افزایش سهم خراسان رضوی در بودجه ٩٧

نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم روز گذشته و بدون تأخیر، از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا تنور بررسی دخل و خرج دولت در بهارستان طی ماه‌های آینده داغ شود.

به گزارش ایسکانیوز، ساعاتی پس از آنکه رئیس جمهور آلبوم بودجه ٩٧ را به دست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داد، جزئیات و مفاد این لایحه بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.
بر اساس جدول شماره ١٠ آلبوم بودجه ٩٧ مربوط به تصویرکلان بودجه استانی، بودجه خراسان رضوی از کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور با افزایش ١.٢٨ درصدی از ۴۶٠٨٠٠٠٠٠ تومان در سال ٩۶ به ۵٩٢۴٧٨٠٠٠ تومان در سال ٩٧ رسیده است و این استان پس از تهران،بیشترین سهم از بودجه سال آینده را دارد. با وجود افزایش سهم خراسان رضوی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کل کشور از ٣.٩٩ درصد در سال ٩۶ به ۵.٢٧ درصد در سال ٩٧، اما باید توجه داشت که سهم واقعی استان از این اعتبارات طبق شاخص‌های گوناگون باید ٨ درصد باشد. نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت و حتی مسئولان استانی بارها از طریق تریبون‌های مختلف، تلاش کرده‌اند تا سهم واقعی استان را از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی کل کشور تظلم خواهی کنند. البته در لایحه بودجه سال آینده به دلیل اصلاح برخی از بندها و واگذاری اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان‌ها، سهم خراسان رضوی از بودجه هزینه‌ای کل کشور افزایش قابل توجهی یافته که این موضوع منجر به رشد کاذب بودجه استان از کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور شده است.
در لایحه بودجه سال ٩۶، در بخش اعتبارات هزینه‌ای، ۵٠٧٩٠۴٠٠٠ تومان برای استان خراسان رضوی پیش بینی شده بود که این رقم با رشد انحرافی ناشی از واگذاری بودجه هزینه‌ای آموزش و پرورش و بنیاد شهید به استان، به رقم ۴۵١٨٩٩١٠٠٠ تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر، سهم استان‌ از بودجه هزینه‌ای کل کشور که در لایحه بودجه سال ٩۶ ، ۵.٧۵ درصد بود، در لایحه بودجه سال ٩٧ از بودجه کل به ٨.٠۵ درصد رسیده است.
رشد انحرافی بودجه خراسان رضوی در بخش اعتبارات هزینه‌ای، منجر به افزایش قابل توجه سهم استان‌ از کل بودجه‌های تملک دارایی و هزینه‌ای کشور شده است. به نحوی که این میزان از ۵.٧۵ درصد در لایحه بودجه سال ٩۶ به ٧.۵٩ درصد در لایحه بودجه سال ٩٧ افزایش یافته است.
تقریبا هیچ‌گاه استان خراسان‌رضوی متناسب با جمعیت، وسعت، پراکندگی، محرومیت و از همه مهم‌تر موقعیت زائرپذیری، سهم خود را از ردیف بودجه‌های دولتی دریافت نکرده است.

بودجه زیارت دوباره آمد
بودجه زیارت هم که در سنوات گذشته با همان اصطلاح «ماده ١٢ قانون برنامه پنجم؛ توسعه مساجد، مصلی‌ها و بقاع متبرکه» بین ٣١ استان تقسیم‌شده بود، با اتمام سال‌های اجرای برنامه پنجم توسعه، در لایحه بودجه ٩۵ به یک ردیف متفرقه با ٢٧.۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده تبدیل شد. با اینکه، در لایحه بودجه سال ٩۶ این ردیف هم حذف شده بود اما خوشبختانه دولت دوازدهم با نگاه مثبت نسبت به موضوعات حوزه زیارت، ردیف اعتباری مربوط را دوباره به لایحه بودجه بازگردانده است.
در جدول شماره ٩ آلبوم بودجه سال ٩٧ مربوط به برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه، ردیف اعتباری با عنوان توسعه خدمات زیارتی در شهرهای مشهد، قم و شیراز با ١۵ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است. همچنین در قالب ردیف اعتباری دیگری، تحت عنوان حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هنری کارگروه زیارت(شهرهای قم، مشهد و شیراز) ٣ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان بودجه اختصاص یافته است. با این حساب، در مجموع زیارت در لایحه بودجه، صاحب ١٨ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان اعتبار شده است.
در قانون برنامه ششم توسعه هم مجلسی‌ها دولت را مکلف به پیش بینی بودجه موردنیاز شهرهای مشهد، قم و شیراز برای سامان‌دهی امور زائران کرده بودند.
برای سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد به عنوان یک مطالبه ملی، در لایحه بودجه ٩۵ رقم ۶٠ میلیارد تومانی پیش بینی شده بود که البته در جریان بررسی این لایحه در مجلس، بهارستانی‌ها رأی خود را پای مصوبه افزایش ۴٠ میلیارد تومانی این ردیف نشاندند تا اعتبار حاشیه مشهد برای سال گذشته ١٠٠ میلیارد تومانی شود. در لایحه بودجه سال ٩۶ هم ردیف بودجه‌ای مشترک برای دو موضوع بافت فرسوده و حاشیه کلان‌شهر مذهبی مشهد با رقم اعتباری ٧۵ میلیارد تومان در بین ردیف‌های متفرقه پیش بینی شد. اما در لایحه بودجه سال ٩٧، با حذف ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد، ردیفی با عنوان بهسازی بافت فرسوده و سامان‌دهی حاشیه شهرها و کلان‌شهرهای مذهبی ایجاد شده که در آن ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. در یکی از ردیف‌های اعتباری لایحه بودجه سال ٩٧ کل کشور با عنوان مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری، ٩٢ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. در این ردیف اعتباری، سال گذشته هم ٩٨ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته بود.

اعتبارمیلیاردی برای برقی کردن
قطار مشهد-تهران
جدای از همه آمار و ارقام آلبوم بودجه سال ٩۶، پیش‌بینی اعتبار ٨۵ میلیارد تومانی برای اجرای طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران قابل توجه است. در لایحه بودجه ٩۶، برای اجرای این طرح ٢۵٠ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود که رقم برآوردی برای سال آینده با کاهش چشمگیری رو به رو شده است. البته در بخش طرح‌های مشارکت عمومی خصوصی لایحه بودجه سال آینده، ١٧٠٠ میلیارد تومان اعتبار هم برای این پروژه به صورت آورده مشارکت کننده، تسهیلات خارجی، بازار سرمایه و تسهیلات بانکی پیش بینی شده است.آزادراه حرم تا حرم دیگر پروژه عمرانی به شمار می‌رود که اجرای آن برای تسهیل شرایط زیارت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دولت برای اجرای این کلان پروژه در مسیر گرمسار به مشهد، ٣ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی کرده است. برای این پروژه هم ١٨٠ میلیارد تومان اعتبار به صورت آورده مشارکت کننده، تسهیلات خارجی، بازار سرمایه و تسهیلات بانکی پیش بینی شده است.قطار حومه‌ای مشهد به گلبهار هم با ١۵ میلیارد تومان اعتبار به عنوان یکی از ردیف‌های اعتباری در لایحه بودجه سال ٩٧ کل کشور پیش بینی شده است.

900

کد خبر: 882888

وب گردی

وب گردی