بودجه وزارت علوم و بهداشت در سال 97 / حال خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی

روز گدشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور لایحه بودجه 97 را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد؛ لایحه بودجه 1397 کل کشور پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌های دولت در طول سال 1397 است. این در حالی بود که رشد بودجه آموزش عالی و حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت و علوم تقریبا با افزایش چندبرابری خواهد بود.

براساس بخشی از این لایحه، منابع عمومی بودجه 368 هزارمیلیاردتومان و درآمدهای مالیاتی و گمرکی و سایر 193 هزار میلیارد تومان است. همچنین قیمت نفت در لایحه بودجه براساس بشکه‌ای 55 دلار و با نرخ تسعیر ارز که درواقع یک نرخ حسابداری است، هر دلار 3500 تومان محاسبه می‌شود، هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه با رشد 9/8 درصد همراه بوده و طرح‌های عمرانی با 15 درصد کاهش و طرح‌های تملک دارایی مالی با 8/44 درصد افزایش همراه است. وزارت علوم در بودجه سال 96 سهمی 6258000 میلیون ریالی را در اختیار دارد که این رقم در سال 97 به 13642000 خواهد رسید. این مبلغ در راستای اعتراض روسای دانشگاه‌ها برای کمبود بودجه بود که طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار بهبود اوضاع شدند، رئیس دانشگاه علم و صنعت درخصوص جزئیات نامه و درخواست روسای دانشگاه‌ها از رئیس‌جمهور گفته بود: «بودجه دانشگاه‌ها محدود است و تخصیص نیز به‌صورت کامل انجام نمی‌شود بنابراین دانشگاه‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند و حتی برای پرداخت حقوق استادان و کارمندان نیز با سختی روبه‌رو هستیم، با توجه به مشکلات مالی و بودجه‌ای روسای دانشگاه‌های بزرگ نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشتند و در این نامه مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها را تشریح و درخواست کردیم تدبیری اندیشه شود تا این مراکز بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

در حال حاضر کل بودجه‌ای که به دانشگاه‌های کشور اختصاص پیدا کرده با حدود هفت‌درصد کسری مواجه است و رشد بودجه 97 برای آموزش عالی 13 درصد خواهد بود. دانشگاه تهران در سال 96 با بودجه 7،439،065 میلیون ریال بیشترین بودجه دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده، این در حالی است که در مقایسه با بودجه سال 95 این دانشگاه هفت‌هزار و 180 میلیارد و 218 میلیون ریال افزایش یافته و در بودجه سال 97 مبلغی بالغ بر 13،642،000 تعیین شده است که رشدی یک‌ونیم درصدی دارد.» رئیس دانشگاه اصفهان در واکنش به لایحه بودجه سال 97 در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان کرده بود: «من اصلا از این بودجه راضی نیستم و تا الان حتی از بودجه امسال هم هنوز درست تخصیص داده نشده است در حالی که باید تاکنون 67 درصد بودجه 96 تخصیص داده می‌شد فقط 55 درصد آن تخصیص یافته است و از 55 درصد هم بخشی را هم هنوز خزانه تحویل نداده است.»

اما وضعیت در وزارت بهداشت و حوزه آموزش پزشکی متفاوت است، ایرج حریر چی سخنگوی وزارت بهداشت در این باره می گوید:« عمده بودجه وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی هزینه می‌شود. یعنی بیش از ۹۹ درصد بودجه وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی است، این وزارتخانه در سال ۹۶ بودجه‌ای با مبلغ ۱۴ هزار و ۹۳۷ میلیاردتومان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده است که از این میزان نسبت به سال 95 رشدی ۳۲ درصد را داشته است.» در حالی که این مقدار برای سال 97 به 24,000,000 میلیون ریال در نظر گرفته شده است که تقریبا می‌توان گفت همچنان وضعیت مالی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌مراتب بهتر از دانشگاه‌های وزارت علوم است.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 882855

وب گردی

وب گردی