کار جمعی در دانشگاه کار با ارزشی است/در تشکل‌های اساتید باید به رشد اعضا توجه شود

نخستین نشست هم‌اندیشی دبیران تشکل های اساتید دانشگاه آزاد صبح امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی این دانشگاه در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری صبح امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی دبیران تشکل های اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در آغاز راه هستیم، ابراز امیدواری کرد در آینده پیشرفت محسوسی در کار تشکیلات اساتید داشته باشیم.

کلانتری با اشاره به اینکه کار جمعی در دانشگاه کار با ارزشی است، افزود: از نواقص بزرگ ما ایرانی‌ها این است که آنقدر که در کار فردی جدی و موفقیم، در کار جمعی این چنین نیستیم.

وی افزود: باید پژوهش دقیقی در این خصوص صورت گیرد تا این نقیصه را برطرف سازیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه برخی از ما خود را مجتهد می‌دانیم و حاضر نیستیم نظرات کارشناسی را بپذیریم، تاکید کرد: اروپایی‌ها ۲۰۰ سال در تقلید کردن به معنای مراجعه غیرمتخصص به متخصص، از ما جلوتر هستند. ما این تقلید را متاسفانه ناپسند قلمداد کردیم.

کلانتری تصریح کرد: اولین تشکیلاتی که قرآن از آن یاد می‌کند، حکومتی است که پیامبر اکرم (ص) در سال اول هجری در مدینه برپا کردند. سرزمین، شهروند، قانون و رئیس از الزامات تشکیل دولت است و در سال اول هجری این دولت با محوریت پیامبر (ص) شکل گرفت و مومنین و مومنات هم اعضای این تشکیلات بودند که بدون اذن پیامبر (ص) عملی انجام نمی‌دادند.

وی ادامه داد: در طول ده سال یک قدرت بلامنازع در دنیای آن زمان شکل گرفت و این تشکیلات، نمونه بهترین تشکیلات بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اثرگذاری تشکل های دانشگاه گفت: یک تشکیلات ده نفره می‌تواند تمام دانشگاه را تحت نفوذ خود قرار دهد و این نشان‌دهنده اهمیت نقش تشکل‌های دانشگاهی است.

وی افزود: گام اول در تشکل انسجام داشتن آن است، این تشکیلات اولیه باید با انسجام شکل گیرد، دائما جلسه تشکیل شود و برای انجام فعالیت‌ها هم‌اندیشی شود.

کلانتری گام دوم را تقویت محتوای تشکیلات دانست و تاکید اعضای تشکیلات نیز باید رشد کنند. تشکل باید وسیله ای برای افزایش سواد و تعالی افراد در حوزه‌های مختلف و دینی باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در تشکل‌های اساتید باید به رشد اعضای تشکیلات توجه شود، افزود: دانشجویانی که مخاطب شما اساتید هستند ذهن پرسشگری دارند و ابهامات ذهنی زیادی دارند که شما نباید در برابر آنها منفعل باشید و حرفی برای گفتن نداشته باشید.

وی ادامه داد: انتظار این است که اعضای تشکل‌ها آنچنان رشد کنند که در دانشگاه‌ها درخشان باشند تا بتوانند پیرامون خود را هم روشن کنند.

کلانتری تصریح کرد: درگیری ما با مخالفان انقلاب اسلامی نه سطحی بلکه ریشه‌ای است‌؛ زیرساخت‌های انقلاب مورد هدف است‌ و اگر خلا معرفتی باشد زیرساخت‌های انقلاب اسلامی ضربه می‌خورد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: وظیفه ما در تشکیلات دانشگاهی این است که در حوزه معرفتی نسل جوان کار کنیم؛ برنامه‌ریزی فراگیری انجام دهیم و برای مقاوم‌سازی زیرساخت‌های معرفی نسل جوان تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برای برخی از ما تشکیلات در اولویت‌ نیست، افزود: خیلی از کارهای بزرگ را نمی‌توان بدون تشکیلات انجام داد، در عصر معاصر برای تشکیلات هزینه‌های زیادی صورت می‌گیرد زیرا قلمروی نفوذ آن بسیار وسیع است.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار تشکیلاتی در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: اولین جرقه انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۴۱ زده شد، وقتی خبر تصویب لایحه اتجمن‌های ایالتی و ولایتی پخش شد، امام (ره) پس از چند ساعت مراجع بزرگ قم را فراخواند و در بیت مرحوم آیت‌الله حائری یزدی برگزار کردند. تصمیم گرفتند هفته‌ای یک یا دو جلسه برگزار کنند و این هم نشان دهنده اهمیت کار تشکیلاتی است‌.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر منوچهر محمدی استاد دانشگاه تهران وابوالفضل شمس مشاور رئیس و مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله سخنرانان این نشست خواهند بود.

مسائل مرتبط با فعالیت های تشکل های اساتید و ارائه راهکار برای آنها ازجمله موضوعات مورد بحث در نشست خواهد بود.

کد خبر: 882977

وب گردی

وب گردی