اشتغال نیمی از جمعیت مناطق روستایی کشور در بخش کشاورزی

جمعیت بیکار مناطق روستایی کشور، ۱۶.۸ درصد از کل جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بحران بیکاری هر چند در کل کشور یکی از مسائل و چالش‌های پیش روی دولت است اما مناطق روستایی کشور نیز از این بحران رنج می‌برند.

بررسی آماری وضعیت بیکاری در مناطق روستایی کشور حاکی از آن است که از جمعیت فعال ۷ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۹۷۸ نفری در روستاهای کشور ۵۳۳ هزار و ۳۴۱ نفر بیکار هستند که ۱۶.۸ درصد از کل جمعیت بیکار کشور را در بر می‌گیرد.

همچنین از کل جمیعت فعال، ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۳۷ نفر در مناطق روستایی کشور شاغل هستند که ۲۷.۹ درصد از کل جمعیت شاغل کشور را شامل می‌شود.

اشتغال بیش از نیمی از جمعیت مناطق روستایی کشور در بخش کشاورزی است که ۵۲.۶ درصد از اشتغال این مناطق را به خود اختصاص داده؛ همچنین ۲۴.۷ درصد از روستانشینان در بخش صنعت و ۲۲.۶ درصد نیز در بخش خدمات اشتغال دارند.

در بین جمعیت بیکار روستانشین، ۵۳۲ هزار و ۶۹۳ نفر در گروه سنی ۱۵ سال به بالا هستند که ۳۱۹ هزار و ۹۷۸ نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند و مابقی نیز بالای ۲۹ سال هستند.

به هر روی معضل بیکاری در مناطق روستایی کشور همچون مناطق شهری به عنوان یک چالش بزرگ پیش روی دولت است به طوری که بیکاری در مناطق روستای و عشایری کشور تا حدی بحرانی شده که دولت با ارائه لایحه‌ای به مجلس، مجوز برداشت معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را صرفا برای اشتغال مناطق روستایی دریافت کرد و اخیر نیز آیین نامه اجرایی این قانون توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

البته تدوین و تهیه دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی پرداخت وام اشتغال روستایی چندین بار به تعویق افتاد و طبق آخرین وعده معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور قرار بود تا ۱۰ آذر به بانک‌ها ابلاغ شود اما همچنان تدوین شیوه نامه اجرایی این تسهیلات نهایی نشده است.

اما روز گذشته رئیس جمهور که برای تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی رفت گریزی هم به موضوع اشتغال زد و از قدم‌های بزرگ دولت در حوزه اشتغال در سال آینده خبر داد.

روحانی که به صورت ضمنی «به ثمر رسیدن برنامه‌ها و اهداف اشتغالی دولت در سال آینده» را نوید می‌داد، در حضور نمایندگان ملت اعلام کرد: «اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم باید بگویم که بودجه سال ۹۷ بودجه‌ای است بر مبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت. این کل بودجه سال ۹۷ است.»

منبع: مهر

403

کد خبر: 883011

وب گردی

وب گردی