در نشریه بین المللی و معتبر Chest منتشر کرده بودند؛ این مطالعه برای نخستین بار ١٥ مورد جدید بیمارTDR-TB در ایران که شامل (افغانی- آذربایجانی- عراقی و ایرانی) صورت گرفته است که این مقاله تاکنون بیش از 500 ارجاع بین‌المللی داشته که در میان مقالات هم پایه کم‌نظیر است.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط نویسندگان این مطالعه که قابلیت منحصر به فرد میکروب سل در مقاومت به انواع داروهای اصلی را برجسته کرده است می‌توان اذعان کرد که بهترین راه مبارزه با بیماری سل، پیشگیری از ابتلا به این نوع میکروب است.

کد خبر: 882824

وب گردی

وب گردی