جمع‌‌نشدن برگ‌های پاییزی از ١۵ بوستان شهر

پاییز به برگ‌ریزان و رنگارنگ‌بودنش معروف است، به همین‌دلیل از آن به‌عنوان «پادشاه فصل‌ها» یاد می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، هرچند بعضی وقت‌ها دلگیری خود را به پاییز و هوای بارانی آن ربط می‌دهیم، پاییز بخیل نیست، همه را دوست دارد و با رنگ‌هایش به لبخند ما جان می‌بخشد.

از‌آنجاکه پراکنده‌شدن ‌برگ‌های پاییزی در معابر شهری موجب افزایش ذرات معلق و کاهش شاخص کیفیت هوا می‌شود، شهرداری برگ‌ها را از خیابان‌ها جمع‌ می‌کند، اما وجود برگ‌ها در بوستان‌ها می‌تواند زیبایی دو‌چندان به این مکان‌ها بدهد.

جمع‌‌نشدن برگ‌ها در بوستان‌های مشهد با پست اینستاگرامی تقی‌زاده‌خامسی، شهردار مشهد آغاز شد که گفت: «نمی‌دانم در پاییز که پادشاه فصل‌هاست چرا شهرداری‌ها برگ درختان را خصوصا در پارک‌ها از زیر پای شهروندان جمع می‌کنند، کاری که در بسیاری از شهرهای دنیا منسوخ شده است.»

این حرف با استقبال مردم روبه‌رو شد. بنابراین با دستور شهردار قرار بر این شد که در قسمت‌های مشخصی از بوستان‌های مشهد، برگ‌های پاییزی جمع‌ نشود تا شهروندان از مشاهده این زیبایی لذت ببرند.

در بوستان ملت هم برگ‌های زرد و نارنجی جمع‌ نشده است و برخی عابران می‌دانند از هرچیز پاییز که بتوان گذشت، از قدم‌زدن روی برگ‌ها و شنیدن صدای خش‌خش آن‌ها نمی‌توان گذشت.


منظره‌اش برای عکاسی جذاب است
با سه دختر جوان که در‌حال قدم‌زدن در بوستان ملت هستند، هم‌کلام می‌شوم. یکی از آن‌ها می‌گوید: منظره‌ای که ریختن این برگ‌ها روی زمین و چمن ایجاد کرده برای عکاسی خیلی جذاب است. هنوز هم وقتی باد می‌آید، تعدادی از برگ‌های خشک از روی درختان می‌ریزند که این برگ‌ریزان خیلی قشنگ و مختص پاییز است. امیدوارم سال‌های بعد هم برگ‌ها را از پارک‌ها جمع نکنند.

به چشم زباله به برگ‌های پاییزی نگاه نکنیم
بوستان کوهسنگی هم همین حال و هوای پاییزی را دارد و در قسمتی از بوستان‌، برگ‌ها از زمین جمع‌‌ نشده و دالانی درست شده به رنگ زرد و نارنجی که عابران آن را قاب می‌گیرند. با اینکه هوا کمی سرد است، این سوزِ سرد نیز مانع‌از حضور مردم و مسافران در بوستان و لذت‌ بردن از فضای پاییز نشده است.
زن و شوهری را می‌بینیم که پسر کوچکشان در‌حال دوچرخه‌سواری است و خودشان مشغول عکس‌گرفتن. نظر آن‌ها را درباره جمع‌‌نشدن برگ‌های پاییزی در بوستان‌ها می‌پرسم که مادر خانواده می‌گوید: اینجا نزدیک منزل ماست و زیاد رفت‌و‌آمد داریم و معمولا پسرم را برای بازی به اینجا می‌آورم. بودن این برگ‌ها پارک را زیباتر کرده است و قدم‌زدن روی آن‌ها هم حس خیلی خوبی دارد.
همسرش نیز می‌گوید: برگ‌ریزان پاییزی، یکی از قشنگی‌های طبیعت را نشان می‌دهد و حیف است که آدم این منظره‌ها را نبیند، به‌ویژه این برگ‌های پاییزی حال و هوای دیگری دارد.او ادامه می‌دهد: حتما نباید این برگ‌ها از بوستان‌ها جمع شوند و نباید به آن‌ها به چشم زباله نگاه کنیم؛ زیرا آن‌‎ها جزوی از طبیعت هستند. به‌نظرم نه‌تنها در پارک کوهسنگی، بلکه در هر جای دیگر و طبیعت اطراف مشهد هم نباید برگ‌ها جمع شوند، چون قشنگی خاص خودش را دارد و امیدواریم این اقدام در پاییزهای بعدی نیز ادامه داشته باشد.

آخرین روزهای پاییز را بهتر حس می‌کنیم
خانمی جوان که روی یک نیمکت نشسته و در‌حال کتاب‌خواندن است، می‌گوید: معمولا شب‌ها به پارک می‌آیم و زیاد منظره‌ها را نمی‌بینم، اما امروز چون جمعه بود ترجیح دادم روز به پارک بیایم. واقعا اینجا منظره قشنگی پیدا کرده است، اما کاش برگ‌ها از پیاده‌روها در خیابان نیز جمع نمی‌شد، چون پیاده‌روی روی آن‌ها را بیشتر مردم دوست دارند.
او با اشاره به اینکه البته این زیبایی نیاز به رسیدگی هم دارد، اضافه می‌کند: اینجا گاهی که باد زیاد است گرد‌و‌خاک می‌شود و از آن‌طرف هم وقتی حجم برگ‌ها روی هم تلنبار می‌شود، ممکن است مشکلات بهداشتی ایجاد کند. به‌طور‌کلی اگر این‌ها رعایت شود، جمع‌نکردن برگ‌ها، خیلی به زیبایی پارک‌ها و فضای شهر کمک می‌کند.

سرنوشت برگ‌هایی که جمع‌ می‌شود
اما سرنوشت برگ‌هایی که از خیابان‌ها و معابر جمع‌ می‌شود، چیست؟ مهدی یعقوبی، مدیر فضای سبز شهری شهرداری مشهد می‌گوید: با هماهنگی انجام‌شده با سازمان مدیریت پسماند، برای جمع‌آوری برگ‌های خزان‌زده فضای سبز شهر اقدام شده است و درواقع برگ‌ها در کارگاه تولید خاک ترکیبی جمع‌آوری و غنی‌سازی می‌شود. همچنین در تولید انواع خاک‌های ترکیبی مورد‌نیاز فضای سبز شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: در این کارگاه نیز به‌منظور بهره‌برداری از ضایعات مفید فضای سبز، سرشاخه‌های جمع‌آوری‌شده حاصل از عملیات هرس نیز ضمن انتقال، توسط دستگاه‌های مختلف به چیپس چوب تبدیل می‌شود و با انجام عملیات فرآوری به‌منظور اصلاح و تقویت خاک باغچه‌های گل‌کاری و فضای سبز از آن استفاده می‌شود.

جایزه برای عکس‌های پاییزی
شهرداری مشهد هم برای تشویق مردم و بهره‌مندی بیشتر آن‌ها از فضای پاییز، اقدام به برگزاری جشنواره عکس برگ‌های پاییزی از ابتدای آذر‌ماه کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند عکس‌های خود را از فضای پاییزی بوستان‌های شهر تا تاریخ ٣٠‌آذرماه به نشانی تلگرام shahrane_man یا به دایرکت اینستاگرام shahrane_msh ارسال کنند. بوستان‌های مشهد که برگ‌های پاییزی در بعضی نقاط آن‌ها جمع‌ نشده شامل بوستان کوهسنگی، ملت، وکیل‌آباد، حجاب، پردیس قائم، بهشت، ارم، وحدت، میرزاکوچک‌خان، باغ ملی، لاله، شاهد، نیلوفر آبی، نیایش، شهید‌ فهمیده است.

منبع: شهرآرا

901

کد خبر: 882934

وب گردی

وب گردی