متن کامل سخنان مکرون در نشست خبری با نتانیاهو

رئیس جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اظهارات ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در کوتاه مدت برای صلح و امنیت اسرائیل و اسرائیلی ها خطرناک توصیف کرد.

به گزارش ایسکانیوز، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه امروز یکشنبه در پاریس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت و گو کرد. مکرون و نتانیاهو سپس در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

امانوئل مکرون گفت: این نشست خبری را با محکومیت آشکار حملات انجام گرفته در ساعات و روزهای اخیر علیه اسرائیل، از جمله حملات تروریستی و حملات غیر قابل توضیح و هر آن چه امنیت اسرائیل و اسر ائیلی ها را تهدید می کند، آغاز می کنم. فرانسه به شدت و به روشنی این حملات را محکوم می کند. اسرائیل کشوری دوست است و ما با این کشوربه طور مستقیم و بی پرده گفت و گو می کنیم. ما روابط تنگاتنگی با اسرائیل داریم. ما هیچ نوع حمله و حمله ترویستی علیه اسرائیل را نمی پذیریم. ما در این خصوص گفت وگویی طولانی داشتیم. فرانسه خواستار برقراری صلح بلند مدت در منطقه است ما در این زمینه و پیرو مواضعمان در ده ها سال گذشته، خواستار ایجاد دو کشور فلسطین و اسرائیل در منطقه در کنار هم و در صلح، با مرزهایی که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته می شوند، هستیم. من نظرم را در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا که فرانسه آن را مغایر با قوانین بین المللی و خطرناک برای صلح توصیف می کند، به نخست وزیر اسرائیل ابراز کردم. این اظهارات برای صلح خطرناک هستند، چون به نظر من در کوتاه مدت به نفع امنیت و به سود اسرائیل و اسرائیلی ها تمام نخواهد شد. فرانسه مطمئن است که تنها راه حل، منطبق با حقوق بین المللی و تعهدات ما از دیرباز، تلاش برای ایجاد دو کشور که در کنار هم در صلح به سر ببرند، است. تحقق این خواسته از طریق مذاکره ممکن خواهد بود. به هر ترتیب ما از هر ابتکار عملی که در این راستا اتخاذ شود، حمایت می کنیم و من از نخست وزیر (اسرائیل) می خواهم برای خروج از بن بست کنونی، تصمیمات شجاعانه ای در مورد فلسطینی ها اتخاذ کند. من خاطر نشان کردم که تعیین برنامه ای دو جانبه و هماهنگ برای نیل به این هدف برای ما اهمیت دارد.

امانوئل مکرون در ادامه گفت: ما در خصوص مسائل دو جانبه مختلفی گفت و گو کردیم.
مکرون روابط بین فرانسه و اسرائیل را بلند مدت و غنی خواند و بر ضرورت گسترش روابط فنی، اقتصادی و فرهنگی دو جانبه تاکید کرد.
رئیس جمهور فرانسه افزود: ما همکاری های مان در زمینه فرهنگی را افزایش خواهیم داد و برنامه های ویژه فرهنگی در نوامبر سال دو هزار و هجده در دو کشور برگزار خواهد شد.
مکرون در ادامه گفت: ما با موفقیت این کار را انجام خواهیم داد و امیدوارم این موفقیت با از سرگیری مذاکرات بین اسرائیل و فسطینی ها و سفر من به اسرائیل و سفر من و نخست وزیر (اسرائیل) به فلسطین همزمان شود. ما همچنین در خصوص مسایل مختلف منطقه ای گفت و گو کردیم. فرانسه به قطع یقین خواستار تامین امنیت اسرائیل است و به ادامه نبرد بی امان علیه تروریسم در کنار اسرائیل متعهد می باشد. فرانسه در نگرانی هایی که در این رابطه وجود دارد و در این گفت و گوها مطرح شد، با اسرائیل هم عقیده است. ما به ویژه در باره بر هم خوردن توازن منطقه در پی بحران های منطقه ای و تهدید مرزهای اسرائیل صحبت کردیم. من مجددا بر عزم فرانسه در حفظ امنیت اسرائیل و همچنین درخواست پاریس از تمامی فعالان منطقه ای برای ایفای نقشی سازنده در راستای برقراری ثبات تاکید کردم. ما در این دیدار در خصوص وضعیت سوریه گفت و گو کردیم. من بر ضرورت اعمال راهکار سیاسی زیر نظر کامل سازمان ملل در سوریه با هدف پایان دادن به رنج مردم این کشور، نبرد موثر علیه تروریسم و برقراری ثبات پایدار تاکید کردم. ما برای نیل به این هدف به همراه شرکای مان ابتکار عمل هایی را در هفته های آینده و به محض پایان درگیری نظامی علیه داعش، ارائه خواهیم کرد. ما در خصوص اوضاع لبنان نیز گفت و گو کردیم. ما خواستار حفظ تمامیت ارضی و ثبات و همچنین حکومتی قدرتمند در این کشور هستیم. من در این مورد از تصمیمی که میشل عون رئیس جمهوری لبنان هفته پیش اتخاذ کرد و به برگزاری گردهمایی روز جمعه «گروه بین المللی حمایت از لبنان» در پاریس منتهی شد، تمجید می کنم. من فکر می کنم که این تصمیم، تصمیمی خوب برای امنیت اسرائیل بود.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه افزود: ما برای نبرد با داعش و تروریسم از هر نوع و هر اقدامی که تهدیدی برای امنیت اسرائیل باشد و متعاقبا امنیت ما در تمامی منطقه را تهدید کند، به همکاری تنگاتنگ با یکدیگر ادامه خواهیم داد.

کد خبر: 882838

وب گردی

وب گردی